רגולטורים באירופה: מה עושה פייסבוק עם התמונות של משתמשיה?
נציב הגנת המידע בנורווגיה יפתח בחקירה נגד פייסבוק, במטרה לגלות מה משיגה הנהלת הרשת החברתית מהפעלת כלי זיהוי הפנים האוטומטי שלה - ומה היא עושה עם מיליארדי התמונות שהעלו המשתמשים לשרתיה
פייסבוק עומדת בפני חקירה של גופי הגנת הפרטיות בנורווגיה על השימוש בכלי תיוג התמונות האוטומטי שלה. "בידי פייסבוק נמצא כלי רב עוצמה ועדיין לא ברור כיצד הוא עובד", אמר לסוכנות בלומברג ביורן ארין ת'ון, נציב הגנת המידע של נורווגיה. "יש להם תמונות של מאות מיליוני אנשים. עלינו לדון עם פייסבוק בנוגע לחומרים נמצאים במסדי הנתונים שלהם".
כלי זיהוי הפנים של פייסבוק הופעל ללא הודעה מוקדמת לפני כשנה. כל תמונה שמעלים משתמשים לאתר נסרקת ולמשתמש יוצע לתייג את חבריו שזוהו בה. אין כרגע אפשרות לחסום מראש את יכולת התיוג הזו, למעט ביצוע untag לתמונה לאחר שתייגו אתכם בה. הטכנולוגיה בה משתמשת פייסבוק פותחה בישראל, על ידי חברת Face.com.
רגולטורים מכל רחבי האיחוד האירופי בחנו את כלי זיהוי הפנים מאז הושקה פעילותו. מוקדם יותר השנה טענו גורמים באיחוד
שתכונת זיהוי הפנים ברשת החברתית צריכה לפעול אך ורק בהסכמת המשתמש - ולכלול יכולת כיבוי נוחה ופשוטה. בתחילת השנה אף פתחו גופי הגנת הפרטיות באיחוד בקמפיין לקידום המודעות לנושא.
נורווגיה אינה חלק מן האיחוד האירופי, אך משתפת פעולה עם הרגולטור האירי - שמוביל כעת חקירה נגד הנהלת הרשת החברתית; דו"ח שהוציא בסוף 2011 דורש מפייסבוק להגביר את השקיפות בהתנהלותה בכל הנוגע לשימוש במידע אישי למטרות פרסום.
מדוע צריכה פייסבוק את תיוגי התמונות?
לפני כשבועיים נערך לפייסבוק שימוע
על ידי הסנטור אל פרנקן, במסגרתו נשאל רוב שרמן, סמנכ"ל הפרטיות של החברה שאלות קשות על מערכת זיהוי הפנים שהרשת מפעילה. כשנשאל שרמן האם פייסבוק תמכור את מאגר התמונות שבידיה או תשתף אותו עם גורמים חיצוניים, התחמק הסמנכ"ל וטען ש"אין לדעת כיצד תיראה פייסבוק בעוד חמש או שש שנים".
על פני השטח, תיוג תמונות שנשען על זיהוי פנים נראה כמו שירות חביב לגולש. למשל, אדם חוזר מטיול בו צילם מאה תמונות, אותן העלה לאלבום בפייסבוק. תיוג אוטומטי יכול לחסוך לו זמן.
מצד שני, פייסבוק ניזונה ממידע פרטי - לרבות אימותי זהות של משתמשים בתמונות של אחרים. זו הסיבה שכל ממשק הרשת החברתית וחווית השימוש בה מעודדים את הגולשים לשתף יותר ויותר תמונות, סרטים ופרטים אישיים. מידע כזה שעובר למפרסמים (ברמות חשיפה שונות) מאפשר פרסום ממוקד וחכם יותר מבחינתם. הפרסום הוא מוקד רווח מרכזי של הנהלת הרשת החברתית, שעל אף דרישות רגולטורים בעבר לא פרסמה מה בדיוק היא עושה עם כמויות הידע האדירות שבשרתיה.