מיקרוסופט משיבה מלחמה בכל החזיתות
מערכת ההפעלה שהושקה לפני שבועיים מנסה לתת תשובה לטאבלטים, ווינדוס פון 8 נאבקת מול השליטה של אפל ואנדרואיד, ובינג עוד לא נטש את המאבק מול מנוע החיפוש של גוגל. סטיב באלמר נוחת בישראל וצפוי לזרוק כמה ממתקים למשתמש הישראלי, כדי שאפילו השוק הקטן שלנו לא יאבד למיקרוסופט
מחשבים וטאבלטים: איחוד של העולמות למכשיר אחד
אחד משני המהלכים המרכזיים ביותר של מיקרוסופט מתבצע כעת בתחום המחשבים האישיים והטאבלטים. בשעה שהמתחרות המרכזיות האחרות - גוגל ואפל - קיבצו את הטאבלטים בקטגוריה אחת עם הסמארטפונים באמצעות פיתוח מערכת הפעלה אחת לשניהם, מיקרוסופט דווקא סבורה שמקומם של הטאבלטים הוא לצד המחשבים האישיים.
ווינדוס 8, שהושקה לפני כשבוע וחצי, כוללת שני ממשקי משתמש: אחד מותאם לטאבלט והשני למחשבים אישיים, ולצד השקתה חשפו יצרניות רבות מחשבים אישיים עם מסך מולטי־טאץ' שניתן להפרידו מהמקלדת ולהשתמש בו כטאבלט לכל דבר. העמדה של מיקרוסופט ברורה: הטאבלט הוא כלי מעולה לצריכת תוכן, ואולי קצת לכתיבת מיילים, אבל אם רוצים מכשיר לעבודה או ללימודים צריך גם מקלדת ומערכת הפעלה סטנדרטית. עם ווינדוס 8, מיקרוסופט מקווה לשכנע לקוחות שהם לא יצטרכו לבחור בין לבין, ויבחרו במחשב היברידי שניתן להתאימו לפעילות המבוקשת תוך שימוש באותה מערכת הפעלה.
מדובר בהימור, אבל בעולם שבו אנחנו נדרשים להסתובב עם יותר ויותר מכשירים (מחשב נייד, טאבלט, סמארטפון ועוד), יש סיכוי טוב מאוד שלמיקרוסופט יש קלף מנצח: לא חסרים אנשי עסקים או סטודנטים שמאוד ישמחו להשתמש בטאבלט בנסיעה או לחבר אותו למקלדת במשרד או בכיתה, ולהמשיך לעבוד בדיוק מאותה נקודה שבה עצרו.
האיום הגדול ביותר על ווינדוס 8 הוא קודמתה, ווינדוס 7 - מערכת הפעלה מצוינת, אולי הטובה ביותר שהוציאה מיקרוסופט. הממשק הכפול של ווינדוס 8 מושלם למחשבים היברידיים אך עלול להרתיע משתמשי ווינדוס קיימים. הדבר נכון במיוחד לשוק העסקי השמרן: בתי עסק רבים עדיין משתמשים בווינדוס XP, ורק מעטים מהם ימהרו להעביר את המשתמשים שלהם לממשק חדש ולא מוכר.
שוק החיפוש: בינג זקוק לדחיפה משמעותית
פעילותה של מיקרוסופט בתחום מנועי החיפוש אולי אינה ראויה לתואר "כישלון מוחלט", אך אין ספק שהיא רחוקה מאוד מהצלחה או אפילו הפתעה. לאורך השנים ביצעה החברה כמה מהלכים משמעותיים בניסיון לגזול את השליטה בשוק החיפוש מגוגל. האחרון והמרכזי שבהם, מנוע החיפוש בינג, הושק ביוני 2009.
מנוע החיפוש של מיקרוסופט זכה לשבחים רבים בזכות איכות תוצאותיו ויכולות מתקדמות כמו הצגת תשובות ספציפיות לשאילתות במקום קישור לאתר, מידע מקומי נרחב ויכולות מולטימדיה מוצלחות. עסקה מתוקשרת בין מיקרוסופט ליאהו, שבמסגרתה אימץ הפורטל את בינג כמנוע החיפוש שלו, הביאה להערכות שלפיהן נוצר השילוב שאם לא ידיח את גוגל מהמקום הראשון, לפחות ישבור את המונופול הכמעט מוחלט שלה בשוק.
בפועל, הירידה בכוחה של גוגל לא היתה משמעותית, וזה חודשים רבים שנתח השוק של גוגל ובינג פחות או יותר זהה, עם תנודות זניחות יחסית לכאן או לכאן: סביב 90% לגוגל ו־3% לבינג בשוק העולמי. בארה"ב מצבה של מיקרוסופט טוב יותר - נתח השוק של בינג נע שם סביב 28% ושל גוגל סביב 66%, אך גם במדינה זו ניכר קיפאון במשך חודשים, ונראה כי ללא דחיפה משמעותית מצד מיקרוסופט המצב ימשיך לעמוד על כנו.
בינג, כך נראה, התקבע בשלב זה כשחקן נישה משמעותי יחסית, אך לא כזה שמהווה איום על ההגמוניה של גוגל. מיקרוסופט, מצדה, הזניחה לאחרונה את ה"ילד". בחודשים האחרונים משאבי החברה היו ממוקדים, ובצדק, במערכות ההפעלה החדשות שלה, ובינג נשאר קצת מאחור. אולי עתה, אחרי השלמת ההשקות החשובות, תשוב מיקרוסופט ותנסה לקדם את בינג. אבל אם היא רוצה להוות איום משמעותי על גוגל, היא צריכה לשלוף קלף מפתיע מאוד מהשרוול. לגולשים, מתברר, לא בוער לעבור למנוע חיפוש אחר.
בידור ביתי: השחקנית הוותיקה מגיעה לישראל
אפל עדיין מגדירה את פעילותה בתחום הטלוויזיה כ"תחביב", ומכירות הסטרימר אפל TV מהוות פעילות שולית יחסית בחברה. גוגל אמנם השקיעה משאבים ניכרים במערכת ההפעלה שלה לטלוויזיות, גוגל TV, אבל האימוץ שלה זניח, במקרה הטוב.
מיקרוסופט, מנגד, פעילה בתחום כבר 11 שנה באמצעות קונסולת המשחקים אקסבוקס ויורשתה אקסבוקס 360. בעבר אמנם היתה זו קונסולת משחקים קלאסית, אולם בשנים האחרונות השקיעה מיקרוסופט לא מעט מאמצים כדי לפתח ולהרחיב את השימושים שלה. כיום, השירות המקוון אקסבוקס לייב מספק למשתמשים גישה למגוון שירותי תוכן, כולל חנויות וידיאו ומוזיקה, שירותי סטרימינג כמו גישה לתכנים ועוד. כך מיקרוסופט הפכה אט־אט את קונסולת המשחקים שלה למערכת בידור ביתית מהמשוכללות בשוק, וכל זאת במחיר התחלתי של 200 דולר. זה עוד בלי להזכיר אפילו את בקר התנועה החדשני, הקינקט, אחד הגאדג'טים המדוברים של השנים האחרונות.
רשמית, החוויה הזו היתה חסומה לחלוטין בפני משתמשים ישראלים, שכן מיקרוסופט לא משווקת את הקונסולה בישראל באופן רשמי. הדבר לא מנע מעשרות אלפי צרכנים לרכוש קונסולת אקסבוקס ביבוא מקביל. בכל מקרה ייתכן שהמצב ישתנה בקרוב: בימים האחרונים נפתחה חנות האקסבוקס עבור משחקים לישראלים, ולפי דיווחים בתעשיית הקמעונאות המקומית, בתקופה הקרובה מיקרוסופט תשיק את האקסבוקס בישראל. אולי זה אפילו יקרה היום, בהכרזה של באלמר עצמו.
סמארטפונים: קרב אמיתי מול גוגל ואפל
הניסיון הרציני הראשון, ווינדוס פון 7, הגיע לשוק רק באוקטובר 2010 - יותר משלוש שנים אחרי השקת האייפון, ולמרות המחמאות לא זכתה להצלחה בשוק. כעת, עם השקת ווינדוס פון 8 בשבוע שעבר, שהיא המהלך המרכזי השני של מיקרוסופט בתקופה זו, מצבה של החברה נראה טוב משמעותית: הגרסה החדשה עוררה עניין רב בקרב חובבי הטכנולוגיה, היצרניות התגייסו בצורה רחבה יותר וחברות מובילות השיקו סמארטפונים מבוססי ווינדוס פון באירועים מתוקשרים.
עם תמיכה אמיתית מצד היצרניות ומכשירים כמו ה־Lumia 920 של נוקיה שגורפים ביקורות טובות, למיקרוסופט יש סיכוי טוב לחזור למשחק ולהפוך לגורם משמעותי בשוק הסמארטפונים. ספק אם בעתיד הקרוב החברה תצליח לדגדג את נתוני המכירות העצומים של מכשירי אנדרואיד, אבל היא בהחלט יכולה ללחוץ את גוגל ואת אפל מלמטה.
שוק עסקי: כובשים בשקט את הענן
הפעילות של מיקרוסופט בשוק העסקי זוכה אולי לפחות תשומת לב ממערכות ההפעלה או קונסולת המשחקים שלה, אבל
היא מהווה נתח בלתי מבוטל מהכנסות החברה.
בתחום זה, מיקרוסופט היא מהגורמים המובילים במעבר לשירותי ענן ומקדמת כבר כמה שנים מוצרים כמו ווינדוס Azure או אופיס 365, שזוכים להצלחה נאה בשוק העסקי.
בתקופה האחרונה מגבירה מיקרוסופט את מאמציה בתחום עם שני מהלכים בולטים: הראשון, רכישת הרשת החברתית לארגונים Yammer. אימוץ נרחב של Yammer יעביר לענן חלק ניכר מהתקשורת הפנים־ארגונית, ובמיקרוסופט מתכוונים להאיץ אימוץ זה באמצעות הטמעת הרכש החדש במוצרי החברה לארגונים.
המהלך השני הוא ההשקה הצפויה של אופיס 2013, שתתבצע עד סוף השנה או בתחילת השנה הבאה. הגרסה החדשה של חבילת התוכנות המשרדיות הפופולרית כוללת סנכרון מובנה עם שירותי ענן של החברה דוגמת האחסון המקוון SkyDrive, ומטרתה היא להפוך את הענן לכונן לכל דבר ולהעביר יותר משתמשים לאחסון קבצים מכוון או לסנכרון קבצים בין מכשירים שונים באמצעות הענן.
נראה שבעתיד הקרוב מיקרוסופט תמשיך בתוכנית החשובה ביותר שלה בתחום העסקי: להחדיר לארגונים את שירותי הענן ואת מכלול השירותים הנלווים.
מרכז הפיתוח הישראלי
מרכז המו"פ של מיקרוסופט נפתח בישראל בשנת 2006 עם חזרתו של משה ליכטמן לישראל לאחר שמילא כמה תפקידים בכירים בחברה. תחת הנהגתו הוביל שורה של רכישות, השקעות ושיתופי פעולה אסטרטגיים של מיקרוסופט העולמית בתשע חברות ישראליות, ששבע מהן נרכשו במלואן ועובדיהן השתלבו במרכז המו"פ.
כיום מעסיק המרכז כ־600 מהנדסים וחוקרים בחיפה והרצליה ומתמחה בתחומי הענן, מודיעין עסקי, אונליין, ניהול עמדות קצה ובידור. מיקרוסופט מפעילה במרכז גם את "מעבדות החדשנות (iLabs)" העוסקות בפיתוח טכנולוגיות פורצות דרך.
באלמר מתכוון להקדיש נתח נכבד מביקורו למרכז הפיתוח בישראל שאחראי על שורה של פרויקטים בחברה. המרכז הישראלי, שכיום עומד בראשו יורם יעקובי, אחראי לפיתוחים כמו מוצר האבטחה החינמי של החברה, תוסף לבינג מובייל ועוד כלים שהוטמעו במוצרי מיקרוסופט השונים.