הרומן שלי עם סירי: כשמזכירה אמריקאית פוגשת מבטא ישראלי
רגע לפני שהאייפון 4S נוחת על מדפי חברות הסלולר, "כלכליסט" בדק עם בעלי המכשיר האם שירות העוזרת הווירטואלית מתאים גם לישראלים, ומה האמת מאחורי התלונות על חיי הסוללה
חברות הסלולר יחלו לשווק מחר (ו') את האייפון 4S, דגם הסמארטפון החדש של אפל. ההשקה המתוקשרת והמכירות הגבוהות בעקבותיה עוררו עניין רב במכשיר החדש, למרות המיעוט בחידושים לעומת דגם הדור הקודם.
מחירי הדגמים השונים יעלו בספקיות מעל 4,000 שקל, לעומת כ-2,600 שקל בארה"ב (כולל מע"מ): מאורנג' נמסר שמכשירי אייפון 4S עם נפח אחסון של 16 גיגה-בייט יימכרו תמורת 129 שקל לחודש ב-36 תשלומים (4,644 שקל סה"כ), ומחירי דגמי ה-32 ג"ב יעמדו על 149 שקל לחודש ב-36 תשלומים (5,364 שקל). בנוסף, בהתאם לסוג החבילה שבה ייבחרו הלקוחות הם יהיו זכאים להטבה של בין 39 ל-119 שקל בחודש. מדובר באותן חבילות שהחברה מציעה כיום לכל המכשירים שהיא מוכרת, והן אינן מיועדות או מוגבלות רק לבעלי אייפון.
בסלקום לא מסרו מחירים רשמיים, אבל ל"כלכליסט" נודע שהחברה תמכור את דגמי ה-16 ג"ב תמורת 119 שקל בחודש ב-36 תשלומים (4,284 שקל). בנוסף, לקוחות שיזמינו את המכשיר דרך האתר יזכו להנחה בסך 10%. כמו כן, לקוחות שיבצעו שיחות בשווי של יותר מ-299 שקלים בחודש יקבלו זיכוי בסך 60 שקל בחשבון החודשי.
בפלאפון דגם עם 16 גיגה-בייט יעלה 128 שקל לחודש ב-36 תשלומים (4,608 שקל), ועם 32 ג"ב - 145 שקל לחודש ב-36 תשלומים (5,220 שקל). על כל המכשירים יינתן זיכוי של 60 או 80 שקל לחודש, בהתאם לחבילה.
לדבר לאט אל הטלפון
התכונה הבולטת ביותר שמבדלת את האייפון החדש לעומת הדור הקודם הנה העוזרת הווירטואלית סירי. כשבדקנו את הדגם החדש סמוך להשקתו, ציינו לרעה את העובדה שסירי אינה דוברת עברית או מאפשרת לחפש באמצעותה בתי עסק מקומיים, גם אם תנסו לזייף מבטא אנגלי או אמריקאי. האם חסרונות אלו מנעו ממשתמשים ישראלים לאמץ אותה בשימוש נרחב?
גל אגא, שמחזיק באייפון החדש כבר כמה שבועות, הוא משתמש נלהב: "בהתחלה זה נחמד, לשבת עם החבר'ה ולצחוק, לנסות להוציא ממנה קללות. אבל סירי היא הרבה יותר מזה: האפשרות להכתיב SMS בנהיגה נוחה בטירוף, אני משתמש בה כדי לקבוע פגישות ולהגדיר משימות או תזכורות. זה הרבה יותר קל לבצע את הפעולות האלה בדיבור מאשר לכתוב. בזכות סירי התחלתי לדבר הרבה יותר באנגלית".
אגא הוסיף עוד שסירי לא התקשתה להתמודד עם המבטא הישראלי שלו. "סירי קולטת אותי בצורה מעולה", הוא אומר. "היא מבינה ויודעת להתאקלם למבטא. בימים הראשונים היא הצליחה פחות, אבל אחר כך הגיעה לכמעט 90% הצלחה. היא שינתה את חוויית השימוש שלי באייפון".
לעומתו, רן ריף, שמיהר אף הוא לרכוש את המכשיר באופן פרטי, כבר מרגיש שמיצה את השימוש בעוזרת הווירטואלית. "אני כמעט לא משתמש בסירי", הוא מספר. "שיחקתי איתה קצת בהתחלה, אבל אין תמיכה בחיפוש בתי עסק בארץ, אז גם אם אתה מדבר באנגלית זה לא כל כך פרקטי. התרשמתי שזה יותר ברמת הגימיק. התחושה שלי היא שזו לא מהפכה כמו שטענו". גם השיחה עם סירי, אומר ריף, לא קולחת במיוחד. "אתה צריך לדבר לאט וברור. היא מתגברת על המבטא, אבל אם תדבר מהר היא לא תבין".
משתמשים אחרים סיפרו שנתקלו בקשיים גדולים יותר בשיחה עם סירי. "אני צריך לחזור פעמיים על כל שאלה שמופנית אליה", אומר לנו אלי דלל. "אני לא משתמש בה יותר מדי. אם היא היתה מבינה הכל בעברית, השימוש היה הרבה יותר נרחב. אבל מכיוון שזה באנגלית והיא לא תמיד מבינה, אני מעדיף לחפש ידנית או לבצע את הפעולות בעצמי".
משתמש אחר, יוני יעקב, כל כך התאכזב מסירי עד שהחליט לוותר על האייפון החדש שלו ולחזור לדגם האייפון 4 הקודם. "ראיתי שסירי לא ממש מועילה לישראלים: אתה מחפש מסעדה בירושלים, והיא אומרת שהיא לא מוצאת את המקום", הוא אמר. "אז העברתי את האייפון לאשתי. אם סירי היתה מבינה עברית והיתה יכולה למצוא מסעדות בתל אביב או בירושלים, זה היה שונה".
סירי, חשוב לדעת, פועלת באמצעות התקשרות לשרתי אפל, דבר המביא לצריכת מידע שלפי בדיקות עומדת בממוצע של 63 ק"ב לפעולה. אם תשתמשו בסירי בחיבור הסלולרי פעמיים ביום, תצרוך סירי כ־5.5 מגה־בייט בחודש. אם אתם משתמשים כבדים ונדרשים לסירי 15 פעמים ביום כשאתם לא בטווח WiFi, תצרוך העוזרת הקולית שלכם קרוב ל־30 מגה־בייט בחודש. בהתחשב בנפח חבילות המידע שמציעות היום רוב חברות הסלולר שעליהן משלמים המנויים שלהן, לא מדובר בנפח גדול מדי.
אין הבדל מול הדור הקודם
סוגיה אחרת שעליה התלוננו משתמשים רבים בעולם היא הסוללה של האייפון החדש. לפי תלונות רבות, זו סובלת מאורך חיים קצר במיוחד. אפילו אפל חרגה ממנהגה והודתה כי חלק מהלקוחות נתקלים בבעיה עם הסוללה, והוציאה גרסת עדכון למערכת ההפעלה שהיתה אמורה לפתור את הבעיה. מה אומרים על כך המשתמשים הישראלים שמחזיקים במכשיר?
"ב־4S הסוללה טובה יותר לעומת האייפון 4", טוען דלל. "אני מדבר בערך 3,000 דקות בחודש, וברוב הפעמים, אם המכשיר טעון בבוקר, הוא מחזיק עד 8 או 9 בערב. כשהשתמשתי בדגם הקודם, ב־2 בצהריים כבר הייתי חייב להטעין אותו מחדש".
אגא טוען לתוצאות הפוכות: "הסוללה פחות טובה, אין ספק. השתמשתי בכל דגמי האייפון ובשימוש מאוד מקיף, כולל שיחות, שימוש באפליקציות, צפייה בסרטונים וגלישה. הסוללה באייפון החדש פחות טובה משמעותית. בשעה מוקדמת ביום אני כבר צריך להתחבר לחשמל ולהטעין". ריף, שלו זהו האייפון הראשון, אמר שהסוללה דומה לזו שבסמסונג גלקסי S, שבו השתמש עד עתה. "אם אני יוצא בבוקר עם מכשיר טעון, בערב נשארים בערך 25%. אשתי משתמשת הרבה פחות ממני, ובסוף היום נשארים לה 70% בסוללה".
ובשורה התחתונה, האם הישראלים שכבר מחזיקים באייפון החדש ממליצים לבעלי האייפון 4 לשדרג? כאן נרשמה תמימות דעים. "אין כזה הבדל", פסק דלל. "זה לא שהוא לא עובד מהר או שהמצלמה לא יותר נעימה, אבל לבוא ולהגיד שזה משמעותית טלפון אחר - ממש לא". אגא הוסיף: "בהנחה שקונים את המכשיר בארץ אז לא. אני קניתי בחו"ל בטרייד אין, אז זה לא היה כזה קריטי. אבל לרוב האנשים זה לא שדרוג משתלם".