בדיקת כלכליסט
Far Cry 3: גיהנום של חופשה, גן עדן לחובבי אקשן
אי טרופי מרהיב ומציאותי בצורה יוצאת דופן, סטודנט שנופל בשבי פיראטים, מאבד את שפיותו והופך לאנטי גיבור ייחודי - ומערכת קרב כיפית ומוכרת; ל-Far Cry 3 יש את כל מה שצריך כדי להפוך ללהיט - וכזה שגם גיימרים ותיקים יאהבו
נתחיל בטרוניה, מפי סנוב משחקים אליטיסט: יש משהו מאוד לא הוגן במשחק פעולה מוצלח. יש לנו אמנם משחקי מופת כמו Half Life ו-Thief, אבל בסך הכל, אחרי עשרות משחקים בסדרות Call of Duty, באטפילד, ואפילו ה-Far Cry ו-Crysis הקודמים, איבד הגיימר המתקדם את ההתלהבות.
- Temple Run 2: זוז הצידה, אינדיאנה ג'ונס
- גיימרים, היכונו: סוני תחשוף החודש את הפלייסטיישן הבאה
- גיימינג 2013: הכוח חוזר לידי המפתחים
הסנוב המנוסה יכול לבטל בהינף יד לרוב את ז'אנר משחקי הפעולה מגוף ראשון בזלזול כמשחקים משעממים וחסרי מעוף. לפיכך, אני מוחה על כך ש-Far Cry 3 לא מאפשר לי להיות סנוב; על שהוא באמת מהנה, ועמוק, ומגוון, ומאתגר.
"שובר שורות", גרסת משחקי היריות
בדומה ל-Far Cry הראשון, גם כאן הגיבור שלנו לכוד על אי טרופי. גם כאן המשחק הוא בעצם "ארגז חול" - סביבה פתוחה בה תוכלו כרצונכם ולעשות כרצונכם, עם דגש על גרפיקה מרשימה במיוחד וטווח ראיה עצום של קילומטרים. מספר שחקנים ועיתונאים הגדירו את המשחק כ"סקיירים עם אקדחים", ובהחלט לא מדובר בהשוואה רעה.
מבחינה גרפית, המשחק מרהיב; זהו אולי משחק המחשב הכי מרשים מבחינה טכנית, עם אנימציות נהדרות, רמת פרטים גבוהה במיוחד, תווי פנים משכנעים, טכניקת הצללה ותאורה מושלמת - ומנוע פיזיקלי מדויק.
בניגוד לכותר הראשון בסדרה, שהיה שטחי למדי, Far Cry 3 מנסה לשבור את התבנית ובאמת מנסה להציע סיפור מורכב, דמויות משנה מעניינות, אלמנטים של משחק תפקידים וגיבור לא שגרתי. בעוד שאדון האם המשחק הצליח לעשות ביעדים האלו, עצם העובדה שהחברה ניסתה ליצור כותר שהוא בעל ערך, אמירה ומשמעות היא כבר התקדמות משמעותית עבור CryTek.
הגיבור הוא ג'ייסון ברודי, תלמיד קולג' שיוצא עם חבריו לטיול, אבל הם כולם נשבים על ידי קבוצה של פיראטים, סוחרי עבדים וסוחרי סמים. ג'ייסון, שמתחיל את דרכו כתלמיד אמריקאי שגרתי ופחדן שאינו מורגל לאלימות ואף מעולם לא ירה בכלי נשק, הופך במהלך המשחק ללוחם גרילה שנחוש לשחרר את חבריו - אבל בדרך, מאבד את זהותו, תמימותו ושפיותו, מתמכר לסמים ומתרחק לבסוף מאותם חברים שאותם ניסה להציל במקור.
בתחילת המשחק ג'ייסון יברח מידי הפיראטים וימצא את דרכו לשבט הרקייט, ילידי האי שנחושים לשחרר אותו מידי סוחרי הסמים. הרקייט ילמדו את ג'ייסון את תורת הלחימה הפולינזית שלהם, שעשירה במוטיבים פגאניים ומיסטיים, קעקועים, צייד טורפים, ופטריות הזיה.
ללא ספק, זהו רעיון לא שגרתי בעולם המשחקים הרגיל לגיבורים מושלמים, ומפתיע במיוחד בהתחשב במשחק ובחברה שמנסה לעשות זאת. הטרנספורמציה של גיבור מאיש רגיל מהשורה שהופך למשהו מאיים ומצמרר היא המרכז של יצירות מופת כמו משחק המחשב Spec Ops: The Line או סדרת הטלוויזיה "שובר שורות".
בחלל, אף אחד לא שומע אותך צועק. רחוק
אז האם Far Cry 3 עומד ביעד השאפתני של להמציא מחדש את נרטיב משחקי הפעולה, וליצור גיבור-אנטי-גיבור עמוק ומרשים? התשובה היא עדיין לא. רוב הדמויות המשניות, גם אם רמת המשחק, הדיבוב והאנימציה יוצאת מהכלל, די שטוחות. ג'ייסון עצמו שותק במהלך רוב העלילה, מה שמקשה לעקוב אחרי הנרטיב והאופי שלו המשתנה אט אט, והוא יותר עובר ברמזים קטנים – כמו כיצד בהתחלה הוא מגיב בפאניקה בכל פעם שהוא נאלץ לחסל חיה טורפת, ולבסוף מתייחס לכך בשוויון נפש.
העלילה עצמה שטוחה, פשטנית וצפויה למדי, רוב הדמויות מוצגות ומושלכות כאחר יד עוד לפני שיש להן הזדמנות לפרוח, והדמות המרתקת ביותר במשחק נזנחת גם היא באמצע המשחק. גם עיצוב העולם אינו מרשים במיוחד. הוא נראה כמו אי טרופי, והוא די משכנע כאי טרופי, אבל אין ממש נקודות יוצאות דופן, שלבים או אזורים ששוברים את השגרה ומראים לא רק טכנולוגיה גרפית מרשימה אלא גם עיצוב שלבים מרשים.
התוצאה היא, לפיכך, מעין Far Cry 1.5, משחק פעולה באי טרופי עם שאיפות להיות יותר מכך - שאיפות שמצליחות פה ושם עם משחק גאוני, יופי של דיבוב וכמה רעיונות מעניינים.
לא מהפיכה, אבל משחק משובח
אז עכשיו עולה שאלה אחרת – האם זה אומר ש-Far Cry 3 הוא משחק גרוע או משעמם? והתשובה היא גם הפעם לא. למרות שהשאיפות שלו להגדיר מחדש את הנרטיב של משחקי מחשב נכשלו לרוב, זהו עדיין אחד ממשחקי הפעולה הטובים ביותר בשוק היום.
והסיבה למה Far Cry 3 הוא משחק פעולה כל כך טוב? כי בבסיסו הוא עדיין אקשן מצוין שמגובה באינטליגנציה מלאכותית הטובה ביותר שראיתי עד כה, שגורמת לך באמת לחשוב בצורה טקטית. כי למרות האלמנטים שהודבקו לו ממשחקי תפקידים וממשחקי התנגבויות – עולם גדול שבו אפשר לטייל בחופשיות, צבירת דרגות ורכישת מיומנויות חדשות, כסף וחנויות שבהן ניתן לרכוש כלי נשק חדשים, יכולת ללמוד כיצד ליצור ציוד טוב יותר, כלי רכב, משימות צדדיות, וכו' – הוא עדיין, במהותו, משחק פעולה מצוין.
כיצד זה מתבטא? ג'ייסון יכול לצבור ניסיון, לעלות בדרגות ולרכוש מיומנויות חדשות, אבל המיומנויות האלו אף פעם לא נותנות יתרון עצום ולא מחליפות את הצורך ברפלקסים טובים. ג'ייסון גם יכול להתגנב, אבל לא מדובר במשחק התגנבות כמו Thief ובסופו של דבר עדיין תצטרכו להילחם, אם כי תוכלו לעשות זאת בצורה חכמה יותר. צבירת כסף במשחק היא שימושית לרכישת כלי נשק, אבל בסופו של דבר כמעט כל נשק יימצא גם בשטח ולא רק בחנות. התוצאה היא משחק מאוד ממוקד ומאוזן, גם אם הוא מציע חווית משחק מאוד עשירה ורחבה.
העולם עצמו אולי גדול ונרחב, אבל בכל פעם אתם תחשפו רק לחלק קטן ממנו כך שהוא לא מציף אותם במידע ולא מרגיש כאילו הוא הולך לאיבוד – בעיה מוכרת שהייתה למשל ב-Assassin's Creed 3, שבו יש כל כך הרבה דברים שאפשר לאסוף, לבצע ולהשלים שזה רק מתסכל ומעמיס.
סיכום
יש כמה מקומות קטנים לשיפור, כמובן. חלק מהמשימות יכולות לתסכל, כמו משימות ליווי או התגנבות, ואין שום אינדיקציה מראש לרמת הקושי שלהן – במיוחד בתחילת המשחק. ממשק ניהול המצאי ויצירת חפצים חדשים מסורבל ולא נוח, ורואים שהוא מיועד לקונסולות. לא תמיד ברור מהם ההבדלים בין כלי הנשק השונים. אבל בסך הכל, המשחק עצמו מהנה במיוחד.
הביקורות הראשוניות של המשחק היללו אותו ככיוון חדש ומפתיע לסדרה, וההבטחה הזאת לא ממש התממשה. אבל לבסוף הופתעתי דווקא מכמה המשחקיות הטהורה והנקיה עצמה טובה, מאוזנת, מאתגרת ומבוצעת היטב. בהחלט משחק שיספק לכם עשרות שעות של הנאה.