גוגל ואתרים נוספים עוקבים אחרי משתמשי האייפון דרך הדפדפן
המעקב מתבצע דרך כמה שורות קוד שמופעלות בכל אתר שמעוניין להשתמש בשירות doubleclick של גוגל. החברה הודתה במעשה
לפי תחקיר מיוחד של הוול סטריט ג'ורנל, מסתמן כי סוכנות הפרסום של גוגל, doubleclick השתמשה בפרצה בדפדפן ספארי של אפל - שנמצא באייפון, באייפד ובמחשבי מק (כאשר במכשירי iOS הוא ברירת מחדל) כדי להחדיר Cookies. ה-Cookies יכולים לשמש, בפוטנציה, למעקב אחר גולשים במגוון רחב של
בין מי שמשתמשים בקוד ניתן למצוא לא מעט אתרים פופולריים של חברות אמריקאיות, מ-AT&T, דרך aol.com ו-about.com ועד לאתר הניו יורק טיימס והוול סטריט ג'ורנל עצמו. נראה כי אף אחד מבעלי האתרים לא ידע על טיבו של הקוד של גוגל והדרך בה הוא עוקף את מנגנון האבטחה של ספארי. תגובת אפל לפרשה שרלוונטית למיליוני משתמשים בארה"ב וברחבי העולם היא: "אנחנו פועלים כדי לשים סוף לנושא הזה". כפי הנראה, אפל תוציא עדכון לדפדפן ספארי למחשבים אישיים ובמכשירי ה-iOS שלה כדי להתגבר על בעיית האבטחה שהתגלתה.
העיקרון בו הקוד עובד פשוט יחסית: הדפדפן ספארי של אפל לא שומר קוקיז מאתרים לא מוכרים בברירת מחדל, אלא אם המשתמש ביצע פעולה יזומה בדף (למשל מילוי פרטים בטופס תוך כדי יצירת חשבון). בקוד של doubleclick גוגל עוקפת את הנושא הזה ע"י כך שהיא גורמת לדפדפן לחשוב שבוצעה פעולה יזומה, ע"י תגיתHTML של Submit שמופעלת לאחר שהדפדפן ספארי מזוהה באתר..
תחקיר של ה-FTC בדרך
מיקרוסופט הצליחה להתבלט בתור המתחרה הראשונה של גוגל שניצלה את הפרשה כדי להתנגח בענקית האינטרנט ולקדם את מוצריה."כפי הנראה, גוגל הצליחה לאפשר מעקב על משתמשי דפדפן ספארי של אפל כאשר הם גולשים באינטרנט דרך האייפון, האייפד והמק שלכם", כתב בכיר בחברה בבלוג הרשמי של דפדפן אקספלורר. "סוג המעקב הזה של גוגל אינו חדש. החידוש כאן הוא שמסתמן שגוגל הערימה על הגנות הפרטיות של ספארי בצורה מכוונת והצליחה. אם אתה רואה התנהגות כזו כבעייתית ורוצה להגן על פרטיותך ברשת - יש אלטרנטיבות עבורך. אינטרנט אקספלורר הוא דפדפן שמכבד את הפרטיות שלך ובאמצעות פיצ'רים מיוחדים מאפשר לך לשמור עליה".
זוהי לא הפעם הראשונה, וכנראה גם לא האחרונה, שגוגל מסתבכת בנושאי פטיות ברשת, כאשר פרשיות ה-Street View, בה נאסף מידע מרשתות WiFi, וסקנדל גוגל באזז הזכור לרע, הן שתי דוגמאות מהזמן האחרון. במקרה של באזז הגיעה גוגל לפשרה עם רשות הסחר הפדרלית (ה-FTC) בנושא, במסגרתה תהיה במעקב למשך 20 שנה על מנת לוודא שהיא אינה מפרה את פרטיות הגולשים. גם מדיניות הפרטיות החדשה של גוגל מעוררת דאגה מגופי פיקוח ברחבי אירופה, שקוראים "להקפיא את יישומה".
החברה עוברת בשנים האחרונות שורה של חקירות בארה"ב ובאירופה בנושאי פרטיות וחשד לעבירה על חוקי התחרות. ה-FTC כבר דורש הבהרות, וגוגל תתקשה להכחיש את מעורבותה בנושא.