דו"ח טכנולוגי: הזומבים של אפסטור
חברת מחקר גרמנית טוענת שמספר לא מבוטל מיישומי חנות האפליקציות של אפל הם יישומי רפאים, גוגל מסתבכת שוב עם הרגולטור באירופה וטוויטר נכשלת במבחן הגנת חופש הציוץ
זו תקלה, ב-א-מ-ת!
לא יאמן. זוכרים את פרשת הריגול בסטריט וויו? זוכרים איך גוגל הבטיחה שהיא מחקה את החומר שהיא אספה בבריטניה? זוכרים איך לפני שלושה ימים היא "התנצלה" על כך שלא מחקה את המידע שהיא הבטיחה שמחקה, וטענה שמדובר היה בטעות?
אז מסתבר שהיא עשתה את אותו הדבר בצרפת. החברה הודתה אתמול (ג') שהיא לא מחקה את כל החומר של סטריט וויו שאספה בצרפת, למרות שהיא התחייבה לעשות את זה בפני הרגולטור הצרפתי לפני שנה וחצי. לטענתה, החומר התגלה בבדיקה מקיפה שהיא עשתה לאחרונה. אופס!
הטענות של גוגל, שמו לב הרגולטורים האירופאיים, השתנו לאורך כל הפרשה בהתאם למידע שהנהלת החברה העריכה שיודעים עליה:
לא אספנו חומר! טוב, אספנו חומר רק על רשתות ווייפיי! טוב, אז גם פרצנו לרשתות לא מאובטחות! טוב, אבל לא היה שם שום דבר חשוב! טוב, אז היו שם כתובות מייל, סיסמאות ותכתובות רגישות, נמחק את החומר! טוב, אספנו מידע אבל לא התכוונו, זו היתה פעולה של מהנדס בודד! טוב, אז כמה בכירים בגוגל ידעו על זה! טוב, אז לא מחקנו את כל החומר! - מבחינת גוגל, כל אלו הן "תקלות".
אם אכן מדובר בתקלות, וצריך להיות תמים מאוד כדי להאמין בכך אחרי כל שינויי הגרסה הללו, אז בצמרת גוגל יושבים כמה שוטים מזילי ריר שלא הבינו במה הם מסתבכים. אלא אם, כמובן, אלה לא ההנחיות האמיתיות שהם הוציאו. ושוב: מה יש במידע הזה, שגוגל מסתכנת כל כך כדי לשמור עליו?
זה מה שהרגולטור הצרפתי רוצה לדעת, וכמו הרגולטור הבריטי הוא דורש כעת שגוגל תעביר את כל החומר שהיא שמרה לעצמה. ניחוש: הצעד הבא של גוגל יהיה צעד משפטי, שבו היא תסביר שהיא לא יכולה להעביר את המידע כדי להגן על פרטיות המידע של האנשים שמהם גזלה את המידע.
איך אמרה קארה סווישר? גוגל היא חברה פרנואידית. הגיע הזמן שנעשה משהו בקשר אליה.
העתיד של העיתונות הוא האייפד. או שלא
איל האזנות הסתר רופרט מרדוק הוציא לפני כשנתיים כמה מעיתוני הדגל שלו מגוגל - הוא אסר על העכבישים שלה לארכב אותם - והודיע לכל העולם וכלבו שהעתיד של העיתונות הוא האייפד. מרדוק לא היה היחיד שאמר דברי הבל כאלה, אבל הוא שם את כספו בפיו, ויצר את המגזין הראשון שכל הקיום שלו הוא באייפד - הדיילי.
מעט ורעים היו ימיו של הדיילי: הוא פעל בקושי שנה וחצי, ועכשיו ניוז קורפ - החברה של מרדוק - מודיעה שהיא עומדת לפטר שליש מעובדיו, כ-50 מתוך 170. הנפגעים העיקריים יהיו מדורי הדעות והספורט.
מגזינים צריכים לקיים את עצמם, ובינתיים נראה שמהדורת אייפד עצמאית היא לא הדרך, לפחות לא במבנה שבחר מרדוק. העובדה שאפל שומרת לעצמה שליש מההכנסות ודאי משחקת בכך תפקיד. בשעתו בכירים בניוז קורפ הגדירו את גוגל כערפד; הם מגלים כעת שאפל לא טובה בהרבה, אם בכלל.
מי שהולך לישון עם כלבים, מתעורר עם פרעושים
לטוויטר יש שם נקי מאד בקרב משתמשים, ובצדק: החברה נוקטת צעדים חריגים להגנה על זכות הדיבור של מצייציה, ובין השאר הולכת לבתי משפט כדי להגן על משתמשים שנגדם מוגשים צווי הבאה.
בימים האחרונים השם הנקי שלה התלכלך. דיווחנו אתמול (ג') על כך שהחברה השעתה את חשבון הטוויטר של העיתונאי גאי אדמס, לאחר שהלה פרסם את כתובת המייל של בכיר ב-NBC שלדעתו פגע בצופי האולימפיאדה. בין טוויטר ו-NBC יש יחסים עסקיים: טוויטר מכסה את שידורי NBC מהאולימפיאדה.
שלשום טענה טוויטר שהחשבון של אדמס נחסם, כמקובל אצלה, אחרי שמישהו טרח להגיש נגדו תלונה על שימוש המנוגד לתנאי השימוש של החברה. אתמול, במפתיע, הודתה טוויטר שאכן התקבלה תלונה כזו - אבל שמחלקה אחרת שלה היא זו שהנחתה את NBC להגיש תלונה, כדי שאפשר יהיה לחסום את החשבון של אדמס. צוות ה"אמון והבטיחות" של טוויטר, שאחראי על חסימת חשבונות, לא ידע שהתלונה הוגשה בשם מחלקה אחרת של החברה. מביך.
הנהלת הרשת החברתית התנצלה והחזירה מיד את החשבון של אדמס לפעילות ואיתו - גם את הציוץ הפוגעני שחשף את המייל של בכיר NBC, אבל זה לא נגמר כאן. הנהלת טוויטר נכשלה במבחן חשוב - ההתנגשות בין המחויבות שלה לחופש הביטוי התנגשה בעסקים שלה. היא תיקנה את עצמה במהירות ויחסית בפומבי, אבל היא נכשלה.
מסתבר שלטוויטר אין בעיה להגן על חופש הדיבור של דיסידנטים, במולדתה ומחוצה לה, אבל חופש הדיבור של אנשים שעשויים לפגוע באינטרסים העסקיים שלה הוא כבר סיפור אחר. יש להניח שהתנגשויות כאלה יתרחשו גם בעתיד. הדבר היחיד שישמור על טוויטר הגונה יהיה לחץ ציבורי מצד משתמשיה.
הזומבים של האפסטור
האפסטור של אפל קיימת מזה ארבע שנים. בזמן הזה, נחגג המספר המופרך של האפליקציות שנמצאות בה המון פעמים. הפסקתי לספור מזמן, אבל בהחלט יתכן שהם עברו את המיליון או משהו דומה.
לא שזה באמת מועיל למישהו: אף אחד לא ישתמש במיליון אפליקציות, אבל זו אחת הדרכים שבהן מפתה אפל משתמשים: יש אפליקציה לזה. כך היא גם מושכת מפתחים בחלומות שווא על עושר בן לילה.
חברה ברלינאית חשפה שהאפסטור, למעשה, מאוכלסת בעיקר על ידי אפליקציות זומביות. אלו יישומים שאף אחד לא הוריד מעולם ונמנו כ-400,000 אפליקציות כאלה. לדברי החברה, רק כמה אלפי אפליקציות אכן זוכות למספר הורדות ראוי לשמו.
לאפסטור אין מנוע חיפוש נורמלי והמשתמשים צריכים להשען על הדירוג של אפל. כדי להגיע לרשימות האלה, צריך להשקיע הרבה כסף בפרסום. מפתחים שאין להם את הכסף הזה יצטרכו לעבוד קשה מאד כדי שמישהו יבחין בהם. רוב הסיכויים שהאפליקציה שלכם תהיה אחד מהמתים המשוטטים. ככה זה: החלום הקפיטליסטי לא מתגשם לרוב מוחלט של המשתתפים במשחק.
קצרצרים
1. במה שמיקרוסופט ודאי תגדיר כהצעת שלום בעוד שגוגל תגדיר כהצעת כניעה, ביקשה החברה מגוגל להכיר בעובדה שהיא ומוטורולה כבר הובסו מספר פעמים במשפטי פטנטים. על כן, מיקרוסופט מבקשת שגוגל תפסיק עם המשחקים הילדותיים ותגיע לדיון על התמלוגים שהיא צריכה לשלם כמו אדם בוגר. התגובה של מוטורולה (שגוגל מעמידה פנים שהיא עצמאית בנושא) היתה שמבחינתה, אפשר להמשיך את המלחמה.
2. בידיעת מלחמת פטנטים אחרת, השופטת במשפט המונומנטלי בין אפל וסמסונג אסרה על האחרונה להציג ראיות שלה שמצביעות על כך שהאייפון הוא מוצר מועתק מסוני. סמסונג נקטה צעד חריג מאוד ושחררה את הראיות לציבור באמצעות הודעה לעיתונות. זו כבר מזמן לא מלחמה משפטית; סמסונג ואפל מנהלות מלחמה תודעתית. למרבה הצער, בהתחשב בעובדה שמי שאכפת לו בכלל מהנושא מבוצר בדעותיו ברמה שמזכירה את הסכסוך הישראלי-ערבי, לא בטוח בכלל שהצעד של סמסונג יועיל במשהו.
3. לול! חברה צרפתית רשמה את הלוגו של אנונימוס כסימן רשום שלה, והזכות שלה מוכרת כעת על ידי החוק הצרפתי. בארגון הטרור המקוון, שמשתמש במסכה שהיא מוצר רשמי של וורנר ברדרז, מאד לא אהבו את המהלך, ומיהרו להכריז על החברה מלחמה. סביר להניח שהטרוריסטים ינצחו, אבל משעשע לראות איך אנשים שאומרים לנו במשך שנים שלקניין רוחני אין חשיבות ושכל אחד זכאי לעשות מה שהוא רוצה עם תוכן שיצר מישהו אחר, עוברים לצד השני של הסקאלה ברגע שמישהו נגע במה שהם מחשיבים כקניין רוחני שלהם.
4. גוגל ופייסבוק מצאו שיטה חדשה להעביר כספים לארגונים שהן חפצות ביקרן - כמו ה-EFF (קרן החזית האלקטרונית, גוף להגנה על פרטיות גולשים) משום שהם מקדמים עמדות הקרובות לעמדתן. במקום להעביר להם תרומות, מה שיחשיד את הארגונים וייאלץ את החברות להודיע על התרומה - הן מעבירות להם כספים בתור פיצוי על עבירות הפרטיות. עם זאת, גוגל ופייסבוק נמנעות כמיטב יכולתן להעביר כספים כאלה לארגונים שתבעו להן את הצורה פעם אחר פעם והגנו על פרטיות המשתמשים בהצלחה. מרשים: עוד דרך לדפוק את המערכת המשפטית ולהזכיר לנו שהיא לא באמת מסוגלת להגן על הצרכן הקטן מתאגידי ענק חסרי מצפון.
5. קים דוטקום, שמנהל מלחמת עולם נגד תאגידי התוכן וממשלת ארה"ב, מוצא את עצמו מתמודד עם צרה קטנה ביחס: פייסבוק לא מוכנה לאשר אותו וטוויטר לא מוכן לאפשר לו חשבון מאושר, בגלל השם שלו. דוטקום, שמיץ במקור, שינה את שמו חוקית ב-2005. הוא צילם את עצמו באינסטגרם עם פרצוף כלבלב אומלל ופתק שאומר "טוויטר, זה באמת אני".
• "דו"ח טכנולוגי" בכל יום בתיבת המייל שלכם. להרשמה לניוזלטר לחצו כאן (ובחרו בתיבה השישית)
• לטורים הקודמים של "דו"ח טכנולוגי" - dailytech.calcalist.co.il.