$
המדריך

בדיקת "כלכליסט": הרשת החברתית של מיקרוסופט - בלי באזז, עם חידושים

ההשקה השקטה של So.cl החביאה לא מעט רעיונות מוצלחים, כמו פרסום תוצאות חיפוש ופנייה לתחומי העניין של הגולש. מיקרוסופט אולי לא תתחרה בפייסבוק בקרוב, אבל עושה בית ספר לגוגל+

עומר כביר 17:1030.05.12

כשגוגל השיקה לפני קרוב לשנה את הרשת החברתית שלה, היא הצליחה לעורר עניין והתרגשות רבים בעולם הטכנולוגיה, שתהה האם היא תצליח להתחרות בפייסבוק. לא כך היה המצב כשמיקרוסופט, בשקט בשקט, השיקה בשבוע שעבר רשת חברתית משלה, So.cl (קיצור של Social, חברתי).וזה חבל, כי הרשת החברתית של מיקרוסופט חדשנית ומסקרנת יותר מהניסיון החיוור של גוגל. אבל האם זה יספיק ל-So.cl כשפייסבוק בשטח? לקחנו אותה לבדיקה.

 

מה מעניין אתכם?

 

הרשת החברתית של מיקרוסופט שונה מהמתחרות בכל הקשור לתוכן שהיא מביאה לקדמת הבמה. בעוד שפייסבוק וגוגל+ מעודדות יצירת ושיתוף תוכן גולשים, מיקרוסופט שמה דגש על שיתוף תכנים מאתרים שונים, ופילוח לפי תחומי העניין של המשתמש. חזון ה"חיפוש החברתי" גורם ל-So.cl להיות דומה יותר לאתרים דוגמת פינטרסט.

 

ההבדל ניכר כבר בעמוד הבית שמוצג לגולש. בעוד שפייסבוק וגוגל מציגות זרם חדשות עם עדכונים מהחברים, ב-So.cl מופיעה בעמוד הבית, המכונה Explore, רשימת תחומי עניין. חלקם קבועים כמו מוסיקה ואוכל, אחרים אקטואליים כמו ליקוי חמה או רובין גיב. בחירה ב"טיולים", למשל, תציג פוסטים ותכנים הכוללים תמונות מאתרי תיירות, והמלצות ליעדי נסיעה.

 

בנוסף יכול המשתמש לנצל את תיבת החיפוש שבראש העמוד ולתור אחר תחום עניין שלא מופיע ברשימה הקבועה. השלמה אוטומטית מסייעת במיקוד, ומציגה נושאים מומלצים לבחירה: הקלדת המילה China תציג הצעות כמו אוכל סיני או הורוסקופ סיני. התוצאות שמתקבלות הן שילוב של בין פוסטים של משתמשים So.cl לתוצאות חיפוש מבינג, כאשר אפשר לבחור להציג רק אחד מן השניים. חסרה מאוד האפשרות לעקוב בקביעות אחרי פוסטים בנושא, שקיימת בנושאים המוגדרים מראש.

 

So.cl. תוצאות החיפוש משתלבות בעדכוני הגולשים So.cl. תוצאות החיפוש משתלבות בעדכוני הגולשים צילום מסך: so.cl

 

למרות הבעיה הזאת, מדובר בדרך נוחה לעקוב אחרי הדברים החמים ברשת שמעניינים את הגולש, במיוחד בזכות הממשק הפשוט והברור, וההקפדה על הצגה חזותית של הנושאים השונים. אלא שלא בכל המקרים מצליחה So.cl לקלוע למטרה: אנחנו איתרנו תמונה של חתול תועה תחת תחום הטכנולוגיה, וגם כמה פוסטים פשוט לא מעניינים. למישהו באמת אכפת שמשתמש כלשהו חיפש מידע על פלאש 8?

 

ייתכן מאוד שמדובר במחלת ילדות, שנובעת בין היתר ממיעוט המשתמשים בשלב זה. אם מיקרוסופט תצליח לשכלל את האלגוריתם וכמובן למשוך גולשים רבים נוספים, הרי שיהיה לה כלי מעולה לגילוי תכנים חמים ומעניינים ברשת.

 

החיפוש נכנס לרשת החברתית

 

הניווט ב-So.cl, כנהוג, מתבצע באמצעות סרגל בצד שמאל. שם, מתחת ל-Explore, ניתן למצוא את ה-Feed, המקבילה של So.cl לזרם החדשות של פייסבוק. ניתן לצפות בו בכל העדכונים שהעלו משתמשים לרשת החברתית, מסודרים לפי זמן פרסומם, וכן לראות אחרי אילו נושאים עוקב כל משתמש ובאילו שיחות הוא השתתף. היכולת האחרונה היא חידוש מוצלח, שמקלה מאוד על ההתעדכנות בדיונים השונים שמתרחשים ברשת החברתית ובאמת חשובים לגולש.

 

פוסטים חדשים ניתן להעלות ל-So.cl מתיבת החיפוש בראש האתר, שבלחיצה על אייקון בועת הדיבור הופכת לתיבת עדכון. כאן באה לידי ביטוי האינטגרציה המוצלחת בין So.cl לבינג, מנוע החיפוש של מיקרוסופט. המשתמשים יכולים לשתף את תוצאות החיפוש שלהם, מהאינטרנט כולו או מהרשת החברתית, בהקלקה אחת. ניתן לסנן בקלות את תוצאות החיפוש לפי משתנים כמו וידיאו, חדשות, תמונות או תוצאות מ-So.cl.

 

זוהי דרך נהדרת לשתף תכנים מרחבי האינטרנט בלי מאמץ ובלי לעזוב את הרשת החברתית. הוויזואליות שבה מוצגות התוצאות (בחיפוש השאילתה New York, למשל, זכינו לאלבום תמונות מרהיבות של העיר), והקלות הרבה שבה ניתן לחלוק אותן מעודדים מאוד את משתמשי הרשת החברתית להפיץ תכנים. לא ברור איך ענקית החיפוש גוגל פספסה כזו יכולת מוצלחת כשבנתה את גוגל+.

 

תכונה ייחודית נוספת היא Video Party, מסיבת וידיאו, המאפשרת לחברים לצפות יחד בסרטונים ולדבר עליהם. זו לא תכונה מהפכנית, ובכל זאת יש כאן כלי חברתי חביב ופשוט לשימוש, שגולשים רבים בוודאי ישמחו לנצל אותו על מנת לחלוק חוויית צפייה עם חברים מרוחקים.

 

מסיבת וידיאו ב-So.cl מסיבת וידיאו ב-So.cl צילום מסך: so.cl

 

הפספוס של גוגל

 

האם מיקרוסופט עשתה מספיק על מנת להתחרות בליגה של פייסבוק? אין ספק שיש ב-So.cl די חידושים על מנת לבדל אותה מהרשת החברתית הגדולה בעולם, ולספק למשתמש חוויה אחרת מזו שהוא מכיר. בכך הצליחה להתחמק מיקרוסופט מאחת ההאשמות המרכזיות המוטחות בגוגל+ - היא פשוט דומה מדי לפייסבוק. האפשרות לעקוב אחר תחומי עניין ולמצוא תכנים מעניינים ב-So.cl גם אם אין למשתמש חברים בה יכולה להוות גורם משיכה משמעותי.

גוגל+ גוגל+ צילום מסך

 

אך למרות כל המחמאות, קשה לראות את So.cl הופכת בתקופה הקרובה למתחרה משמעותית בעולם הרשתות החברתיות. מיקרוסופט לא דאגה לייצר סביבה באזז, ולא מקדמת אותה כמתחרה של פייסבוק - כרגע, לפחות, היא מייעדת אותה לשמש ככלי למידה שיתופי עבור תלמידים וסטודנטים. ספק אם החידושים של So.cl מספיק גדולים על מנת למשוך גולשים מהחוויה המוצלחת שהם כבר מקבלים בפייסבוק.

 

ומילה על גוגל לסיום. מיקרוסופט הראתה לענקית הרשת איך אפשר ליצור רשת חברתית בעלת חוויית משתמש ייחודית, שמציגה תכנים שלא ניתן לקבל בפייסבוק, ויכולה למשוך גולשים גם אחרי שההתלהבות הראשונית מתפוגגת. אילו גוגל היתה משלבת כמה מהתכונות שהציגה מיקרוסופט ב-So.cl בגוגל+, שזכתה לבאזז ראשוני אדיר ולקצב הצטרפות חסר תקדים, ייתכן מאוד שללארי פייג' היו היום הרבה יותר סיבות לחייך.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x