דו"ח טכנולוגי
אנונימיות ברשת? תשכח מזה, אתה עבריין מין
חוק שנוי במחלוקת ישלול אנונימיות ברשת מעברייני מין שריצו את עונשם, אפל דורשת מידע אישי מלקוחותיה כתנאי לרכישות ברשת וסופגת מהלומה מגוגל - ואזרח הודי מתכסח עם פוליטיקאי בטוויטר והופך לגיבור
שכולם ידעו מי אתה
הצעת חוק שתוצג היום (ג') למשאל עם בקליפורניה מציגה קו נוקשה במיוחד נגד עבירות מין ובראשן פדופיליה. במסגרתה,יוחמרו העונשים,ימומן סיוע לקורבנות ויוקצו משאבים נוספים לאימון שוטרים למלחמה בפשע הנורא. עד כה, הכל נשמע טוב.
אלא שההצעה כוללת סעיף בעייתי במיוחד: היא דורשת מכל עברייני המין שרשומים בקליפורניה (ברשימה שממנה משחרר רק המוות) לעדכן את המשטרה בכל פעם שהם עוברים ספק רשת, פותחים כתובת מייל חדשה, או נרשמים לכל פורום או רשת חברתית. הם צריכים לספק את שמות המשתמשים שלהם לכל הנ"ל.
פדופיליה - שעומדת במרכז הצעת החוק - היא פשע רצידיביסטי, כלומר כזה שהפושע נוטה לחזור ולבצע פעם אחר פעם. בניגוד לפשעים כמו שוד או הונאה, מדובר בהפרעה נפשית, שהסיכוי להיגמל ממנה נמוך עד אפסי. אז כן, אם הסכמנו לשחרר אותך מהכלא ולא העברנו אותך סירוס כימי - אנחנו בהחלט רוצים לדעת כל מה שאתה עושה ברשת ואם תיכנס בטעות לאתר שמציג תוכן פדופילי.
אבל רוב עברייני המין המורשעים אינם פדופילים. ועל אף פשעם הנורא - אלו הרשומים בקליפורניה ריצו את עונשם והחזירו את חובם לחברה. עכשיו, פתאום, הם צפויים לאבד את חופש הביטוי וזכותם לפרטיות. ארגוני זכויות אדם כבר הביעו את התנגדותם ולצידם - גם עיתונים ליברליים; ואף על פי כן, סקר שנערך במדינה גילה שרוב גדול של 78% מהנשאלים אמרו שייתמכו בהצעה.
אפל מכרסמת בפרטיות משתמשיה
אנחנו עדיין בקליפורניה: באחת הכלכלות המובילות בעולם (לפי הערכות, קליפורניה יכלה להיכנס עצמאית ל-G8 לו פרשה מארה"ב) מתנהל כעת מאבק בין שוחרי פרטיות ובין האנשים שרוצים להפריד במהירות בינך ובין כספך. באופן לא מפתיע, הצד האפל מובל על ידי אפל.
החברה הרווחית בעולם (שאגב, מעדיפה לא לשלם מסים) מנהלת מאבק נגד חוק של מדינת קליפורניה, שמגביל מאוד את יכולותיהם של סוחרים לדרוש פרטים אישיים במסגרת ביצוע עסקה באשראי. באפל ממש לא אוהבים את החוק הוותיק (הוא הועבר לפני כ-20 שנה), וטוענים שהוא לא אמור בכלל לחול על הרשת. אם תשאלו את אפל, מבחינתה קריטי לקבל מכל לקוח מספר טלפון, כתובת, מייל ופרטים אישיים נוספים כדי למנוע הונאות רשת.
לעומתה, יש שטוענים שמטרת אימפריית התפוחים והסוחרים האחרים היא לאסוף כמה שיותר מידע על לקוחות כדי להשתמש למטרות שיווקיות. בית המשפט העליון של קליפורניה, שצפוי לדון בנושא מחר, כבר קבע בעבר שאסור לסוחר לדרוש את מספר המיקוד של הלקוח, משום שאין לו כל קשר לאימות פרטי כרטיס האשראי. התקדים הזה גורם לרוב המומחים להסכים שאפל תתקשה מאוד לשכנע את בית המשפט בצדקתה, מה שלא מפריע לאפל לדרוש את ביטול החוק בתואנה שהוא "לא עומד בצרכים של הסחר המודרני".
הלוחמה הפסיכולוגית של גוגל
הגארדיאן הבריטי דיווח אתמול (ב'), מפי מספר מקורות בגוגל, שהחברה עומדת להשיק אפליקציית מפות ל-iOS עד סוף השנה - אבל שבחברה חוששים שאפל לא תסכים לאשר את האפליקציה כדי למנוע תחרות עם אפל maps. הדיווח נראה קצת חשוד; אמנם, אפל כבר פסלה בעבר אפליקציות של גוגל, כשהמקרה הידוע ביותר הוא זה של גוגל Voice. אולם לצד התקדים ההוא ניצבת שורה של סיבות לכך שחסימת גוגל maps תהיה צעד מטומטם למדי מצד אפל.
ראשית, אפל מודעת לכך ששירות המפות שלה הוא פיאסקו, היא התנצלה עליו רשמית - ובהתנצלות הזו, גם המליצה למשתמשים על מפות גוגל. שנית, אם אפל תמנע את השימוש באפליקציה של גוגל, היא תמצא את עצמה תחת חקירה של רגולטורים לפני שהיא תספיק לומר "הגבלים עסקיים".
החברה כבר נמצאת בחקירה כזו בפרשות שנוגעות לחנות הספרים שלה, ל-Voice ועוד. אפל צריכה עוד חקירה כפי שהיא צריכה חור בראש. שלישית, אפל (ראו בהמשך הטור) מדממת לקוחות אייפון במהירות. אז לא, זה לא סביר. מצד שני, ממתי אפל מתנהלת באופן סביר?
יש לקחת בחשבון שלא מן הנמנע שמה שקרה כאן בכלל הוא מהלך לוחמה פסיכולוגית של גוגל; החברה תברך על כל הזדמנות לתקוע לאפל מקל בעין ולהזכיר לכולם כמה המפות שלה גרועות - ואת העריצות השרירותית שלה באפסטור. אם אכן כך הוא הדבר, גוגל יכולה לרשום לעצמה הצלחה.
טוויטר יוצר גיבור עממי בהודו
ראווי סריניואסאן המריא תוך זמן קצר למעמד של גיבור עממי בהודו, וכל מה שהוא היה צריך הוא ציוץ אחד. סריניואסאן כתב בטוויטר שקארתי צ'ידאמבראם, חבר מפלגת הקונגרס ובנו של שר האוצר, צבר יותר עושר מפוליטיקאי אחר, שחשוד בשחיתות.
עכשיו, אם לצ'ידאמבראם היה שכל, הוא היה מתעלם. סריניואסאן הוא בסך הכל מנהל עסק לאריזות, שהיו לו בזמן הציוץ 16 עוקבים בלבד. אבל לא: צ'ידאמבראם הגיש תלונה במשטרה כנגד סריניואסאן, המשטרה הגיבה במהירות ועצרה אותו באמצעות חוק שקרכלשהו - ודרשו להאריך את מעצרו ל-15 יום. השופט לא התרשם ושחרר אותו בערבות.
סריניואסאן קנה את עולמו כשסירב להתנצל. הוא הגיע לטלוויזיה המקומית ושם אמר שאם צ'ידאמבראם חושב שהוא מוציא את דיבתו רעה, שיגיש תביעה. תוך 48 שעות, מספר העוקבים שלו זינק ל-2,300. הודות לסריניואסאן, הודים רבים מודעים כעת לחשדות כנגד צ'ידאמבראם - אחת אפס לגיבור העממי. בנוסף, עלתה המודעות לכוח המוגזם של סעיף החוק ההודי נגד השמצה או הטרדה ברשת.
קצרצרים
1. הימנים בארה"ב (האנשים שטבעו את הסיסמה "העם נגד תקשורת עוינת" עוד במלחמת ויאטנם, שהועתקה על ידי גורמים בישראל) מצאו עוד סיבה להתלונן: בבדיקה שערך הוול סטריט ג'ורנל, שמימינו נמצאת רק איין ראנד וגם זה ביום רע, עולה שאם תחפשו בגוגל "אובמה", התמנון העליז ישלים את החיפוש ויציע לכם שלל מידע על העמדות של אובמה. אם תקישו, מצד שני, אם תחפשו "רומני" תצטרכו לעבוד לבד וגוגל לא תקל עליכם. בענקית האינטרנט טענו שמדובר בהחלטה של האלגוריתם המפורסם שלה, שנובעת מכך שיותר אנשים מחפשים "אובמה" (מה שעשוי להיות מושפע מכך שהוא, אהמ, מנהיג העולם החופשי, לפחות עד מחר), ושבכל מקרה אין קשר לעובדה שעובדי גוגל הם תורמים ידועים לקמפיין הנשיאותי.
2. מתכננים להתאכזר לאנשים ברשת, בידיעה שהיא תפרוש עליכם אברת אנונימיותה ותגן עליכם? לא בהכרח. זהותה של אישה בריטית שנאנסה בידי שחקן כדורגל מקומי נחשפה ברשת על ידי עשרה ממעריציו - מהם שלוש נשים. תשעה מהם הודו שחשפו אותה ונקנסו ונגד המעריצה העשירית יתנהל הליך משפטי רחב יותר. האנס, דרך אגב, הורשע ונכלא.
3. במהלך חריג מבחינת אפל, שבדרך כלל ממהרת לפרסם את מכירות הגרוטאות שלה, הודיעה החברה שהיא מכרה שלושה מיליון אייפד 4 ואייפד מיני - אבל נמנעה מלציין כמה מכרה מכל גרוטאה. היא גם הצניעה את העובדה ששני הטאבלטים החדשים הושקו ב-34 מדינות בו זמנית, לעומת האויפד 3 שהושק מוקדם יותר השנה ב-12 מדינות בלבד. יש מצב שהמספרים היו מאכזבים. יצוין שבשנה האחרונה איבדה אפל נתח שוק של כ-9% ונתח השוק שלה בתחום הטאבלטים ירד ל-50.4% - על אף העליה במכירות. נתח השוק של סמסונג עומד על 18.4%, ושל אמזון-9%. נראה מה יקרה בעוד רבעון, כשהסרפס של מיקרוסופט יתחיל להימכר ברחבי העולם.
4. בחדשות רעות נוספות לאפל, כן תתן לנו מפלצת הספגטי המעופפת וכן תוסיף, נרשמה לראשונה ירידה בנאמנות משתמשי אפל לגרוטאה שלהם. בארה"ב, 88% מהם אמרו כי גם המכשיר הבא שלהם יהיה אייפון (לעומת 93% בעבר), ובאירופה הנתון הזה עומד על 75% (לעומת 88% במהלך שנת 2011). זו דעיכה מרשימה תוך זמן קצר: יותר מדי מכשירי אנדרואיד נתונים פייט יפה לאייפון, עד שנסדקת הבועה גם למעריצים האדוקים של אפל. כבר עכשיו, משתמשי האייפון הם מיעוט של כרבע מסך משתמשי הסמארטפונים; עוד שנתיים-שלוש, ונתח השוק של אפל עשוי להגיע למקום הראוי לה לדעתי - משהו כמו 9%, כמו נתח השוק שלה בקרב מחשבים.
5. ואם כבר אנדרואיד, אז מערכת ההפעלה שרוב מוחלט של משתמשי הסמארטפונים (ובקרוב, גם הטאבלטים) בחרו בה חוגגת בימים אלה חמש שנים להווסדות הקבוצה שפיתחה אותה. הנה, בהתאם, חמש סיבות לאהוב אותה.
• "דו"ח טכנולוגי" בכל יום בתיבת המייל שלכם. להרשמה לניוזלטר לחצו כאן (ובחרו בתיבה השישית)
• לטורים הקודמים של "דו"ח טכנולוגי" - dailytech.calcalist.co.il.