$
כנס טכנולוגיה בשירות האזרח 2011

מנכ"ל משרד הבריאות חושש: "עוד נרד לשיעור של 3 רופאים ל-1,000 נפש"

פרופ' רוני גמזו בירך בכנס "טכנולוגיה בשירות האזרח" על הסכם המתמחים שמסיים מאבק של שנה, אבל חושש מקריסה בעוד עשור אם לא יפותחו כלים להתמודד עם העלייה בהיקף החולים הכרוניים

מיקי פלד 12:4907.12.11

"אנחנו נמצאים היום בשיעור של רופאים ל-1,000 נפש של 3.4 ובעתיד עוד נגיע ל-3 רופאים לאלף נפש", כך אמר היום מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' רוני גמזו, בכנס "טכנולוגיה בשירות האזרח" של "כלכליסט" וסיסקו הנערך בת"א. פרופ' גמזו ציין כי "עקב הגידול בכמות החולים הכרוניים בישראל, כמו שקורה בעולם, אנחנו נגיע לקריסה תוך עשור אם קופות החולים לא יפתחו כלים להתמודד עם חולים אלו. שתי קופות החולים הגדולות, לשמחתי, פיתחו כלים למרות שלא ניתן להם תמריץ כספי להתמודד עם כך".

 

גמזו אמר את הדברים בהתייחס לפיתוחי הטל-רפואה, שבה התקשורת בין החולים לרופא או מרכז רפואי נעשית שלא פנים אל פנים, לדוגמה באמצעות וידיאו או שליחה מקוונת של תוצאות בדיקות שונות אל הרופא או המרכז הרפואי לפענוח ומעקב.

 

פרופ' גמזו התייחס גם לסיומו הצפוי של משבר המתמחים שצפוי מאוחר יותר היום עם טקס החתימה על הסכםם בין נציגי המתמחים למשרד האוצר. "זה יום מאוד חשוב למערכת הבריאות. המערכת שאני מנהל הייתה במשך שנה בטלטלה של משא ומתן מורכב אחרי 10 שנים של קשיים שהגיעו לידי שיא באותו המו"מ. לפני שלושה חודשים וחצי נחתם הסכם קיבוצי, ואז היו עוד 100 ימים של מחאת מתמחים. המחאה נגמרה, אבל הסיפור רק מתחיל מבחינתי ומבחינת בכירי מערכת הבריאות".

 

גמזו אמר עוד, כי "מיום ראשון אנחנו צריכים להחזיר את המערכת לעבודה תקינה. אני שנה וחצי בתפקיד ואני מסתובב בעולם. המערכת לא קורסת, היא אחת הטובות בעולם. יש לה בעיות, אבל הרבה מדינות מקנאות בנו. החל מהשבוע הבא צריך להחזיר את האמון במערכת וזה התפקיד שלי".

 

הפגנת מתמחים. "להחזיר את המערכת לעבודה תקינה" הפגנת מתמחים. "להחזיר את המערכת לעבודה תקינה" צילום: יובל חן

 

"לא תמיד טכנולוגיה היא התשובה"

 

בהתייחס ליכולת של שינויים טכנולוגיים לשפר את איכות הרפואה והנגישות לרפואה של תושבי הפריפריה, אמר גמזו כי "תמותת התינוקות בדרום יורדת, וזה לא בגלל טכנלוגיה. לא מסך מחשב ישנה את נגישות אחיות טיפות החלב לאוכלוסיה הבדואית ולאוכלוסיות שדרוש להם אותו מגע אנושי".

 

"רפואה לא תמיד טכנולוגיה היא התשובה. כדי לטפל באי השיוויון הזה ובבעיות של תמותת תינוקות בדרום היינו צריכים לעשות סבבים רבים מול האוצר כדי לשפר את תגמול האחיות שם. רק בסבב השלישי של תמרוץ האחיות הצלחנו להביא לשינוי, ויש לנו היום יותר אחיות משאנחנו צריכים. קודם כל צריך כוח אדם".

 

עם זאת אמר גמזו כי "משרד הבריאות כן מתקדם טכנולוגית. לדוגמה, יש לנו מערכת אינטרנט במספר שפות ומערכת שיודעת את ההסיטוריה והפנייה של האזרח למוקד הטלפוני שפתחנו לאחרונה. קופות החולים וחלק מבתי החולים יצרו תיק רפואי ממוחשב וכבר היום כל בתי החולים יש בהם מערכת רנטגן ממוחשבת, אבל יש ויכוחים בשאלה איך עושים את הרשומה הרפואית באופן מתואם".

 

גמזו בכנס. "משרד הבריאות מתקדם טכנולוגית" גמזו בכנס. "משרד הבריאות מתקדם טכנולוגית" צילום: אוראל כהן

 

"הטל-רפואה צריכה לצמצם את אי-השיוויון בבריאות"

 

בנושא הטל-רפואה אמר המנכ"ל: "קופות החולים שמו לנו על השולחן הרבה רעיונות מעניינים, כמו חיבור המערכת ושיתוף המידע בין הרופא בדרום ותוצאות האשפוז של אחד מחוליו, שמאושפז ברמב"ם. זו שאלה לא פשוטה גם מבחינת פרטיות. היינו צריכים להכריז שאחת המטרות היא צמצום אי השיוויון בבריאות. זוהי מטרה מוגדרת שלנו במשרד, לא תמיד עם התקציבים המתאימים. קופות החולים מבקרות אותי, כי אני מבקש מהן לעשות את הבלתי אפשרי".

 

"אבל הכלי העיקרי הוא מידע – נגישות למידע איפה השירותים נמצאים ואיך משיגים אותם. בתל אביב יודעים, אבל בפריפריה פחות. ככל שמעמידים יותר מידע כבר מצמצמים את אי השיוויון. העובדה שתמותת התינוקות בדרום קטנה בשנים האחרונות פי 4 זה כי יש מעקב אחרי ההיריון, מה שלא היה פעם. אנחנו לא ניתן רק לטל-רפואה לפרוץ את מחסומי הפריפריה. במוקד צריך להיות איש רפואה ואנחנו נזהרים מאוד מלתת רק פתרונות של טל-רפואה בתחום הזה. אנחנו לא עוצרים את ההתקדמות, אלא רק זהירים יותר".

 

"כשפציינט מגיע אל בדיקות בקופת החולים או בית החולים, צריך לדעת את כל ההיסטוריה שלו. הרבה פעמים, מכל מיני סיבות, אין את ההיסטוריה הזו כשהוא מגיע וזה גורם לבדיקות ואשפוזים מיותרים. טכנולוגיה תוכל לפתור את העניין הזה, ולפני שבוע התחלנו לפתח מערכת מסודרת של שיתוף מידע, ועשינו זאת בשיתוף משרד המשפטים כדי למנוע פגיעה בפרטיות החולים. בנוסף, תוך שנה או שנה חצי יוכלו הורים להיכנס לאתר אינטרנט ולראות את החיסונים של הילדים".

 

גמזו הוסיף כי "אנחנו עובדים היום על יצירת המסגרת המסודרת לקופות החולים, ובוחנים איך לבצע את הטל-רפואה ולענות על שאלות כלכליות שעולות, כמו לדוגמה: האם האזרח צריך לשלם השתתפות עצמית, כאשר הרופא המקצועי בכלל לא נמצא על ידו? בנוסף, יש לחלק מהאזרחים בעיה - לדעת מה מגיע להם ואיפה נמצאים השירותים והמרפאות. זה נובע בין השאר מכך שיש כל מיני רבדים של ביטוחים רפואיים שונים, ואנחנו עכשיו עוברים ויוצרים מאגר נתונים מסודר לכולם. משרד הבריאות לא היה נגיש מספיק בעבר בנושא הזה".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x