סוני רוצה להזרים משחקים: קונה את גייקי ב-380 מיליון דולר
יצרנית הפלייסטיישן היפנית קונה את שירות הסטרימינג למשחקים גייקי; תקים פלטפורמה חדשה למכירת, הפצת והזרמת משחקים דרך קונסולות המשחקים שלה
סוני רכשה את שירות הסטרימינג למשחקים גייקי (Gaikai) תמורת 380 מיליון דולר. כך מסרה היום (ב') החברה בהודעה רשמית , בה גם מסרה שתמנף את גייקי להקמת שירות משחקים בענן שיוצא דרך קונסולות המשחקים שלה.
גייקי הקליפורנית מאפשרת לשחקנים להזרים דרך הרשת משחקים שלמים ללא צורך בחומרה מתקדמת או התקנת המשחק. השירות שלה עובד כיום בצפון אמריקה ואירופה ומאפשר לשחק באמצעות טכנולוגיית ענן כשהתוכן מוזרם אל המכשיר המקומי כווידיאו. המשחקים מופעלים באמצעות הדפדפן ו אף ממיר חכם לטלוויזיה. החברה חתמה על שיתופי פעולה עם EA להזרמת חלק ממשחקיה ועם סמסונג ו-LG להצעת השירות שלה בטלוויזיות החכמות של היצרניות הקוריאניות. לא ברור האם גייקי תמשיך את שיתופי הפעולה עם יצרניות הטלוויזיות החכמות לאחר העסקה.
מספר חברות, ביניהן OnLive הותיקה, השיקו פלטפורמות דומות להזרמת משחקים. העסקה גם הופכת את OnLive ליעד לרכישה, ככל הנראה מצד מיקרוסופט. מכיוון שהמשחק אינו מותקן על המחשב המקומי ולחברות יש שליטה בתכנים, הדבר מאפשר להן להציע מודלים אלטרנטיביים לרכישה – כגון תשלום חודשי לגישה בלתי מוגבלת למאגר משחקים, השכרת והשאלת משחקים, ועוד. שחקנים גם יכולים לשמור את הקבצים שלהם על גבי מחשבי הענן ולצפות במשחקים של שחקנים אחרים, להשתתף בליגות ועוד.
הדיווחים על רכישת גייקי הופיעו לראשונה במאי. לפני כשבועיים "פורבס" דיווח כי החברה מחפשת קונה, ושהסכום מוערך להיות מעל 500 מיליון דולר. גייקי הוקמה ב-2008 וגייסה 45 מיליון דולר מקוואלקום ואינטל וקרנות ההון סיכון רסטיק קניון, טריפלפוינט, בנצ'מארק וליימלייט.
האם סוני מוותרת על הפלייסטיישן?
המשמעות מאחורי רכישת גייקי יכולה להיות גדולה הרבה יותר מפלטפורמה טובה יותר להפצת משחקים. סוני תוכל לשלב את גייקי בחנות המדיה ושירות הסטרימינג הפופולרי שלה ואולי אף להציע גישה מלאה למאגר המשחקים למנויים לשירות המשחקים הקיים שלה. לסוני יש כבר חנות משחקים מקוונת המוכרת גם אפליקציות אנדרואיד.
אפשרות אחרת היא שדרוג סדרת המכשירים הקיימים שלה - כגון הטלוויזיות החכמות, הטאבלטים והטלפונים החכמים - עם אפליקציה שתאפשר הזרמת ומשחק של משחקים מלאים, בכל רמת הפרטים הגרפית של קונסולת משחקם מלאה. בפועל, סוני תוכל למכור את כל המכשירים שלה כ"תואמי פלייסטיישן", כפי שעשתה עם ה"פלייסטיישן פון" ולקדם את הטאבלטים שלה כמכשירי צריכת מדיה.
אבל חשוב מכך, יתכן והרכישה משקפת שינוי אסטרטגיה עבור סוני, שאמרה שהיא מעוניינת להתמקד בהצעת שירותי מדיה ואינטרנט, ושסובלת מהפסדים גדולים במיוחד בגלל אחוזי הרווח הנמוכים בתחום החומרה. קונסולת המשחקים הבאה של סוני אולי לא תהיה בכלל קונסולת משחקים אלא סט של כלי פיתוח ופלטפורמת הפצה - בעולם הסטרימינג, אין בכלל צורך בחומרה מתקדמת ולפיכך אין צורך בפלייסטיישן 4. עד כה, סוני מוכרת את קונסולות המשחקים שלה במחירי הפסד בשנים הראשונות להשקתן - מעבר להפצה דיגיטלית יחסוך ממנה את ההפסדים האלו ואת עלויות הפיתוח.
אפשרות כזאת תאפשר לסוני לחזק את מעמדה נגד מיקרוסופט וקונסולת ה-XBOX360 המתחרה שלה. עד כה, בעוד שסוני הצליחה להתחרות מול מיקרוסופט בתחום החומרה והיצע המשחקים הבלעדיים, שירותי האונליין ופלטפורמות התוכנה שלה פחות פופולאריים מאילו של מיקרוסופט. בשנה שעברה שירות המשחקים של סוני נפרץ במה שהוגדר כהתקפת ההאקרים היקרה ביותר בהיסטוריה.