$
הייטק והון סיכון

IBC 2012: הכירו את החברות הישראליות שמזניקות קדימה את תעשיית השידור

אנטנת סלולר איזורית בגודל קופסת נעליים, שידור תלת ממד בזמן אמת, הרחבת שירותי תוכן לטלוויזיות חכמות ואפילו רשת חברתית לתעשיית הטלקום: ההברקות הישראליות של תערוכת השידור האירופית IBC

הראל עילם 17:0711.09.12

תערוכת תעשיית השידור האירופית שננעלת היום בהולנד היא הגדולה מסוגה באירופה, מקום שבו מוצגות מדי שנה כמה מהטכנולוגיות החשובות והחדשניות ביותר בעולם התקשורת, הטלוויזיה והמדיה. השנה מארחת IBC יותר מ-1,500 חברות מ־160 מדינות, וכוללת יותר מ-50 אלף משתתפים ובהם 100 ישראלים.

 

25 חברות הייטק ישראליות מציגות בתערוכה באמסטרדם מטעם מכון היצוא, ונציגיהן ייפגשו עם 800 חברות מכל העולם - עלייה של 100% לעומת השנה שעברה - ובהן גם חברות כמו דויטצ'ה טלקום, DirectTV האמריקאית וענקית התקשורת הסינית חוואווי.

 

החברות יציגו בין השאר פתרונות תקשורת שיורידו את עומס הקרינה מרשתות סלולר במרכזי ערים, יאפשרו לצלם שידורי ספורט באיכות גבוהה ובזמן אמת, אפליקציות סלולריות שיידעו מה אתם רואים בטלוויזיה, ודרך להפוך את ספקיות הסלולר שוב לרלבנטיות בעולם האינטרנט.

 

AB On Air

מעבירים שידורי תלת ממד בלי כבלים

 

תחום השידורים בזמן אמת תופס תאוצה בשנים האחרונות, וחברת AB On Air מציגה פתרון שמסוגל לשדר באיכות HD, בקצב פריימים גבוה ואף בתלת ממד - דבר חשוב לצילום מירוצי ספורט ומירוצי מכוניות למשל.

 

את בעיית האטיות היחסית של רשתות הסלולר עקפה החברה באמצעות ערכת תקשורת משלה שהיא קלה לנסיעה, ניידת וזולה יחסית.

 

ערן איגלר, מייסד Ab on Air ערן איגלר, מייסד Ab on Air צילום: תומי הרפז

 

"אנחנו עובדים עם תחנות טלוויזיה, ערוצי ספורט וחדשות, קולנוע ומפיקי פרסומות", אומר ערן איגלר, מנכ"ל החברה. "יש לנו לקוחות בקוריאה, בגרמניה ובארצות הברית, ומכרנו מאות יחידות עד כה". יתרון הפיתוח של החברה הוא היכולת להעביר שידורים בזמן אמת ולחסוך לחברות את השימוש בכבלים מסורבלים, מה שמאפשר למשל לבמאי לתת הוראות לצלם כשהוא נמצא במרחק אלפי קילומטרים ממנו. מפיקי תוכנית הטלוויזיה הידועה "Homeland", המבוססת על הסדרה הישראלית "חטופים", כבר השתמשו בטכנולוגיה. במקרה אחר, לקוח באירלנד השתמש בטכנולוגיה של החברה כדי לשדר מירוץ סוסים המתרחש לאורך מסלול של 10 ק"מ בחיק הטבע.

 

"פעם הם רק שידרו את תחילת המירוץ וסופו. עכשיו הם יכולים לשים מצלמות על עצים ולאורך המסלול בשבריר מהעלות", מציין איגלר.

 

בתערוכה מציגה החברה ערכה חדשה עם מחיר תחרותי במיוחד של 6,000 דולר במקום 20 אלף דולר, ואיגלר מקווה להשתלט על שוק השידורים החיים המקצועיים - "המשבר הכלכלי עדיין לא נגמר וכולם חושבים איך אפשר להוריד עלויות. אנחנו נאפשר להם לעשות את זה".

 

Channelot

משדרים סלולר בלי אנטנות ענקיות

 

כמות הטלפונים החכמים גדלה משנה לשנה, ואיתה דרישות התעבורה הסלולרית. כתוצאה מכך, אנטנות ענק מופיעות על ראשי בתים כמו פטריות אחרי הגשם. Channelot מנסה לעקוף את הבעיה, ואת הקרינה הנלווית אליה, על ידי אימוץ פתרון ישן - שידור המוני.

 

עובדי Channelot עובדי Channelot צילום: עמית שעל

 

החברה פיתחה מערכת המאפשרת שידור תכנים, בדומה לשידור רדיו או טלוויזיה על גבי רדיו, אבל בתדרים שגם טלפונים חכמים יכולים לקלוט. אריק קשת, מנכ"ל החברה, מסביר כי הדבר מאפשר להוריד את מספר אנטנות הסלולר בכל עיר. אנטנה קטנה יכולה לשדר למשל משחק ספורט או תוכנית טלוויזיה פופולרית לכל המשתמשים באזור, במקום שכל אחד מהם יצפה בתכנים באופן נפרד דרך רשת הסלולר הראשית.

 

המוצר של Channelot הוא בעצם תחנת שידור מלאה במכשיר בגודל קופסת נעליים, שמסוגל לכסות רדיוס של קילומטרים בשטח עירוני ועשרות קילומטרים בשטח פתוח. בדרך זו אפשר למשל להקים תחנת שידור לכפר מרוחק שלם או לכסות שכונה צפופה. כל זאת בלי להקים אנטנה גדולה היוצרת קרינה רבה.

 

קשת מוסיף: "אם כולם היו מנסים לראות את האולימפיאדה בו־זמנית דרך הטלפון או הטאבלט, הרשת היתה קורסת. הספקיות כל הזמן משדרגות את הרשתות שלהן, אבל זה לא מספיק. הפתרון שלנו מאפשר לספקיות להגיע לקהל חדש בהשקעה קטנה בהרבה מהקמת תשתית סלולר מלאה. בסין ובברזיל, למשל, הפתרון הזה כבר תפס חזק מאוד".

 

IPgallery

בונים רשתות חברתיות לענקיות תקשורת

 

החברה מרעננה מספקת מענה לענקיות התקשורת הוותיקות, המתקשות להתחרות בסטארט-אפים ובשירותי האינטרנט שפוגמים בשורת הרווח שלהן. בעידן שבו משתמשים ב-WhatsApp במקום לשוחח בטלפון ויוצרים רינגטונים באופן עצמאי, מפתחת IPgallery סדרה של שירותים מתקדמים שנועדו למשוך את הלקוחות חזרה אל חברות הכבלים והסלולר.

 

עובדי IPgallery עובדי IPgallery צילום: תומי הרפז

 

אביחי דגני, מנכ"ל, יו"ר ומייסד החברה, מספר שהיא עובדת עם אחת משלוש ספקיות הסלולר הגדולות בארץ וכן עם חברות גדולות ברוסיה ובדרום אמריקה. החברה מקימה עבורן רשתות חברתיות, פורטלים, שירותי VoIP והודעות מיידיות. "אנשים כן רוצים שירות אמין", הוא מסביר, "ואני חושב שיש יתרון שאתה מספק את כל השירותים דרך חברה אחת. בתחום הזה יש לך יתרון כחברה גדולה, למשל כספק תוכן. חברות תקשורת אולי יוכלו לזהות אותך ולחבר אותך גם לכל תוכני הטלוויזיה שלך דרך הסלולר בצורה חוקית, ובלי שתצטרך להירשם או לבצע תהליך הזדהות ארוך. הן כבר יודעות עליך הכל".

 

"חברות הסלולר מבינות שהאויב שלהן היום הוא סקייפ ושירותי שיחות על הרשת. הספקיות עובדות על שיתופי פעולה, ומניחות את התשתיות לרשת שתאחד את כל הספקיות ותאפשר להן להקים שירותים הרבה יותר מתקדמים".

 

אף שהחברה עובדת עם כמה מהספקיות הגדולות בעולם, דגני אומר כי החברה שלו, שהוקמה בשנת 2000 ומאז ממשיכה לצמוח, שומרת על שקט תעשייתי. "אנחנו לא חברה של אקזיטים. אנחנו מנסים ליצור משהו שיישאר. אני רואה את עצמי כתעשיין", הוא מסביר. היום לחברה יש 50 עובדים בכל רחבי העולם, עם מרכז מו"פ ברעננה ומשרדי מכירות בארצות הברית, מקסיקו, ברזיל, ארגנטינה, רוסיה, צרפת, הודו ועוד.

 

Idioma

מספקים תכנים משלימים לתוכניות הטלוויזיה

 

כבר שנים מבטיחים לנו שהטלוויזיה תדע להבין במה אנחנו אוהבים לצפות, תעדכן אותנו בזמן אמת על שידורים ואפילו תספק לנו תכנים נוספים. אבל המהפכה מתעכבת בגלל סיבה פשוטה - חברות הכבלים והלוויין פשוט לא יודעות במה אתם צופים. זאב שליק, מנכ"ל חברת Idioma, שהיא חטיבה של חברת ניטור התוכן הגרמנית wywy, עובד על פיתוח פתרון לבעיה.

 

זאב שליק מנכ"ל idiomia זאב שליק מנכ"ל idiomia צילום: נמרוד גליקמן

 

Idioma פיתחה אפליקציה שמזהה את החתימה הקולית של תוכנית הטלוויזיה או הסרט שאתם צופים בהם ברגע זה, ומספקת תכנים נוספים ואינטראקטיביים באמצעות הסמארטפון. "רוב הטלוויזיות והממירים, גם החכמים ביותר, לא כוללים ציוד ניטור, ועולם הטלוויזיה הוא כל כך מסובך שאי אפשר ליצור סטנדרט בנושא. אז הפתרון שלנו זמין כרגע, לכולם".

 

Idioma בעצם עובדת על רעיון "המסך השני", שמתייחס אל מכשיר הסלולר ככלי שמלווה באופן דינמי את הצפייה שלנו. "אמרו שהטלוויזיה תמות, אבל זה לא קורה. מה שקרה זה שהסלולרי נכנס לחיינו ורובנו צופים בה כאשר הטלפון לידנו", אומר שליק, "באולימפיאדה כל החברות הציגו אפליקציות כאלה, אבל השוק עדיין לא היה שם". שליק, שהיה בעבר מנכ"ל חברת המדיה הישראלית NMC, אומר כי הוא מתבדל מהמתחרות בכך שהוא עובד על חברות הכבלים ישירות ומפתח עבורן אפליקציה. "השוק הזה מרתק אותי. יש כאן אפשרות לחוויית צפייה חדשה לחלוטין, והטלפון מאפשר זאת. זה לא יכול לקרות דרך הטלוויזיה עצמה או הממיר, כי זה פשוט לא נוח. עובדה שגם גוגל מתקשה להיכנס לשוק".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x