בדיקת "כלכליסט": Star Wars The Old Republic - זהו כן המשחק שחיפשתם
עם תקציב פיתוח אדיר, The Old Republic מאיים על מעמדו של "וורלד אוף וורקראפט". העלילה מצוינת וכך גם העיצוב והמוזיקה, אבל המשחק אינו פורץ דרך וסובל מחבלי לידה
איך תיראה מלחמת הכוכבים על המחשב שלכם? "Star Wars: The Old Republic" מנסה לתת תשובה מושקעת, כיפית ועכשווית לשאלה הזאת, ובדרך גם לאיים על המעמד של "וורלד אוף וורקראפט" כמשחק הרשת ההמוני המפורסם בעולם.
את המשחק יצרה חברת Bioware, שהיא כיום חברת בת של "אלקטרוניק ארטס". מדובר במפתחת משחקי תפקידים ידועה במיוחד, שאחראית בין השאר לכותרים כגון Dragon Age ו-Mass Effect. בדומה לשני המשחקים שיצאו תחת השם Knights of the Old Republic ומתרחשים בעולם של "סטאר וורס", המשחק אינו מתרחש בזמן שבו מתמקדת סדרת הסרטים, אלא אלפי שנים לפני כן, בתקופה שהסית' (ג'די שנפלו לצד האפל של הכוח, למי שמזמן לא ראה את הסרטים) היו כוח דומיננטי ומשמעותי בגלקסיה.
במסגרת המשחק תתבקשו ליצור דמות משלכם, ותטיילו בעולם וירטואלי יחד עם עוד אלפי שחקנים. לבדכם, ועם עוד חברים, אתם תצאו למשימות שיאפשרו לכם לעלות בדרגות ולהשלים משימות קשות אף יותר, שידרשו לעיתים קרובות שיתופי פעולה עם יותר ויותר שחקנים.
המשחק שהכיר את הז'אנר לציבור הרחב הוא כמובן "וורלד אוף וורקראפט" - שכבר נמצא בשוק למעלה מ-7 שנים, זכה לאינספור תוספות והרחבות והגיע להכנסות מרשימות במיוחד. האם "סטאר וורס" מסוגל להיות טוב יותר מ-WoW? יצאנו לבדוק.
זה הסיפור, טמבל
במשך שנים Bioware הצהירה שהיא מציעה משחקי רשת עם סיפור. למי שמכירים את הז'אנר התיאור נשמע מגוחך למדי: כולנו רגילים לדמויות המסתובבות בעולם עם סימני שאלה מרחפים מעליהם, שנותנים לנו כל מיני חפצים אם נלך להרוג מפלצות עבורם. בדרך צצים חלונות טקסט שאנחנו סוגרים תוך שנייה. סיפור? איך יכול להיות כאן סיפור?
אבל איכשהו, בחברה הצליחו לעמוד בהבטחה. "סטאר וורס" נראה פחות כמו משחק רשת ויותר כמו משחק תפקידים שבמקרה כולל גם אלמנטים חברתיים. "סטאר וורס" מציע מאות שעות של סיפור מתוסרט לחלוטין, עם דיבוב מלא ועלילה מצוינת. הוא אינו אחיד ברמתו, אבל גם בנקודות השפל שלו המשחק טוב מבחינת העלילה מכל מתחריו בתחום המשחקים החברתיים - ואפילו מרוב משחקי התפקידים הקיימים בשוק. Bioware הצליחו ליצור מוצר ייחודי, וקשה להאמין שאפילו הכותרים המפותחים כיום - כגון Guild Wars 2 - יוכלו להתחרות ב"סטאר וורס" מבחינת הסיפור.
לא מדובר בכמה קווסטים שתוכלו לסיים בתוך מספר שעות. כל קווסט במשחק, עד הקטן והפשוט ביותר, כתוב היטב. לכל אחד מהצדדים במשחק - הרפובליקה ואימפריית הסית' - יש אלפי קווסטים, ולכל אחד מארבעת המקצועות השונים הזמינים לכל צד יש קו עלילה ראשי. בסך הכל מדובר בלמעלה מ-600 שעות משחק מתוסרט, כמות השקולה לעשרה משחקי Bioware. בעינינו, רק זה מספיק כדי שכל מעריץ משחקי תפקידים ירוץ לקנות את המשחק.
חשוב מכך, הוא מצליח לעשות משהו מדהים - אחרי שתתרגלו לשחק במשחק רשת עם סיפור אמיתי ועלילה, לא תוכלו לחזור אחורה. עד כמה ש-WoW הוא משחק משויף יותר ונטול באגים לעומת המתחרה הצעיר שלו, אנחנו לא רואים שום דרך שנוכל לשכנע את עצמנו שוב לשחק במשחק שזורק לנו בלוני טקסט כתחליף לעלילה אמיתית.
"סטאר וורס", למרות כמות הקווסטים האדירה שהוא כולל, הוא עדיין משחק רשת - והוא לא מאכזב מהבחינה הזו. המבוכים (Flashpoints) במשחק מעניינים, מקוריים ועשויים היטב, והם בין הטובים ביותר בשוק. המבצעים (Operations) מועטים, אבל רובם עשירים יותר בתוכן מאלה של המתחרים. זירות הקרב בין השחקנים (PVP) כיפיות ומגוונות, אם כי יש מחסור מסוים בתוכן.
לא מפסיקים לדבר
שמונת המקצועות במשחק בנויים על הארכיטיפים המוכרים מהעולם של "סטאר וורס" - מהמבריח שמזכיר את האן סולו ועד ללוחם הסית' שהוא תאומו של דארת' ויידר. יחד עם עיצוב השלבים המושקע והמוזיקה המצוינת, בהחלט מרגישים שמדובר במשחק מלחמת כוכבים - אם לא ה-משחק.
על מנת למנוע את הבעיות שיוצר סיפור לשחקן יחיד בעולם מרובה משתתפים, המשחק עושה שימוש במערכת הפרדה אלגנטית: קירות שקופים יסמנו מתי אתם בעולם "המשותף" ומתי אתם נכנסים לאזור שמתאים רק לקבוצה או לכם, כאשר הכניסה חלקה ונוחה וכך גם היציאה. בניגוד ל"וורלד אוף וורקראפט", אין כאן פעולות מונוטוניות שתבצעו רק על מנת לעלות דרגה, והסיפור נע כל הזמן סביבכם.
איכות הדיבוב מצוינת אף היא, ומתבססת על אלפי שעות קול מוקלטות. וכולם מדברים בעולם של SWTOR: לא רק הדמויות שנותנות לכם את המשימות, אלא גם אתם - עם אפשרויות לבחור באפשרויות דיאלוג, שגם ישפיעו על העלילה ועשויות לפתוח משימות חדשות.
ואם זה לא מספיק, גם הדמויות שמלוות אתכן מדברות. כן, יש לכם פמליה, בדיוק כמו בכל משחק של Bioware. מדובר בדמויות שיילכו אחריכן באש ובמים, ידברו איתכן וייתנו לכם משימות. בין אם זה רובוט דמוי R2-D2 של אביר הג'דיי או הג'אווה המקסים של ציד הגולגולות, לכל אחד מהמקצועות במשחק יש חמש דמויות ייחודיות שיצטרפו אליו במהלך העלילה.
דומה, אבל שונה
אז המשחק בהחלט קוסם לאוהבי משחקי תפקידים ומעריצי מלחמת הכוכבים, אבל מה לגבי האחרים, ואוהבי WoW בראשם? כאן התשובה הרבה יותר מורכבת. "סטאר וורס", במובנים מסוימים ולמרות איכויותיו, הוא חיקוי של WoW: הממשק, המשחקיות, הסגנון - כולם מבוססים כמעט אחד לאחד על הסטנדרטים המקובלים בשוק. אלה אמנם לא סטנדרטים שפותחו על ידי WoW, אבל הוא שייף אותם.
התוצאה היא שמעריצי "וורלד אוף וורקראפט" יבינו איך המשחק החדש עובד בתוך מספר דקות, אבל מהבחינה הזו ייתכן והחברה היתה עושה בחוכמה אילו היתה מנסה להתבדל. קווי הדמיון בין שני המשחקים הם כה גדולים, שההבדלים הקטנים רק יוצרים תסכול ובלבול. ממשק המשחק מסורבל ולא גמיש, וחלק מהחלונות הנפתחים הם קבועים ולא ניתנים להזזה. ההתקפות המיוחדות אינן מועברות היטב מבחינה חזותית, וקשה לפעמים לשים לב באילו פעולות כבר השתמשתם נגד אויביכם.
והבעיות לא נגמרות שם: אין מקום לכל המיומנויות בתפריט הראשי במרכז המסך, ואין מספיק גמישות בהתאמת הממשק לצרכי השחקן. חיפושי חפצים במערכת המכירות הפומביות היא מסתכלת, ממשק יצירת החפצים לא נעים לשימוש ומלא באגים, ובכלל - ההרגשה היא שהמשחק זקוק לכמה חודשי שיוף ואיזון רציניים. אלו באגים שהיו קיימים כבר בגרסת הבטא ועדיין לא תוקנו, והם בהחלט מפריעים לחווית המשחק. מרכיבים אחרים במשחק דורשים הסתגלות, כמו מאפיינים עיצוביים מסוימים ואנימציה שתיראה לחלק מהשחקנים גמלונית (אנחנו דווקא אהבנו אותה מאוד).
בנוסף, המפתחת החליטה שלא להשיק כלי Instance Finder, שמאפשר לשחקנים "לקפוץ" לתוך מבוך מכל מקום בעולם. לפעמים יכול לקחת 20-10 דקות עד שכל השחקנים יתכנסו ויהיו מוכנים להרפתקאה - תהליך ארוך ומסובך שנראה מיותר בתקופה ה"מודרנית" של הז'אנר. עם זאת, מדובר בהחלטה מודעת של Bioware, שרוצה לשמר את "טוהר" העולם.
וכמובן, יש את הבעיות הבלתי נמנעות בכל השקה: תורים ארוכים של שעות לפני כניסה לשרתים, אתר ופורומים שסובלים מאי-יציבות וקשיים מול מערכת האבטחה הנמרצת-מדי של החברה. שחקנים ותיקים יזכרו ש-WoW הושק במצב גרוע הרבה יותר ונטול כמעט כל תוכן, אבל לרבים זה לא משנה. הם מצפים שמשחק חדש יוכל להתחרות בכותר הותיק, גם אם זאת מטרה בלתי אפשרית בהתחשב בכך ש-WoW נמצא תחת פיתוח פעיל זה למעלה מעשור.
פלנטות ענקיות!
מבחינה חיצונית - גרפיקה, מוזיקה ועיצוב העולם - Bioware מצליחה להתעלות על המתחרות, לפחות כרגע. המוזיקה מצוינת ואטמוספרית, וגם החשש שהגרפיקה במשחק תיראה מיושנת התבדה: העולם מעוצב היטב ובעל סגנון מיוחד, על טהרת "מלחמת הכוכבים".
יש לא מעט פלנטות (או אזורים) במשחק, והן ענקיות, מעניינות ומגוונות. מלבד ארבע הפלנטות ההתחלתיות, שהן קטנות יחסית, כל אחת מהפלנטות גדולה יותר מכל אזור ב-WoW וביחד כולן גדולות יותר מאזרות', העולם המפורסם של "וורלד אוף וורקראפט", גם עם כל ההרחבות. פלנטת הבירה המפורסמת של הרפובליקה, קורוסאנט, מפורטת בצורה מופלאה עם גורדי שחקים הממלאים את הרקיע ומכוניות שטסות בכל מקום. הדאגה והאהבה לעולם מורגשות בכל נקודה.
הרמה של כל הפלנטות גבוהה, אם כי חלק מהשחקנים התלוננו על כך שפלנטות אלו ואחרות מעניינות פחות מאחרות. באופן אישי אהבנו מאוד את נאר שאדה, ירח התענוגות של ההאט השמנוניים, גם אם הוא מאוד הזכיר את קורוסאנט המופלאה.
השורה התחתונה
"Star Wars: The Old Republic" הוא משחק מצוין לאוהבי משחקי תפקידים בפרט ולאוהבי Bioware בפרט. מעריצי "מלחמת הכוכבים" צפויים לאהוב אותו, והוא גם יכול להחליף את ההתמכרות ל"וורלד אוף וורקראפט" - אם כי חלק ממעריצי WoW ודאי יקטרו ויצביעו על כל הפגמים של המשחק, ולא חסרים כאלה.
סטאר וורס" הוא בהחלט לא משחק פורץ דרך או מהפכני, אבל מה שהוא עושה, הוא עושה היטב - והוא ללא ספק טוב יותר מכל משחקי הרשת המתחרים כיום. הוא מתעלה עליהם בסגנון הסיפור, האווירה והדיבוב, ובעוד שזה לא מצליח להעלות אותו לרמה של שלמות, לפחות אין בו פנדות.