דו"ח טכנולוגי: לא תאמינו כמה קל לרמות את מעריצי אפל
"בורג הקסמים של אפל" מתגלה כמתיחה משעשעת ופשוטה למדי, תעודות הכשרות שמכר הרב הראשי לפייסבוק מתגלות כשיטה להונאת מפתחים ולא תאמינו מה תגלו בקרוב בפיד שלכם ברשת החברתית
על שמועות ושוטים
אפל עוטה על עצמה מעטה חשאיות, ומקפידה לא לספק מידע על המוצרים העתידיים שלה. לפעמים, טוענות שמועות עקשניות, היא מפיצה דיסאינפורמציה על אותם המוצרים. יש לה קהל גדול של חסידים שוטים שזכו לכינוי פנאפלים. השוטים רוצים מידע על אפל בכל מחיר. בהיעדרו, הם מוכנים להסניף גם שמועות - העיקר שיקבלו את המנה שלהם. התוצאה היא של מעט "ידיעות" על אפל מורכבות משיעור גבוה של שטויות.
עד כמה קל להפיץ שמועה כזו? קל להפליא, כפי שהדגים הבלוג של חברת העיצוב השוודית Day4. לפני כמה זמן הם יצרו באמצעות תוכנת CAD שרטוט של בורג א-סימטרי, כזה שמברגים רגילים לא יוכלו לפתוח. הם יצרו תמונת מסך של המוצר, שלחו אותו לעצמם מחשבון מייל מפוברק, ואחר כך פרסמו את התמונה בתור "מייל שהגיע אליהם" ברדיט. הטענה שלהם היתה שאפל עברה לייצר את הברגים שלה-עצמה.
כל שקר טוב צריך להכיל גרעין של אמת, והשקר של דיי4 נשען על העובדה שאפל עושה כמיטב יכולתה למנוע ממשתמשיה לפתוח את המוצרים שהיא משווקת להם.
השמועה התפשטה ברשת כאש בשדה קוצים. התקשורת מיהרה לדווח על הבורג הקסום. אמנם חלק מהכותבים הזכירו שמדובר בשמועה לא מבוססת, אבל בתכל'ס - מדובר באפל (שכפי שהזכרתי, שומרת את הקלפים קרוב לחזה) ולכן אם היה ביסוס לשמועת הבורג, היא לא היתה שמועה. המעריצים, מצידם, התייחסו לבורג הקסמים כאל דברי אלוהים חיים והפיצו את עצם קיומו הקסום לכל עבר ברשתות חברתיות.
צד נחמד נוסף של המתיחה הוא שהוא מתמקד בפן פריפריאלי כל כך: הבורג. בעבר, אמרו לנו שאפל יוצרת את הקופסה של אחד המקים שלה באמצעות תותחי מים וקרני לייזר מעיני כרישים. עבדכם הנאמן בכה באין רואים כשנתקל בידיעות מייגעות שעוסקת בשאלה הגורלית "האם אפל מתכוונת לייצר כבל חדש".
מבין הנזקים שגורמת אפל לעולם (אומללותם של עובדים בסין, זוועת כריית המתכות שמצריכים מכשיריה באפריקה) יתכן שהנזק הרוחני יתגלה כגדול ביותר: אדם שהתרגל לחשוב שמוצר חדש של אפל הוא דבר שחובה לקנות מעצם קיומו (ובמהירות, לפני שיצא חדש) - כדי להיות שלם יותר, טוב יותר ומודרני יותר - הוא אדם שנפגע ועוות בצורה עמוקה מאוד.
עוד יום, עוד מזימה של פייסבוק
בפייסבוק יש אפליקציות כמו זבל. חלקן עשויות לגרום לכן נזק - כלומר, נזק נוסף על זה שבחיבור המוח שלכם לפייסבוק. מטבע הדברים, נוצרה דרישה לסימון כלשהו של האפליקציות, שיאפשר לאנשים לדעת שאל שהם מתקינים הן בטוחות. הדרישה הגיעה בעיקר מכיוונם של המפתחים.
אין בעיה, אמרה פייסבוק. השליכו לנו כמה זלוטס - 375 דולר לסתם אפליקציה, או 175 דולר אם אתם סטודנטים או ארגון ללא מטרת רווח - ואנחנו נבחן את האפליקציה שלכם. היא עומדת בתקנים המחמירים שלנו? מזל טוב - תזכו בתעודת כשרות שמוכיחה שהאפליקציה שלכם לא מזיקה ברובה.
פייסבוק קראה לתכנית (או בעצם, למזימה) הזו Verified Apps. דו"ח של ה-FTC מצא שפייסבוק לקחה את כספם של כ-254 מפתחים, ובאופן כללי שתתה משהו כמו 95,000 דולר כדי ליישם את הבדיקות שלה. עד כה, מילא. הבעיה היא שפייסבוק לא טרחה כלל לערוך את הבדיקות הללו.
בכך, היא הוליכה שולל הן את המפתחים - ששילמו לה כסף לשווא - והן את המשתמשים שלה. יש לציין שפייסבוק לא חולקת על העובדות בפרשה. הדבר המעליב ביותר בכל העסק הוא הסכום העלוב שבו מדובר: שווי פייסבוק מוערך בעשרות מיליארדים - והחברה עדיין גונבת עשרות אלפים מסכנים מכמה מפתחים מסכנים. מה השלב הבא? עובדי פייסבוק ישדדו שיכורים מתנודדים בסמטאות?
יותר מדי רעש, בואו נצעק חזק יותר
ואם בפייסבוק עסקינן, החברה החליטה שאתם לא מתייחסים מספיק לכל המידע שהיא דוחפת לכם. מה עושים? מאפשרים למפתחים לצווח לכיוונכם.
פייסבוק תאפשר למפתחים של שירותים שמשתתפים ב-open graph שלה לא רק לפרסם מידע בזרם של המשתמש, אלא גם להטמיע אותו שם כאילו זה היה פוסט פייסבוק מן השורה. היא קוראת לכך "שיתוף בוטה" (explicitly shared).
כשתפרסמו תמונה באמצעות אינסטגרם, יופיע אייקון שלחיצה עליו תציג את הפעולה שעשית בצורה בולטת, כמו סטטוס. ולא פסיבית - כמו לייק.
למה זה טוב? ובכן, פייסבוק מלעיטה את משתמשיה בכל כך הרבה מידע, שהם טובעים ברעש. כדי להתגבר על הרעש, או על כל פנים כדי לבלוט בו, יש צורך מדי פעם בצופר. זה, כמובן, יוצר יותר רעש, ובאיזשהו שלב פייסבוק תצטרך להציע למשתמשיה את האפשרות להשתמש בצפירה עולה ויורדת שתבקע מהמכשיר שלהם.
אם הייתי פייסבוק, הייתי חושש מכך שהמידע שאני דוחף נתפס יותר ויותר כרעש, לא מהמחסור בצופר. מצד שני, אם הייתי פייסבוק כנראה שהיה עלי לגזול כספי מפתחים ולעבוד על המשתמשים שלי. במחשבה שניה, אני אוותר.
קצרצרים
1. אם אתם מתכוונים לרכוש אייפון בשבועות הקרובים, אל תעשו את זה. לא, לא משום שהרכישה תכבול אתכם למערכת של חברה קפריזית שתגיד לכם מה מותר לכם לעשות בגרוטאה ששילמתם עבורה; יש גם סיבה ישראלית טובה - אם תרכשו עכשיו, כנראה שתצאו פראיירים. חברות ברחבי העולם מורידות את מחירי הגרוטאה, סימן מובהק לכך שאפל עומדת להוציא דגם חדש ודנדש שלה. כל מי שיקנה אייפון 4s בחודש הקרוב כנראה ירגיש די מטופש כשיעלה טים קוק על הבמה ויחשוף את הגרוטאה הבאה.
2. אוי, הטמטום! הוא צורב, הוא צורב! הדיילי מייל פרסם מאמר דעה שנזף בצעירים של ימינו על כך שהם מפונקים מדי. מאחר ומדובר בעיתון בריטי, לא נטען שם שהם עסוקים בנשנוש סושי ועישון נרגילה, אבל שיש להם ציפיות גבוהות מדי ושהם צריכים לקבל כל סוג של עבודה. כדי לחזק את הטיעון, ציינה בעלת הטור דומיניק ג'קסון את הממרה הגרמנית הידועה, "ארבייט מאכט פריי". הטוויטרספירה הבריטית מיהרה לעלות על המשפט המביך, והדיילי מייל מחק אותו מבלי להסביר למה.
3. יש מי שלא אוהב את וויקיליקס: אתר הכת של ג'וליאן אסאנג' נמצא תחת התקפת DDoS מסיבית מזה מספר ימים. לטענת וויקילקס, הדבר נובע מכך שהיא פרסמה מסמכים על תכנית האזנה חשאית שפותחה בימי ממשל בוש. ארגון שקורא לעצמו Anti-Leaks קיבל אחריות על ההתקפה. לא ברור מי עומד מאחורי הארגון ואם וא אכן זה שמבצע את ההתקפה, אבל לטענת וויקיליקס מדובר בהתקפה כבדה יחסית, של כ-10 גיגהבייטים בשניה. כאן המקום להזכיר שהתקפת DDoS, סימן ההיכר של משטרים אפלים וארגונים כמו אנונימוס, היא בשורה התחתונה - סתימת פיות.
4. פייסבוק כנראה לחוצה מאד בקשר להכנסות שלה מפרסום, כי כעת היא מאפשרת להורים לציין "אירוע חיים" חדש בטיימליין שלהם: את הגעתו של צאצא לעולם. והאמת, מדובר באירוע קצת יותר חשוב ממה אכלת היום לצהרים, כך שעל פניו "אירוע חיים" כזה הוא הגיוני. עם זאת, תעשיית התינוקות היא אחת התעשיות הכבדות בסביבה, כך שאם תציגו אירוע כזה, תוצפו תוך זמן קצר בפרסומות לכל דבר שקשור לתינוקות, מעגלת תינוק ועד מוהלים. ופייסבוק, כמובן, תגזור קופון.
5. "אנחנו כאן כדי לנצח", אמר מנכ"ל RIM, יצרנית הבלקברי השוקעת, ומיד לאחר מכן הודיע שבקרוב תגיע מערכת ההפעלה החדשה של RIM, בלקברי 10. עד כאן הכל טוב - ואז הודיע שהחברה תמכור רשיונות למערכת ההפעלה החדשה שלה. במילים אחרות, RIM מנסה להפוך את עצמה מחברת חומרה לחברת תוכנה. למה לעזאזל שמישהו ירצה להשתמש במערכת ההפעלה שלה, זו שאלה שספק אם יש לה תשובה טובה. לתייג תחת "מעקב המוות של RIM".
• "דו"ח טכנולוגי" בכל יום בתיבת המייל שלכם. להרשמה לניוזלטר לחצו כאן (ובחרו בתיבה השישית)
• לטורים הקודמים של "דו"ח טכנולוגי" - dailytech.calcalist.co.il.