$
אינטרנט

הון ועמוד התוצאות הראשון: "גוגל החלה לקדם תוכן שיווקי"

דיווח: ענקית הרשת משלבת בכמה משירותיה קישורים ממומנים מבלי להצהיר על כך, אם כי לא במנוע החיפוש הראשי; הדבר עומד בניגוד למדיניות שהציגה החברה ב-2004; גוגל: "מבהירים לגולשים את ההבדל בין התוצאות"

יוסי גורביץ 11:0931.05.12

גוגל החלה לאחרונה להטמיע תוכן שיווקי ישירות בתוצאות החיפוש של חלק משירותיה, בניגוד להצהרות שפרסמה בעבר - כך דיווח אמש (ד') הבלוג Search Engine Land. עד לאחרונה הקפידה גוגל להפריד בין תוכן שיווקי ובין תוצאות החיפוש עצמן, ופרסומות הופיעו בצידי עמוד החיפוש או בראשו.

 

השירותים

שבהם משולב התוכן השיווקי הם Google Hotel Search ו-Google Flight Search, מנועי חיפוש לתיירים שהושקו שניהם בשנה שעברה, ו-Google Advisor, שמספק בעיקר שירותים פיננסיים. להערכת Search Engine Land, רוב התוצאות שמציג גוגל אדוויזר הן של בתי עסק ששילמו כדי להכנס לדירוג. במנוע החיפוש הראשי שלה מקפידה גוגל לציין מעל התוצאות בתשלום שהן כאלה, אבל הגילוי הנאות הזה נעדר מהשירותים שצוינו לעיל.

 

הבלוג הביע חשש שמדובר בשינוי מדיניות מצד גוגל שעשוי להתרחב בעתיד: ענקית הרשת הואשמה בעבר שהיא גוזלת תוכן של אתרי חדשות שמופיעים בגוגל ניוז, שדרשו תשלום עבור כך. המצב החדש, נטען, עשוי להביא לכך שאתרים מסחריים לא יופיעו בתוצאות החיפוש אלא אם ישלמו עבור כך. בנוסף, מדיניות זו יכולה לפגוע בגוגל במגעיה עם הרגולטורים בארה"ב ובאירופה, שחוקרים כעת האם היא מנצלת את כוחה בשוק כדי לפגוע במתחרותיה.

 

באופן אירוני, כאשר פרסמה גוגל את מניפסט "אל תהיה רע" המפורסם ערב הנפקתה ב-2004, היא כללה הצגת תוצאות חיפוש תמורת תשלום כאחד הסימנים לכך שחברה היא "רעה". במסמכי ההנפקה שלה היא כתבה ש"אנחנו לא מקבלים כסף עבור דירוג או הכנסה לתוצאות החיפוש", וציינה שחלק ממתחרותיה דווקא עושות זאת.

 

בגוגל אמרו בתגובה כי "תוכן שיווקי, באופן מסורתי, הוא מושג שנעד לתאר תוצאות שבעל האתר קיבל כסף על מנת להציג, אך אינן מוצגו באופן שונה מתוצאות החיפוש הרגילות. אנחנו מבהירים למשתמשים שיש הבדל בין התוצאות שגוגל עשויה לקבל תמורתן תשלום לבין התוצאות הרגילות".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x