$
מכשירים ומדריכים

קרנבל האייפון 5: העיתונאים בוכים, המשקיעים מחייכים

למרות הביקורת בכלי התקשורת, אפל עלתה על השיטה לשיאי מכירות, משקיעים מבסוטים ושימור ההגמוניה בשוק: אסטרטגיה עסקית נבונה במקום חדשנות. לא הצרכן עומד לנגד עיניה, כי אם המשקיע והספק. רוצים קסם? לכו לנוקיה המורעבת

ניצן סדן 16:3917.09.12
אפל נוהגת להתייחס למוצריה בתור "קסם". בראייה של אדם שעוסק בסיקור טכנולוגיה, אני סבור שהקסם טמון במהפיכות. כל השאר זו קוסמטיקה: קסם דק יותר, מהיר יותר, עם זיהוי קולי וכיו"ב. חשיפת האייפון 5 גררה ביקורת מכלי תקשורת בעולם שטענו שאפל איבדה את הטאץ', שהאייפון הטרי לא מחדש מספיק ורק מיישר קו עם התחרות בשוק. "מכשיר מאכזב", קראו לו. "חברה מאכזבת" קראו לה.

 

אבל בפועל, לא רק שאפל לא מאכזבת - החברה ביצעה מהלך מבריק וחכם. האייפון 5 הוא בגדר ריפוד נוסף לכיסא המלכות של שוק המובייל עליו אפל יושבת, לעת עתה. 

 

בשבוע שעבר כנראה שנפתחו בקבוקי שמפניה סביב שולחן מהודר בקומת הסגל הבכיר בקופרטינו. אף אחד לא חשש מאכזבת הקהל ויש להניח שמי מהמסובים אף התבדח על כך שהיחידים שהולכים להתמרמר על האייפון 5 הם העיתונאים שכותבים עליו.

 

לא קסם, רק סמארטפון לא קסם, רק סמארטפון צילום: Scott Schaen

 

רוצים קסם? תשלמו

 

אפל יודעת שאחוז לא מבוטל מהקהל שלה שבוי. כל התוכן שלו נמצא בשרתיה או בבעלותה. האייפון הוא מסוף; המשתמש הממוצע לא ירצה להתחיל להתעסק בהעברת השירים שהוריד או שמסודרים לו כל כל יפה באייטיונס מיבשת אפל אל העולם החדש של אנדרואיד (אפל מעדיפה לכלוא את המשתמש באקוסיסטם שלה ואף מגדירה שהתוכן שרכש הוא בעצם, מושאל). לכן, כנראה שהמכשיר הבא שלו יהיה אייפון. ואיזה אייפון ישנו בנמצא? נכון מאוד, החמישי.

 

קסם עולה הרבה כסף: בפעם האחרונה שראינו כזה בתחום הסלולר, השנה היתה 2007 וסטיב ג'ובס החזיק את האייפון הראשון בידו. הקסם טמון ביכולת של חברה לחולל מהפיכה. מאז עשתה אפל מה שהיא עושה הכי טוב: לשפר את המכשיר בעזרת טכנולוגיות מדף בלבד, להחליף לו את השם ולהתמקד בשיפורי תוכנה דקים. ואז למכור את זה מחדש בתור "קסם".

 

רוצים קסם? הנה קסם רוצים קסם? הנה קסם צילום: בלומברג

 

כדי לייצר מכשיר עילית, אפל צריכה ליישר קו עם התחרות, לשפר במעט את הנקודות בהן יש לה יתרון (מסך הרטינה למשל. שבאייפון 5, מציג רזולוציה גבוהה יותר) וזה הכל. אם היתה מחליטה להמציא מחדש את הממשק, המצלמה או העיצוב בצורה מהממת וחסרת תקדים, היה עליה להשקיע הרבה מאוד כסף. מחקר ופיתוח יכולים בקלות לעכב את השקת המוצר, התכונה החדשה עשויה להרחיק את הצרכן ולא לשבות את ליבו וההשקעה עצמה עשויה בקלות לייקר את המכשיר.

 

לאחרונה נראה שמי שמשלב תכונות יוצאות דופן בסמארטפונים הוא דווקא מי שמצבו בשוק קשה במיוחד: נוקיה השיקה לאחרונה את ה-Lumia 920, סמארטפון עילית מרהיב בעל מצלמה באיכות שאין לאף מתחרה, שירות מציאות מוגברת מובנה, מוזיקה בחינם ועוד. מצבה של אפל הוא תמונת מראה כמעט מושלמת זה של מתחרתה הפינית; אין לה סיבה להשיק משהו "מהפכני" כדי לשבור שיאי מכירות.

 

נוקיה Lumia 920. מי שהכי מתאמץ, גם הכי נואש נוקיה Lumia 920. מי שהכי מתאמץ, גם הכי נואש

 

אז כדי שאפל תוכל להשיק אייפון חמש או שש או שבע ולמכור עשרות מיליוני חתיכות - כל שעליה לעשות הוא את מה שהיא עושה תמיד. הציבור לא ירוץ לרכוש לו אייפון 5 אם היה עולה נניח, 500 דולר ולא 200, גם אם היה כולל תכונה מהפכנית חדשה. ואת זה יודעים היטב גם בעלי המניות והמשקיעים.

 

אין מהפיכה, העסקים כרגיל

 

אפל לא נהייתה חברה כה עשירה משום ששיחקה ברולטה. האייפון 5 יציג נתוני מכירות שלהערכתי, לא יסטו הרבה מהאופטימיות שבתחזיות, הביקורות יהללו אותו - ובצדק, זה מכשיר שככל הנראה עומד בשורה אחת עם הטובים ביותר - והטענות היחידות שיושמעו כלפי אפל עצמה יהיו מצד גורמים מקצועיים ולא מצד הצרכן. בטח שלא מהמשקיעים. מעצמת התפוחים תמשיך לשייף את מוצריה, לקשט אותם בטכנולוגיית-מדף ולארוז אותם באריזות מרשימות. אין פה קצה-קצהו של קסם. רק ביזנס.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x