החזון של גוגל, הביצוע של פייסבוק - והפרטיות האבודה שלנו
פייסבוק מנסה לתפוס את מקום גוגל, ונותנת לאלגוריתם להחליף את הגורם האנושי. המשמעות היא שהאתר אמנם מציע כעת כלי שיתוף מתקדמים יותר, אבל גם נוגס עוד קצת בפרטיות הגולשים
אחת המגמות המעניינות ביותר שניתן להבחין בהן היא הדרך שבה חברות הענק המנהלות את האינטרנט - גוגל ופייסבוק - רק מתקרבות אחת אל השניה. גוגל הבינה בשנתיים האחרונות שהאלמנט החברתי הוא חלק מהותי מהחוויה באינטרנט, והחלה לשייך בין אלגוריתם החיפוש שלה והאלמנט החברתי בעזרת כפתור ה-1+ והרשת החברתית גוגל+. פייסבוק, מצדה, למרות הצהרותיו של צוקרברג על עתיד האינטרנט החברתי, דווקא מתקרבת בצעדי ענק לחזון של גוגל.
קחו לדוגמה את החלוקה העדכנית בין הניוזפיד הישן והטוב והטיקר החדש, המופיע בראש סרגל הצד. כעת אתם לא יכולים לראות את כל מה שחבריכם עושים - רוב העדכונים השוטפים הוזזו מהניוזפיד לתוך הטיקר, שם הם ייעלמו בתוך שניות. חלק מהם יאוגדו ויופיעו בתוך ציר הזמן, אבל לא כולם.
אלגוריתם חדש ימצא תבניות ויקפיץ חלק מהעדכונים השוטפים לתוך הניוזפיד, על מנת לקבוע מה מעניין אתכם מתוך זרם המידע הבלתי פוסק. זאת הדרך היחידה להתמודד עם הררי המידע בפייסבוק - דרך אפליקציות וכפתורים חדשים שיעדכנו את העולם היכן אנו רצים, מה אנו מבשלים, איזו מוזיקה אנו שומעים, ומהם הסרטים ותוכניות הטלוויזיה שאנו צופים בהם.
זה המידע שבו פייסבוק רוצה להחזיק. אף על פי שנראה שגל ההצלחה הראשוני של גוגל+ דועך במקצת, אין ספק שפייסבוק מרגישה את הלחץ. היא התקרבה לטוויטר, רשת חברתית שאותה היא אינה רואה כמתחרה, והעתיקה את הפיצ'רים המצליחים יותר של גוגל+. המטרה היא לשמר את הגולשים, והדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא להקשות עליהם לעבור. ככל שאתם מושקעים יותר ברשת החברתית הקיימת, ככל שתשקיעו יותר זמן במילוי הפרופיל שלכם, כך הסיכוי שתעברו לרשת אחרת ותתחילו את התהליך מההתחלה הוא קטן יותר.
וזה עובד: גם אנשים שאינם פעילים במיוחד ברשתות חברתיות נסחפים בהתלהבות בעקבות הפיצ'רים החדשים. פיצ'ר הקבוצות מעודד גולשים לעדכן את היסטוריית התעסוקה וההשכלה שלהם, ובימים האחרונים ניתן לראות שלל עדכונים משמעותיים לפרופיל. ציר הזמן יעודד אנשים להכניס פרטים חשובים מההיסטוריה שלהם - תמונות ילדות, בתי ספר, חברים ישנים ונשכחים.
במקרה של עמוד הפרופיל החדש, וכל המידע שתכניסו בקרוב לתוכו, יש עוד אלגוריתם חדש שיסנן את קו הזמן שלכם ויצא את העדכונים "החשובים". אותם אומנם יכולים ללכת ולשנות את דירוג החשיבות של כל עדכון, אבל הניסיון מראה שרוב המשתמשים לא עושים זאת. התוצאה הסופית? אלגוריתם כעת יקבע כיצד זרים וחברים רואים אתכם. הוא יעצב את החוויה החברתית שלכם.
יותר חברתית, והרבה יותר מסוכנת
לפני שנים גוגל בנתה את עצמה על החזון שלפיו אלגוריתם יכול לנתב את דרכו בהררי המידע, ולספק תוצאות טובות, רלבנטיות ומהימנות יותר מאנשים בשר ודם. פייסבוק מצידה יצאה נגד החזון הזה, שמה בחזרה את הדגש על הצד החברתי, והגדירה את השיטה של גוגל כארכאית.
לרגע נראה היה שפייסבוק תמציא מחדש את האינטרנט ותפיל מכסאה את גוגל. עכשיו נראה שהיא מאמצת בפועל את הגישה של מתחרתה הוותיקה - וקשה להאמין שהחברה הצעירה תוכל להתחרות בכוח האדיר של האלגוריתמים שגוגל פיתחה לאורך שנים רבות.
בדרך לתחרות הגדולה מול גוגל, פייסבוק, כמה מפתיע, גם קוטלת עוד יותר את הפרטיות. לחברה יהיה כעת תיעוד מלא של כמעט כל דבר שתעשו ברשת: כל מאמר שתקראו, כל אתר שתבקרו בו, כל קובץ מוזיקה או סרטון שתצפו בו - לא רק אלו שתבחרו לשתף. לאחרונה יש לא מעט ביקורות נוקבות כנגד גוגל, אבל "התמנון" שומר את כל המידע שלו בקובץ עוגיה, שאותו ניתן למחוק או לחסום בלחיצת כפתור אחת מתוך תפריט ההגדרות. פייסבוק שואבת את כל המידע שלכם ולא מקלה עליכם להסיר אותו.
האינטרנט הפך להרבה יותר חברתי, זה נכון. החזון של פייסבוק מרשים, וכלי השיתוף החדשים טובים ומתקדמים יותר מכל מה שחשבנו עד כה. אבל הרשת החברתית הגדולה בעולם גם הפכה להרבה יותר מסוכנת והרבה יותר מכנית, אלגוריתמית ונוקשה. פייסבוק היא כבר ממש לא מיזם קטן ומגניב שנועד לסטודנטים - היא הופכת במהירות לחברה ששואבת את כל המידע שתוכל להשיג עליכם, רשת חברתית שקשה יותר ויותר להתנתק ממנה.