החינוך דורש חשיבה יצירתית!
רפורמות רבות נעשו בשנים האחרונות על מנת לשפר את מעמד המורים, תנאי ההעסקתם ואת כדאיות הבחירה במקצוע. אולם נראה כי נשכח ממקבלי ההחלטות כי במרכז מערכת החינוך עומד בעצם התלמיד
רפורמות רבות וצעדים רבים נעשו בשנים האחרונות על מנת לשפר את מעמד המורים, תנאי ההעסקתם ואת כדאיות הבחירה במקצוע. אך לעיתים נראה כי נשכח ממקבלי ההחלטות כי במרכז מערכת החינוך עומד בעצם התלמיד, ומערכת החינוך, על גודלה העצום ועל נסיונה הכביר, לעיתים צריכה להשתנות על מנת
וידיאו – ההבטחה הגדולה (גם) של עולם החינוך
וידיאו מהווה את ההבטחה הגדולה של השנים הקרובות מבחינה טכנולוגית, בחיים היומיום שלנו, בחיים העסקיים שלנו, ובראש ובראשונה במערכת החינוך שלנו. חשוב שכאשר נטמיע וידיאו במערכת החינוך נטמיע אותו בדיוק כפי שהוא מוטמע בחיי היום-יום של התלמידים. כאשר תלמיד מחפש קטע וידיאו על מחזור הדם, האם לא כדאי שיצפה קודם כל בשיעורי VoD שקיבלו את המספר הגדול ביותר של "לייקים" מתלמידים אחרים? האם לא כדאי שיוכל לבצע חיפוש טקסטואלי בתוך הוידיאו (לדוגמה, לבצע חיפוש למקומות שבהם מדבר המורה על "עורקים" או "ורידים")? האם לא כדאי שיוכל להתקיים דיון בפורמט של תגובות, דיון אקטיבי של תלמידים יחד עם המורה על תוכן הקטע על מנת להפוך אותו לחי ונגיש? ברור שיושארו גם תגובות מסוג "המורה מכוער" או "חומר משעמם", אבל לשמחתי הרבה ואני מקווה שגם לשמחתכם, עוד לא הומצאה הטכנולוגיה שתבטל את יצר הקונדסות של הילדים שלנו, ויכולות ניטור פשוטות תאפשר גם טיפול בתגובות לא ראויות.
רשת חברתית-לימודית
משרד החינוך חייב לעודד את הקשר בין מורה לתלמידיו באמצעות רשתות חברתיות. שימוש ברשתות חברתיות, בין אם רשתות חיצוניות כגון פייסבוק ובין אם פנימיות-ייעודיות, מביא את סביבות הלימוד ה-"יבשה" וה-"משעממת" לתוך סביבת החווייה, שהתלמיד מבלה בה זמן רב. מעבר לכך, מאחר וכולנו מאמינים שתפקיד המורה אינו מסתכם רק בהכנה פדגוגית של התלמידים אלא גם להיות מעורבים בצדדים ה-"רכים" של החינוך, הרי שקשר כזה יאפשר למורה להיות "מחובר" גם לצד האישי של התלמיד, לזהות משברים ולתמוך כשצריך.
במדינה שבחלק מהישובים והערים בה המושג "שגרת לחימה" מהווה שגרה יומיומית. פשוט יחסית לאפשר לתלמיד בשדרות היושב במקלט, להתחבר ל-"כיתה וירטואלית" המורכבת ממספר מקלטים בעיר - בהם נמצאים תלמידים אחרים מאותה כיתה פיזית, וכמובן באחד מהם נמצא גם המורה. המוחשיות שמספקת הטכנולוגיה תאפשר לא רק ליצור מעין שגרת יום בעיתות משבר, אלא תוכל לשמש כתחליף אמיתי לנוכחות בכיתה. תוך ניצול יעיל יותר של "שעות תגבור" לתלמידים ותוכל להביא לתלמידים תכנים המגיעים מבתי ספר מרוחקים ואולי אף מעבר לזה. אמנם מדובר בסרטון פרסומת, אך אני בטוח שכל אחד מכם יכול לדמיין סיטואציה דומה ואמיתית שניתן לממש על גבי טכנולוגיה של שיחות וידיאו בתוך כיתות לימוד.
ענן משרד החינוך – הבטחה גדולה שחייבים לקיים
בחודשים האחרונים אנחנו רואים כי מבחינת מקבלי ההחלטות במישור המיחשוב, במשרד החינוך מבינים שמדובר במשחק שונה לגמרי. משרד החינוך היה המשרד הראשון שהכין את התשתית לענן מיחשוב עבור בתי הספר, ובכך בנה תשתית משמעותית שתוכל להוות מצע לא רק לשימוש בטכנולוגיה למטרות חינוך אלא גם לצמצום משמעותי של הפער בין בתי ספר במרכז המדינה ובין אלה בפריפריות. השאלה הגדולה היא, האם אותו מומנטום חשוב ועצום שנוצר בהקמת ענן המיחשוב ימשיך בהיבט של חשיבה יצירתית וחדשנות טכנולוגית תוך הקצאה מחדש של משאבים. נכון, טכנולוגיה היא דבר יקר, בעיקר טכנולוגיה טובה. השקעה בטכנולוגיה הנכונה תביא לצמצום בהוצאות במקומות אחרים. הסוד הוא בחשיבה יצירתית.
חשיבה יצירתית? זה יקר?
לא, חשיבה יצירתית לא עולה כלום, נהפוך הוא. משרד החינוך של פורטוגל, לדוגמה, החל בפיילוט לשילוב טכנולוגיה שתאפשר לו חסכון עצום בהוצאות החשמל של בתי הספר, הפועלים רק כ- 6.5 שעות ביממה (בין 07:30 ל-14:00) בעוד המערכות הצורכות חשמל בבית הספר פועלות 24 שעות ביממה - כך שכ- 70% מהחשמל שהן צורכות בעצם מבוזבז על זמן שבו המערכות אינן בעצם בשימוש. שימוש בטכנולוגיה הנקראת EnergyWise שהומצאה ופותחה על ידי חברת סיסקו, מאפשרת להדליק ולכבות את המערכות הלא נדרשות מחוץ לשעות העבודה של בית הספר. המערכת הראתה חסכון של כ- 24% בהוצאות החשמל החודשיות. גם אם החיסכון יהיה רק כ- 1000 ₪ בחודש על הוצאות חשמל בכ-4000 מוסדות חינוך, נחסוך כל שנה כ- 48 מיליון שקלים, כחצי מתקציב המיכון השנתי של משרד החינוך בישראל בשנת 2011. משרד החינוך בפורטוגל, דרך אגב, מתעתד להפנות את כלל הכסף שנחסך על ידי טכנולוגיית ה- EnergyWise לטובת המשך הטמעת טכנולוגיות בחינוך כגון טכנולוגיות וידיאו, למידה מתוקשבת וכד'. כל מה שנדרש זו עוד קצת חשיבה יצירתית לטובת תיעול התקציבים, זה הכל.
הכותב הוא מנהל הטכנולוגיות במגזר הציבורי בחברת סיסקו ישראל