$
מכשירים ומדריכים

ראיית לילה לכל נהג

חברת ברייטוויי ויז'ן מפתחת מערכת ראיית לילה למכוניות פרטיות. האם היא מתאימה לכל כיס?

מאיר אורבך 23:4507.03.12

 בשעות היום, חוף הבונים, באזור הצפוני של השרון, הוא אחד החופים היפים ביותר בישראל. בלילה הוא מהווה שדה ניסויים מצוין למערכות של ברייטוויי ויז'ן (BrightWay Vision), הסטארט־אפ החדש שיוצא מחברת אלביט מערכות, בזכות החושך המוחלט שיש בכבישים קטנים רבים באזור — וגם בזכות קרבתו למשרדי החברה בחיפה.

 


 
ברייטוויי מפתחת מערכת לראיית לילה, שתאפשר לנהגים לראות בצורה ברורה את הכביש למרחק של עד 250 מטר ללא סינוור, ובעלות שתאפשר להטמיעו כמעט בכל כלי רכב.
 

המערכת של ברייטוויי כוללת כמה רכיבים: מסך וידיאו, היושב בדומה למכשיר ניווט ליד הנהג, ומערכות חיצוניות של לייזר שאחראיות על שידור האותות. ההחזר של אותם אותות מפוענח על ידי המערכת וכך נוצרת תמונת אור יום, גם כאשר הסביבה חשוכה. המערכות שמורכבות כיום על רכב הניסוי של החברה הן שלב ניסיוני שנועד להדגים יכולות, ואינן המערכות הסופיות.

 

הדקות הראשונות של הנהיגה היו קשות. הצורך להתרגל להתבונן הן בכביש והן במסך הווידיאו יצר בלבול רב, ולעתים אף גרם לסטייה של ההגה או להתעלמות מקיומו של המסך. עם הזמן העיניים מתרגלות למבט במסך הווידיאו הקטן, שמקנה תחושה של אור יום מוחלט. דמויות של אנשים שחצו את הדרך נראו למרחוק. כדי להבין לעומק את חוויית השימוש במערכת, כיביתי את אורות הרכב למשך כמה דקות והמערכת תפקדה והראתה את הדרך במלואה, ללא כל צורך בתאורה.

 

"אלביט לא מתאימה לתעשיית הרכב"

 

אלביט מערכות מוכרת בעיקר כענקית ביטחונית ולא ממש כיצרנית של חברות סטארט־אפ. ב־2009 היא מכרה את הסטארט־אפ מדי גייד לענקית המכשור הרפואי סנט ג'וד באקזיט מכובד של כ־300 מיליון דולר, וכעת חושף "כלכליסט" את הסטארט־אפ החדש שיוצא ממנה.

 

ברייטוויי אינה חברת סטארט־אפ רגילה שקמה על בסיס הברקה של אחד ממייסדיה, ורצה לגייס כסף. החברה נולדה על בסיס שנים רבות של מחקר בחברת אלביט, מעסיקה יותר מ־12 אלף עובדים ונסחרת בנאסד"ק בשווי של כ־1.5 מיליארד דולר. מערכות ראיית הלילה של ברייטוויי מתבססות על פיתוחים דומים של חברת אלביט לתחום הצבאי.

"בעולם יש כיום הבנה שיש צורך במערכות שישפרו את היכולת של הנהג לראות בלילה, מערכות אשר נותנות לו יכולות ראייה שקרובות לרמה של אור יום", אומר ד"ר עופר דוד, מנכ"ל ומייסד ברייטוויי ויז'ן, אשר כיהן עד לאחרונה כראש מינהל אלקטרו־אופטיקה באלביט.

 

 

ד"ר עופר דוד. "המערכת המסחרית הראשונה תצא ב-2013" ד"ר עופר דוד. "המערכת המסחרית הראשונה תצא ב-2013" צילום: נמרוד גליקמן

 

מחקר שערכה יצרנית אביזרי הבטיחות אוטוליב מראה כי מספר ההרוגים בתאונות דרכים שמתרחשות בלילה מהווה 50% מההרוגים בכלל התאונות, אף שרק 25% מהנהיגה מתבצעת בשעות החשיכה.

 

"הבנו שאנחנו יכולים לבנות מערכת כזו גם לשוק האזרחי, לאחר שלאורך השנים שיתפנו פעולה עם חברות רכב מובילות בעולם מהשוק האמריקאי, האירופי והאסייתי", אומר דוד. "הפילוסופיה של תעשיית הרכב שונה לחלוטין מזו של התעשייה הצבאית, לא היה ניתן לגדול לתעשיית הרכב באלביט. מדובר בייצור של מסות שלא מוכרות לחברה".

 

כיום קיימות טכנולוגיות אחדות שמנסות להתמודד עם הנושא, אבל רובן מגיעות ברמות מחיר גבוהות ביותר ואינן נותנות מענה לבעיית הסינוור שיוצרים השלטים שמוצבים בדרך.

טכנולוגיות מתקדמות לכלי רכב הן כיום אחד התחומים החמים ביותר בתעשיית ההשקעות. רק לפני שבוע הכריזה אינטל על השקעה של 100 מיליון דולר בחברות בתחום. יצרנית הרכב החשמלי טסלה השלימה ביוני הנפקה ראשונית מוצלחת בנאסד"ק שבמסגרתה היא גייסה כ־226 מיליון דולר, וגוגל מפתחת מערכת שתאפשר לאוטו לנסוע לבד, ללא צורך בנהג.

 

תעשיית הרכב מגלה את ישראל

 

"החברה שלנו נהנית מתנאי חממה של חברת אלביט — אנחנו יושבים בתחומה ונהנים מכל השירותים שיש לחברת ענק, אבל פועלים כחברת סטארט־אפ נפרדת לכל דבר", אומר דוד. "התחלנו לחפש השקעות הון חיצוניות כדי להתניע את החברה. אנחנו מצפים שב־2015 תמכור החברה במיליוני דולרים בודדים וב־2016 אנחנו מצפים למכירות גדולות יותר". כיום מעסיקה החברה עשרה עובדים ובכוונתה לגייס בתקופה הקרובה עשרה נוספים.

 

עד כה השקיעה בברייטוויי קבוצת לובינסקי, המחזיקה כ־10% מהחברה, ושאר ההחזקות נמצאות בידי מייסד החברה עופר דוד ובידי חברת אלביט. "לצורך הקמת ברייטוויי החברה אפשרה לי לבחור את כל האנשים שאני רוצה מתוכה", אומר דוד. דירקטוריון החברה כולל את בכירי אלביט, ביניהם המנכ"ל יוסי אקרמן, היו"ר רן הלרשטיין, ואבי חרל"פ כנציג של קבוצת לובינסקי.

 

"הטכנולוגיה שאותה פיתחה החברה יוצרת תמונה אשר מקבילה באיכותה לתמונה של אור יום ומאפשרת לפעול בכל תנאי מזג אוויר, תוך הבחנה בכל העצמים שבתמונה", אומר דוד. "ב־2013 אנחנו מתכוונים להוציא את המערכת המסחרית הראשונה שלנו, וכבר כיום אנחנו מגלים ציפייה רבה למערכת כזו בקרב יצרניות הרכב הגדולות".

 

בשלב ראשון מתכננים בברייטוויי למכור את המערכת דרך יצרניות רכב. מערכות הלייזר ישולבו ברכב עצמו אבל התצוגה עדיין תהיה על מסך הווידיאו הקטן. בחברה גם לא פוסלים את הרעיון למכור את המערכת כמוצר מדף, אשר יותקן גם במכוניות ישנות בעמדות התקנה מסודרות.

 

בעבר הכניסה ליצרניות רכב גדולות היתה כמעט בלתי אפשרית: רובן היו חסומות בפני חברות צעירות, בעיקר לנוכח הקושי לעמוד בתקנים המחמירים וצורכי הבטיחות של התעשייה. אבל כלי הרכב הפכו למערכות מתוחכמות, הכוללות מגוון רחב של טכנולוגיות שבהן יש לישראל כיום כמה חברות פעילות ובראשן חברת מובייל איי, שמפתחת מערכת למניעת תאונות וגייסה יותר מ־100 מיליון דולר. "המערכות שלנו יכולות לעבוד זו לצד זו ולספק הגנה כוללת לרכב", אומר דוד.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x