"פינוי-בינוי"? לא בעולם ה-IT
ארגוני ענק כמו פורד, מקדונלד'ס ועיריית ניו יורק למדו על בשרם שפרויקטים מגלומניים של החלפת כל מערכות הליבה נדונים לעיתים לכשלון. טכנולוגיה חדישה היא לא תחליף לידע שנצבר לאורך שנים
לא מעט מנמ"רים סבורים שהדרך להזניק את הארגון קדימה היא לזרוק לפח את כל מערכות הליבה הוותיקות והאמינות ולהקים תחתן מערכות ליבה חדשות, בהשקעה לא מבוטלת. הייתי ממליץ למנמ"רים אלה לנסות וללמוד מניסיונם המר של מנמ"רים בחברות הענק פורד ומקדונלדס, ומעירית ניו יורק, אשר הבינו
ב-2002 השיקה יצרנית הרכב פורד מגה-פרויקט בשם Everest, שנועד להביא להחלפה כוללת של מערכת המיינפריים הוותיקה שלה שנקראה Ford Supplier Network. במשך זמן רב פורד ניסתה ללא הצלחה להתאים מערכת ERP חדשה לצרכיה, והפרויקט הכושל זכה לכינוי המזלזל Neverest. בסופו של דבר, לאחר השקעה של כ-400 מיליון דולר, בחרה פורד לבטלו וחזרה להשתמש במערכת הישנה והטובה.
ב-1999 החלה רשת המזון המהיר מקדונלד'ס בפרויקט שנועד להחליף את מערכת ה-ERP הוותיקה שלה במערכת חדשה בשם Innovate בעלות כוללת של למעלה ממיליארד דולר. המערכת נועדה לספק למנהלי החברה תמונה עדכנית של כל סניפי מקדונלדס בעולם. הנהלת מקדונלד'ס ביקשה לדעת בזמן אמת כמה ביג-מק'ס נמכרים בסניף החברה במוסקבה, וכמה זמן ממתינים לקוחות מקדונלד'ס להמבורגר בסניפי החברה בראשון לציון או בבנגקוק. לאחר כשלוש שנים של מאמצים עקרים והשקעה של 170 מיליון דולר, ננטש גם פרויקט זה.
ב-1998 השיקה עירית ניו יורק פרויקט בשם CityTime שנועד להחליף את כל מערכות המשכורות של עובדי העיריה. על ביצוע הפרויקט, שתוקצב בכ-60 מיליון דולר לחמש שנים, הופקדה חברת Science Applications International Corp. אלא שמהר מאד הפך CityTime לסקנדל גדול, לאחר שמספר יועצים ומבקרים חיצוניים שהיו מעורבים בפרויקט נעצרו בחשד להונאה ולקבלת שוחד, לאחר שגבו עשרות מיליוני דולרים על שירותיהם ולא סיפקו את הסחורה. הפרויקט, שלא הושלם עד היום, הקיז מכספי משלם המיסים בניו יורק למעלה מ-700 מיליון דולר וראש עירית ניו יורק, מייקל בלומברג, הגדיר אותו כאסון.
טכנולוגיה לא מחליפה ידע
הכישלונות של פורד, מקדונלד'ס ועירית ניו יורק לימדו את ענף ה-IT העולמי שיעור חשוב בענווה. מסתבר שאין תחליף לידע ולשנים שהושקעו בבניית ובתחזוקת מערכות הליבה הוותיקות והאמינות. את הידע שנצבר במערכות אלה לאורך עשרות שנים של ניסוי וטעייה אי-אפשר להמיר בטכנולוגיה חדשנית בתוך מספר חודשים. הדבר מקבל משנה תוקף בימינו, כשמערכות המחשוב הארגוניות בנויות משעטנז מורכב של טכנולוגיות ויצרנים – חלקם בארגון וחלקם בענן.
בענף ה-IT מבינים כי הפתרון השפוי לשדרוג מערכות ליבה איננו הרס קולוסאלי של הקיים, אלא טיוב, השבחת הקיים ואינטגרציה תוך ביצוע טיפול שורש נקודתי, או בעגה המקצועית - מודרניזציית IT. פתרונות מודרניזציית IT מאפשרים להתאים את מערכות הליבה לצרכים ולאתגרים הקיימים והעתידיים של הארגון, בעלויות ברורות וברמת הסיכון הנמוכה ביותר.
המוטו של האינטרנציונל הסוציאליסטי "עולם ישן עד היסוד נחריבה" החזיק מעמד עד קריסת חומת ברלין וברית המועצות ב-1989. ענף ה-IT אינו יכול להרשות לעצמו לקום יום אחד בבוקר ולהחריב את כל מה שהיה קיים תוך אמונה שיצליח להקים עולם חדש וטוב יותר. המציאות מחייבת גישה אבולוציונית, מדודה ואחראית בטיוב מערכות המידע והכנתן לאתגרי העתיד.
הכותב הוא מנכ"ל SPL – Software AG ישראל