בדיקת "כלכליסט": האם הפנדות יכולות להציל את וורלד אוף וורקראפט?
לפחות לפי גרסת הבטא, ההרחבה החדשה למשחק הפופולרי סובלת מעייפות החומר. החידושים אמנם צבעוניים - אבל בעיקר מרגיזים את הגיימרים, ולא מצליחים לפצות על עלילה שטחית ובסיס מיושן
בחודשים האחרונים מאוד קל להרגיז כל שחקן נלהב של משחק הרשת הפופולרי בעולם, וורלד אוף וורקאפט. כל מה שתצטרכו להגיד זה "פנדות". מאז ההכרזה על חבילת ההרחבה הרביעית במספר, "ערפילי פנדריה", קהילת השחקנים נחלקה בעיקר בין כעס עצום על המפתחים לבין מרמור שקט, כגון "אבל פנדות הן חלק אינטגרלי מההיסטוריה של המשחק".
כצפוי מהשם, ההרחבה מוסיפה לעולם את פנדריה, יבשת מרוחקת ומסתורית המעוצבת בסגנון אסייתי ומאוכלסת על ידי גזע של פנדות. וכן, זה נראה בדיוק כמו שהייתם מצפים ממשחק שמבוסס על קונג-פו פנדה. הצלחנו לקבל גישה לגרסת הבטא הסגורה של המשחק -שהוא כבר יציב ושחיק לחלוטין, עם מעט מאוד באגים וקריסות - וחזרנו עם מסקנות.
עיצוב זה לא מספיק
וורלד אוף וורקראפט יצא לשוק לפני שמונה שנים. למרות מספר עדכונים, מדובר במשחק ישן מבחינה ויזואלית, ובאופן פרדוקסלי הסגנון הצבעוני והעשיר של וורקאפט דווקא לא עובד היטב בפנדריה. הצבעוניוּת של העולם האסייתי, יחד עם האופי הבסיסי של וורקאפט, מספקים תוצאה פסיכדלית ומוקצנת. פנדריה נראית פחות טוב מאזורים ששוחררו עם ההרחבה השלישית, כמו למשל גילנאס האפלולית.
הפנדות עצמן דווקא נראות טוב, ונעות עם אנימציה חלקה ויפהפיה כמצופה מבליזארד. החברה משתמשת בשלל אפקטים עשירים בעיצוב העולם – מה שבהחלט מוסיף לאווירה. למרות הקריצות לקונג פו פנדה, צפו לראות עולם עשיר במיתולוגיה, רוחות ויסודות, דרקונים סיניים המרחפים באוויר, תותחי זיקוקי דינור, בלונים פורחים, מנורות סיניות, עפיפונים ופגודות. התוצאה, גם אם צבעונית מדי, היא לפחות מעניינת ושונה ממה שראינו עד כה באזרות', העולם של וורלד אוף וורקראפט. אבל תוספות עיצוביות זה לא מספיק, כי אזרות' כבר מרגיש עייף ומיושן.
זה לא רק המנוע הגרפי, אלא גם המשחקיוּת. האזור הראשוני במשחק משתמש בכל הטריקים שבליזארד אימצה בהרחבה הקודמת – טכנולוגיה המאפשרת לעשות שינויים בעולם, אירועים מתוסרטים, שימוש בכלי רכב שונים ומשונים וקטעים סינמטיים שמתרחשים בתוך העולם. אבל אין כאן כלים חדשים, ושום דברים שלא ראינו בגילנאס או קאזן – אזורי ההתחלה של הגזעים החדשים מהרחבה הקודמת. האזורים החדשים המיועדים לדרגות 85 עד 90 גם עשויים היטב, אבל אינם מהווים קפיצת מדרגה.
אחד מהעדר
בליזארד גם לא השכילה לקדם את הרעיון המעניין שעומד בלב ההרחבה החדשה והגזע החדש – המחלוקת בין הברית ובין העדר. כל פנדה, לאחר שתסיים את אזור המשחק, תבחר האם היא מעוניינת להצטרף אל הברית או העדר. זה הגזע הראשון שמאפשר לשחקנים לבחור את השיוך שלהם, וגם מאפשר לכל השחקנים המתחילים להיות באותו אזור. זה בהחלט שינוי מקורי ומרענן למשחק.
אבל במקום לנצל את ההזדמנות וליצור קו עלילה מרתק שיסביר את הפילוסופיה שעומדת מאחורי שני הארגונים הלוחמניים ואת ההבדלים ביניהם, השחקן בוחר את ההשתייכות הפוליטית כמעט ללא הסברים. הוא יפגוש בקצרה, למספר דקות בלבד, מספר מצומצם של בני אדם ואורקים שמצאו את עצמם על פני היבשת המסתורית. ועל בסיס היכרות זו הוא אמור להגיע להחלטה לגבי עתיד הדמות.
חבל מאוד שבליזארד בחרה בגישה כה פשטנית. יש כאן פתח לעלילה מרתקת, במיוחד בהתחשב שהחברה כבר הודיעה שפנדריה, בניגוד לכל ההרחבות עד כה, לא תכלול אויב שמאיים על העולם – אלא תציג דווקא את היריבות בין הברית והעדר כמרכז העלילה והמטרה הראשית.
מי צריך את הנזיר?
המקצוע החדש במשחק, הנזיר, הוא הראשון שבליזארד מוסיפה למשחק מאז אביר המוות שהוצג לפני שתי הרחבות. הנזיר, בדומה לדרואיד, הוא מקצוע היברידי - הוא מסוגל להיות לוחם, טנק ומרפא, ובדומה לדרואיד חמוש בשריון קל יחסית. בדרגה עשירית השחקן יבחר התמחות, שתקבע את מבחר המיומנויות שזמינות עבורו.
הנזיר מציע משחקיות שיוצרת תחושה שונה מאוד מהמקצועות האחרים – לוחם הפועל מטווח קצר ומשתמש באמנויות לחימה. האנימציה נפלאה והנזיר הוא כנראה המקצוע הכי מספק מבחינה ויזואלית כרגע, גם אם חסר לו קצת "עומק".
עם זאת, התחושה שלנו היא שאף שהנזיר הוא מקצוע חדש שנראה טוב ויקסום להרבה מאוד שחקנים, אין בו ממש צורך. אין נישה קיימת, כיום לפחות, לעוד מקצוע הייברידי. ניתן להניח שעם הזמן הקהילה תמצא מקום לנזירים, אבל נקווה שלא מדובר במגמה חדשה – ושבליזארד לא תאמץ למשל את הסגנון של משחקי הרשת הישנים EQ ו-DAOC, שהציפו את השחקן עם עשרות מקצועות שונים ומבלבלים.
השורה התחתונה
חלק מהפיצ'רים החדשים בהרחבה עדיין אינם זמינים בבטא: מערכת הכשרונות המעודכנת עדיין אינה מלאה, וקשה לדעת האם היא באמת יותר מוגבלת ופחות טקטית מהמערכת הקיימת. אנחנו מאמינים שהמבוכים החדשים יהיו מצוינים, כפי שלמדנו לצפות מבליזארד, ויספקו לנו מאות שעות של הנאה, אבל את זה נוכל לדעת בבטחון רק בהמשך. ובכל זאת, בעינינו ניתן כבר להגיד בצער שההרחבה החדשה מעידה על עייפות החומר.
בכל גרסת בטא של משחק רשת, בין אם מדובר בהרחבה או בטלאי גדול במיוחד, יש שחקנים הממלאים את חדרי הדיונים וזועמים על כך שהיוצרים הולכים להרוס את המשחק. תמיד קמים גם גיימרים שמגינים על המשחק ועל החברה, ודורשים מהשחקנים האחרים להפסיק להתבכיין. את אותה חלוקה ניתן לראות גם בבטא של וורקאפט, אבל השחקנים שמגינים על החברה חרישיים יותר, הביקורת נוקבת יותר, והגרסה שהיתה עמוס לעייפה בימים הראשונים כבר מתרוקנת במהירות.
ללא ספק, פנדריה יסייע לבליזארד להאט את שטף השחקנים שעוזבים את וורקאפט לטובת משחקים אחרים. אבל כפי שהדבר נראה כרגע, הם יצטרכו לעבוד הרבה יותר קשה.