פייסבוק Collections: לבנות רשימת קניות, ללחוץ "Want" - ולקנות מוצרים
הרשת החברתית השיקה פיילוט לשירות חדש שיאפשר לגולשים להרכיב רשימות מוצרים שברצונם לקנות ולשתף, במבנה שמזכיר את Pinterest. המטרה: ליצור תזרים רווחים נוסף לפייסבוק תוך קידום עמודי מותגים
- דו"ח טכנולוגי: פייסבוק אוהבת ילדים, כמה שיותר קטנים
- מהפיכת Internet of Things: הגריל שמחבר את הסטייק שלכם לפייסבוק
- פייסבוק חושפת: כך אנחנו מוכרים אתכם למפרסמים
בחודשים שעברו מאז הנפקתה ניצבה פייסבוק תחת ביקורת רבה לאור הכנסות שלא משקפות את השווי הגבוה שהוצמד לה - דבר שהביא לצניחה חדה במניות. מתוך כך, נמצאת החברה תחת לחץ רב להגדלת הכנסותיה, והיכולת החדשה מסתמנת כאחד מהאמצעים של פייסבוק להשיג מטרה זו.
רשימת קניות ברשת החברתית
היכולת ליצור אוספים של פריטים שונים ברשת אינה חדשה. האתר המוכר ביותר שמספק שירות זה הוא Pinterest. האתר מאפשר לגולשים לשתף בו תמונות ותכנים בהן נתקלו בעת גלישה באינטרנט, וליצור רשימות לפי תחומי עניין שאחריהן יכולים לעקוב גולשים אחרים.
גם Facebook Collections מאפשרת יצירת רשימות פריטים, אך כאן נגמר הדמיון ל-Pinterest. התכונה של פייסבוק אינה מאפשרת בשלב זה יצירת רשימות של פריטים שבהם נתקל הגולש ברשת, אלא רק כאלו שמופיעים בעמודים רשמיים של חברות קמעונאיות שונות אשר מקיימות שיתוף פעולה עם פייסבוק. בשלב הניסוי משתתפות חברות דוגמת ויקטוריה'ס סיקרט, נימן מרקוס, פוטרי בארן ו-Fab.com.
תמונת מוצר שמעלות חברות אלו יכללו, בנוסף לכפתורי הלייק והשיתוף הרגילים, גם כפתור Want או Collect (לפי דיווח של TechCrunch החברה בודקת אילו מן הכפתורים עדיף) שיאפשר לצרף את המוצר המדובר לאוסף או ל-Wishlist של המשתמש - שיהיו גלויים לחבריו.
ואולם, בשעה שב-Pinterest המטרה העיקרית היא לשתף תכנים מעניינים שהתגלו ברחבי הרשת, כאן המטרה היא להניע משתמשים לקנות את המוצרים השונים. הדבר נובע לא רק מכך שיכולת זו מוגבלת רק לעמודי פייסבוק של מותגים מסחריים, אלא בעיקר משום שכל מוצר שצורף לאוסף של המשתמש יכלול גם כפתור Buy, שינתב לקניית המוצר באתר המותג.
נכון לעכשיו, פייסבוק לא גובה עמלה על ביצוע קנייה או לוקחת כסף תמורת האפשרות ליצור פוסט המאפשר שמירה לאוסף. עם זאת, מדובר עדיין בתקופת ניסיון לבחינת היכולת ולא מן הנמנע שעם השקתה הרשמית תבחר פייסבוק לנצל את התכונה ליצירת הכנסות.
עדיין לא סכנה לפינטרסט
אוספי המוצרים עתידים להגדיל את ההכנסות של פייסבוק בצורה עקיפה: פוסטים שניתנים לשמירה באוספים מוצגים רק לאוהדים של עמוד המותג - ומותג שירצה להגדיל את מכירותיו דרך תכונה זו ייאלץ להגדיל את מספר אוהדיו, בין השאר באמצעות רכישת פרסומות בפייסבוק.
המהלך עשוי לאיים על הפעילות של אתרים כמו פינטרסט ולהגדיל את נפח הגלישה בפייסבוק על חשבונם. אבל לאור מגבלות כמו שיתוף רק מתוך עמודי מותגים בפייסבוק כנראה שלאתרים המתחרים אין בשלב זה ממה לחשוש.
מפייסבוק נמסר בתגובה: “ראינו שפעמים רבות עסקים משתמשים באלבומי תמונות כדי לשתף מידע על מוצריהם. אנחנו מתחילים בניסוי קטן במסגרתו כמה עסקים נבחרים יוכלו לשתף מידע על מוצריהם באמצעות תכונה שנקראת Collections. את ה-Collections ניתן לגלות בניוזפיד, ומשתמשים יוכלו לשתף עם חבריהם דברים שמעניינים אותם. אנשים יוכלים להקליק ולקנות את המוצר מחוץ לפייסבוק".