תקלת תוכנה גרמה לירידה של 10% במניית טאטא מוטורס
מסחר מבוסס תוכנה יכול לייצר הפסדים. זהו כנראה כשל בתוכנת מסחר של סוכנות ברוקראג', מהגדולות בהודו, שגרם לירידת ערך המניה של אחד התאגידים הגדולים במדינה, טאטא מוטורס בכ-10%
14:3921.02.13
סוכנות הברוקראג' Religare Capital Markets, שבשליטת האחים המיליארדרים סינג מהודו, מסרה כי כשל בתוכנה גרם לצניחה של 10% במניות טאטא מוטורס במסחר בתחילת פברואר במומביי.
קראו עוד בכלכליסט:
- הסכם לאקסנט הישראלית עם תאגיד הענק טאטא: יציעו משחקים להודים
- דו"ח טכנולוגי: מכשף הטכנולוגיה והמטאטא המשתולל
- מיקרוסופט: "תיקנו בעיית אבטחה קריטית בשירות ההתחברות מרחוק"
חברת אולטרה טק סמנט (UltraTech Cement) של המיליארדר קומאר מנגאלאם, נפלה אף היא בשיעור זהה לפני שהצליחה לצמצם את ההפסדים. טאטא מוטורס, הבעלים של מותגי היוקרה יגואר ולנד רובר, נפלה ב-5.5% ל-281.65 רופי בסגירה, בעוד שאולטרה טק הפסידה 3.4%.
"בשל כמה נושאים טכניים בתוכנה, בוצעו עסקאות לא מכוונות", נכתב בהצהרה שפרסמה Religare בעקבות המקרה. "הנושא תחת חקירה של ספקית התוכנה".
התקלה ארעה ארבעה חודשים לאחר שהמסחר בבורסה הארצית, הבורסה הגדולה ביותר בהודו, הופסק למשך 15 דקות, בעקבות צניחה של 16% במדד S&P CNX Nifty ב-5 באוקטובר שנבעה מהיקף עצום של הזמנות שהתקבלו על ידי סוחר בחברת הברוקראג' Emkay Global Financial Services. עם זאת מ- Religare הדגישו כי התקלות האחרונות לא נובעות מטעות של סוחר ולא גרמו הפסדים ללקוחות. כשלים בתוכנה גרמו באוגוסט לתקלת מסחר בגובה 457.6 מיליון דולר בנייט קפיטול גרופ בארצות הברית.
טאטא מוטורס צנחה מ-290 רופי ל-270 רופי בעסקה אחת, 4 שניות לפני השעה 15.07. בתוך תשע שניות בלבד היא נפלה עוד ל-269.95 רופי לפני שהחלה בהתאוששות, כך עולה מהנתונים שאספה בלומברג.
"זוהי תקרית מצערת ביותר", הגיב ארון קג'ריוואלי, מחברת מחקר ושירותי ההשקעות במומביי. "החדשות הטובות הן שכעת אנחנו יודעים מה, היכן וכיצד זה קרה ושלא מדובר בטעות מערכתית או משהו בסגנון".
באחד באוגוסט נייט הפציצה את שוקי ההון האמריקאיים עם שורה של הזמנות. לטענת המנכ"ל תומאס ג'ויס התקרית ארעה בשל התקנה שגויה של תוכנה שהספיקה לפעול. המסחר גרם לתנודות במחירים של עשרות אג"ח הרשומות בבורסת ניו יורק וב- NYSE Arca.
מ- Religare נמסר כי חזרו ל"פעילות רגילה". אך הברוקראג' ככל הנראה הפסידה בין 100 מיליון רופי (1.8 מיליון דולר) ועד 150 מיליון רופי בעקבות התקלה, כך לפי החישובים של CNI Research. "מדובר בפרוטות קטנות עבור חברה גדולה כמו רליגאר", טוען מנהל CNI, קישור אוסטוואל.