אורי אלון מוכר מנוע חיפוש חדשני לטוויטר בעשרות מיליוני דולרים
חמש שנים אחרי שגוגל קנו ממנו את האלגוריתם אוריון, יוצא היזם הישראלי לאקזיט שני - והוא רק בן 31. בעקבות העסקה יהפוך אלון לאחראי על תחום החיפוש בטוויטר ולישראלי הבכיר בחברה
היזם הישראלי אוֹרי אלון מוכר לרשת החברתית טוויטר את הסטארט-אפ ג'ולפאן (Julpan) - כך הודיעו החברות הערב (ד'). סכום העסקה מוערך בעשרות מיליוני דולרים. זהו האקזיט השני שרושם אלון: בשנת 2006, כשהיה בן 26 בלבד, מכר לגוגל אלגוריתם חיפוש בשם אוריון, שאותו פיתח כחלק מעבודת הדוקטורט שלו.
הסטארט-אפ של אלון מפתח מנוע חיפוש לרשתות חברתיות, שהתוצאות המוצגות בו מבוססות על הפעילות השוטפת של המשתמש, ולא על הקלדת שאילתות. כחלק מן העסקה אלון ימונה למנהל תחום ההנדסה ואחראי על תחום החיפוש בטוויטר, ומשרדי ג'ולפאן בניו יורק יהפכו מעתה למרכז הפעילות של טוויטר בעיר. פעילותה של ג'ולפאן נחשפה ב"כלכליסט" בתחילת אוגוסט.
"עם יותר מ-230 מיליון ציוצים ביום בכל נושא שניתן להעלות על הדעת, טוויטר מאפשר לנו לתרום תרומה גדולה יותר ליצירת חיבור מיידי בין אנשים לבין מה שמעניין אותם", כתב אלון בפוסט שפורסם אתמול בבלוג הרשמי של ג'ולפאן, "אנו מצפים לאיחוד כוחות עם צוות הפיתוח של טוויטר ולבדוק יחד איך נוכל לשלב ולשפר את החדשנות של ג'ולפאן".
ההודעה על העסקה מתפרסמת לקראת כנס המפתחים של פייסבוק שייפתח מחר. על פי ההערכות, פייסבוק תחשוף בו שילוב של שירותי מוזיקה ווידיאו בתוכה. הטכנולוגיה של ג'ולפאן תאפשר לטוויטר להתחרות בצורה טובה יותר בפייסבוק ובגוגל, שהודיעה גם היא השבוע על כמה שדרוגים ברשת החברתית שלה — גוגל+.
"זה יותר כמו מנוע גילוי"
בראיון ל"כלכליסט" לפני שבועות ספורים, עת המגעים עם טוויטר היו בעיצומם, סיפר אלון על מנוע החיפוש שלו: "כיום ברשתות החברתיות אנשים משתפים המון מידע. כל דבר, כל מסעדה, כל רחוב, כל אירוע, כל דבר שקורה היום תוכל לחפש בג'ולפאן ולקבל תוצאות מדהימות. זה לא ממש מנוע חיפוש, זה יותר כמו Discovery Engine (מנוע גילוי - ע"כ)".
"השאילתה לא חייבת להיות מילת חיפוש: היא יכולה להיות המיקום הנוכחי שלך, מה עשית לפני שעה, מה אתה רואה עכשיו בטלוויזיה או על מה דיברת עם החברים שלך. ולא מדובר בשאילתה שצריך בהכרח להקליד או להגיד. על סמך המידע שכבר יש ברשתות החברתיות אנחנו יכולים לדעת איפה אתה, מה כתבת בפייסבוק או מה החברים שלך כתבו בשעה האחרונה. היופי של הטכנולוגיה הוא חיפוש על סמך ההקשר של איפה אתה ומה אתה עושה".
אלון הסביר איך אוסף המנוע של ג'ולפאן את המידע: "לטוויטר יש שירות בתשלום למפתחים בשם Firehose, שמאפשר הצצה לסטרים (Stream) של כל הציוצים בזמן אמת. בפייסבוק יש לנו גישה לכל הסטטוסים שהוגדרו כציבוריים".
ג'ולפאן עדיין לא השיקה את המוצר באופן רשמי, ואלון הדגים איך עובד המוצר: "אני אוהד של הבוסטון סלטיקס. לפני כמה זמן הם שיחקו נגד מיאמי היט. לא הייתי בארה"ב ולא היתה לי דרך לראות את המשחק, אבל רציתי לדעת מה קורה, מה התוצאה. פרסמתי סטטוס בפייסבוק שבו שאלתי מה התוצאה של המשחק, ואז חשבתי לנסות את ג'ולפאן. נכנסתי לג'ולפאן, ובעקבות הסטטוס בפייסבוק הוא כבר ידע שהתעניינתי במשחק, ומיד הציג לי תוצאה שהיתה בעצם לייב-סטרים של המשחק".
"ג'ולפאן ידע שאני מחפש משהו שקשור לסלטיקס ולמיאמי היט, ומכיוון שבאותו רגע הרבה אנשים אחרים שיתפו לינק לשידור של המשחק, הוא בחר להציג לי את התוצאה הזאת. אין סיכוי לקבל תוצאה כזו במקום אחר. אם הייתי מחפש 'סלטיקס' בגוגל, הייתי מקבל כתבה מלפני יומיים על ההכנות למשחק. אם הייתי מחפש בטוויטר, הייתי רואה המון אנשים שמדברים על סלטיקס ואולי גם קצת ספאם. אבל ג'ולפאן מצא את הלינק שהרבה אנשים, שהם לא ספאמרים, שיתפו ברשתות חברתיות כמו פייסבוק וטוויטר".
"אקזיט מהיר הוא בעוכרינו"
"אחד הדברים שאנחנו אוהבים לעשות עם המידע, זה להסתכל על מה אנשים סביבנו מדברים. אנחנו עובדים בניו יורק ויש הרבה אירועים בסביבה שלנו. באמצעות המידע מטוויטר, בזכות ציוצים של אנשים שמספרים מה הם עושים, אפשר לזהות אילו אירועים קורים באותו רגע ואיפה. מדובר בדרך נהדרת לתיירים וגם לתושבים לגלות אילו אירועים מעניינים יש באזורם".
שימוש אפשרי נוסף של הטכנולוגיה הוא שג'ולפאן יוכל לתרגם לשאילתה למשל פעולת צ'ק-אין של משתמש למסעדה, ולהציג המלצות למקומות בילוי אחרים באזור על בסיס צ'ק־אין שביצעו משתמשים אחרים שבילו באותה מסעדה. מאחר שג'ולפאן כבר משתמשת במידע מטוויטר, ההערכות הן כי השילוב עם הטכנולוגיה שלה יהיה מהיר, בתוך חודשים ספורים, והמשתמשים יוכלו לקבל הצעות למידע שרלבנטי להם.
למרות שאלון עצמו ביצע שני אקזיטים זריזים יחסית, עצתו ליזמים בישראל דווקא הפוכה: "כשמכרתי את אוריון לגוגל קיבלתי הרבה תגובות, הרבה אנשים בארץ אמרו 'איך עשית את זה כל כך מהר?'. החיפוש אחר האקזיט המהיר הוא בעוכריהם של הרבה יזמים צעירים. כשגוגל ומיקרוסופט התחילו לתת לי הצעות יפות על אוריון, בזמנו, אמרתי שאני לא מעוניין למכור אלא לפתח את זה. בסופו של דבר מכרתי כי היתה הצעה שהיה קשה לסרב לה".
"אנשים שמתחילים עם חזון מאוד גדול, או שהם מגיעים אליו ומצליחים — למשל מארק צוקרברג, לארי פייג' וסרגיי ברין שהצליחו בגדול — או שמישהו אחר קונה אותך בשביל שתגשים את החזון אצלו".
אוריון, האלגוריתם שפיתח אלון ושולב במנוע החיפוש של גוגל, מוצג כיום בכל חיפוש שמבצעים גולשים, ומציע חיפושים דומים או רלבנטיים. כך למשל, אם תחפשו "ישראל", בתחתית עמוד התוצאות יופיעו הצעות לחיפושים קשורים. אלון הסביר בעבר ש"אוריון סורק מידע בזמן אמת ומנסה להבין את ההקשר של החיפוש". הרעיון מאחורי ג'ולפאן נשמע כמו המשך טבעי של אוריון, שמותאם לחידושים שצצו בשנים האחרונות.
לכתבה באנגלית לחץ כאן