תשלומים בסלולר בישראל? רק על חניה
גם אצלנו הצרכנים לא ממהרים לזנוח את השטרות וכרטיסי האשראי. חוץ מאשר בתחום אחד
אבל יש תחומים שבהם ישראלים דווקא מאמצים את הפתרונות המתוחכמים יותר, ולפי רועי אלבז, מנכ"ל חברת פנגו, חניה סלולרית היא אחד מהם. על פי נתוני עיריית תל אביב, 76% מכל תשלומי החניה בשטחה נעשים דרך הסלולר. "אנחנו מחזיקים רבע מכל המכוניות בארץ שמשתמשות בפתרון שלנו", אומר אלבז. "בגרמניה למשל, יש אולי אחוזים בודדים של משתמשים באמצעי חניה דיגיטליים. אנחנו מתפקדים כמו מדינות סקנדינביות, שבהן המזומן כבר כמעט נעלם".
"לגופו של עניין, אנחנו אכן בפיגור ביחס לעולם המערבי ויש לכך סיבות רבות, אבל בהחלט יש דוגמאות למותגים שהחליטו להשקיע בנושא ואף הצליחו לשנות את הרגלי הקנייה של הישראלים בקצב מהיר, גם ביחס לתהליכים בעולם", אומר אלבז, שאופטימי לגבי העתיד.
מבחינת אלבז, ישראל אינה מפגרת באימוץ טכנולוגיות תשלום: "התחום עדיין בחיתוליו, ובעוד חמש שנים אני לא חושב שישראל תהיה מאחורי אף מדינה. קצב החדירה הוא אולי אטי, אבל מבטיח. זה שוק קטן, פשוט לא יכול להיות זינוק של מיליוני משתמשים בחודש".
אורן בצלאלי, סמנכ"ל בריטליקס, מטיל את האשמה על השוק הקמעונאי שלא מתקדם: "רק לאחרונה רשת שופרסל השיקה קופה בתשלום עצמי, אמצעי שבעולם קיים כבר 15 שנה. מחלקות הקמעונאות בארץ הן לא מפותחות ולא טכנולוגיות, ואנשים שקצת מבינים בטכנולוגיה לא ילכו לעבוד ברשת ויקטורי או במשביר לצרכן, הם ילכו לסטארט־אפ, או מקסימום לפתח עבור בנק".
למרות זאת, גם בצלאלי אופטימי. "אני מאמין שישראלים גם מפחדים מהרעיון של היעדר אדם מולם, מישהו שהם יכולים לדבר איתו ולהתלונן. אני חושב שזה טרנד שישתנה, אולי לאט, אבל הוא ישתנה".