לאן הצעירים גולשים כשפייסבוק מתמסדת
רשתות הבוטיק הקטנות קולטות את מאוכזבי הענקית החברתית. ואז היא קולטת אותן בחזרה
לפני כשנה החלה מגמת ירידה במספר הצעירים המשתמשים בפייסבוק. זה היה השילוב של הפרסומות, הפגיעה בפרטיות, וההתמסדות שבמסגרתה הפכה הרשת החברתית מכלי של סטודנטים לבמה שבה גם ההורים, הסבים והבוסים שלכם יכולים לראות מה עשיתם בשבת האחרונה.
עד כה, לא היה ברור לאן כל הצעירים הולכים כשהם עוזבים את פייסבוק כי לא נראתה ברשת אף מתחרה שצמחה בקצב על חשבון פייסבוק. אבל היום, התשובה כבר די ברורה - הם לא עברו לרשת אחת אלא התפזרו לעשרות, או מאות, רשתות בוטיק.
רשתות הבוטיק הן רשתות חברתיות קטנות וסגורות יותר. חלקן, כמו פינטרסט, נהנות מיתרון האקסקלוסיביות, עם אפשרות להצטרפות רק באמצעות הזמנה. ישנה גם השיטה של Path - הגבלת אנשי הקשר המקסימלית לכל משתמש. אחרות מתמקדות בנושאים מאוד ספציפיים, החל ב־etsy שעוסקת בעבודות יד, דרך fandalism המוקדשת למוזיקאים וכלה ב־faces שמיועדת להיכרויות. וישנן גם רשתות המוגדרות לשפות מסוימות, מדינות, בתי ספר ומטרות כמו מעורבות חברתית, צדקה, רעיונות לתסריטים, מחקר מדעי, אמהות ומקצועות הספורט.
הרשתות הקטנות יותר יצליחו כי הן לא ינסו להתחרות בפייסבוק, כמו שניסתה גוגל, אלא יתמשקו אליה - כמו פינטרסט. בדרך זו הן גם יישארו אקסקלוסיביות ויצליחו לגייס עוד משתמשים, שמהם ייחסך הצורך להזין את כל התכנים שלהם לרשת חדשה.
קשה לדמיין שפייסבוק תצליח לעצור את המגמה הזו. רכישת אינסטגרם רק תעצים אותה. המהלך רק יעודד את הקמתן של עשרות רשתות בוטיק חדשות. בו־זמנית משתמשי רשתות הבוטיק מגלים עוינות כלפי כל שינוי שיכול לאיים על הקהילה האקסקלוסיבית שיצרו - באינסטגרם, למשל, משתמשים איימו לפרוש בעקבות כניסת אפליקציית אנדרואיד ומכירת החברה לפייסבוק.
בעוד שרבים יגידו שמשתמשי אינסטגרם הם היפסטרים או מודאגים יתר על המידה מבעיות הפרטיות בפייסבוק, האמת היא שהם מראים את הכיוון שאליו הולכות הרשת והתרבות האנושית הדיגיטלית. הגולשים אינם מעוניינים יותר להיות חלק ברשתות ענק, אלא מעדיפים ליצור את החוויה המתאימה להם, עם האנשים המתאימים להם.