משדרות מאמסטרדם: הישראליות שמציגות בתערוכת המדיה הגדולה באירופה
מקלדת מלאה שמשתמשת בארבעה מקשים בלבד ושידורי HD בתיק גב: "כלכליסט" מציג את החידושים המעניינים של החברות הישראליות בתערוכת IBC. שתיים מהמציגות זכו בפרסים
בימים אלו ננעלת במרכז הקונגרסים באמסטרדם שבהולנד תערוכת המדיה והשידור האירופית IBC, שנמשכה חמישה ימים. בשנה שעברה ביקרו בביתני המציגים השונים יותר מ־50 אלף איש, והשנה הפגינו בה נוכחות יותר מ־1,300 חברות, ארגונים, מפתחות ורשתות שונות. התערוכה, שנפתחה לראשונה ב־1967, עברה לביתה בבירת הולנד לפני 17 שנה ונפתחה עם השנים לקהל הרחב, לאחר שבמשך שנים היתה סגורה לאנשים שלא מהתעשייה.
השנה מכון היצוא הישראלי ומשרד התמ"ת מימנו וקידמו הקמת דוכן מיוחד ל־28 חברות ישראליות, בנוסף לארגון מפגשים עסקיים עם בכירים בתחום. החברות בדוכן הישראלי הציגו מגוון רחב של טכנולוגיות, רובן בתחום השידור האלחוטי והסלולרי, אבל חלקן גם בתכנים אחרים כמו עריכת וידיאו, משחקים, שידורי לוויין, תלת־ממד, דיבוב, תקלוט ועוד.
במהלך התערוכה זכתה החברה הישראלית טיוינצ'י (TVinci) בפרס בתחום "הטלוויזיה המחוברת". הצלחה נוספת רשמה JustAd.TV, העוסקת בהצגת תכני פרסום בפלטפורמות שונות, שהגיעה למקום הראשון בקטגוריית "טכנולוגיה חדשנית המחוללת הכנסות" בתערכות שערך פורום "קונקטד וורלד". כאן ב"כלכליסט" בחרנו להציג שלוש חברות נוספות ומעניינות.
סנאפקיז: להקליד בארבעה מקשים בלבד
לחברת סנאפקיז הצעירה, שעדיין לא חשפה מוצר מסחרי עובד ופעיל, יש תוכנית שאפתנית במיוחד: החלפת המקלדת הנמצאת כיום בכל מכשיר סלולרי. בנימין גסדין, מייסד ומנכ"ל החברה, אמר ל"כלכליסט": "המקלדת המקורית נועדה למכשירים מלפני 100 שנה. היא לא נועדה למכשירים ניידים. אנחנו רוצים ליצור משהו חדש: לא רק לתת פתרון להכנסת טקסט, אלא אפליקציות חדשות לחלוטין".
תערוכת IBC היא אחת הפעמים הראשונות שבהן החברה חשפה את המוצר שלה לקהל הרחב ובפני התעשייה כולה. סנאפקיז קוראת לפתרון שלה "המקלדת השקופה" - במקום מקלדת שתופסת שטח מסך רב, החברה מציעה תחליף שתופס בסך הכל כמה פיקסלים, אבל עדיין מאפשר להקליד בנוחות ובקלות. רק דמיינו לעצמכם שתוכלו לשלוח מסר לחבר בזמן משחק רשת בלי שתצטרכו לחסום חצי מסך, ושתוכלו לעשות שיחת וידיאו ולשלוח מסרים בו־זמנית.
איך זה באמת נראה? במקום מקלדת, יש ארבעה כפתורים קטנים המזכירים מעט את העיצוב של כפתורי בקר הפלייסטיישן: עיגול, נקודה, שתי נקודות וקו. כל כפתור מייצג צורה, וכל צורה מייצגת סדרה של אותיות המזכירות אותה. עיגול, למשל, כולל אותיות "עגולות" כגון O, B או P. הכפתור שמוטבעות עליו שתי נקודות מייצג אותיות שיש להן שתי "רגליים", כגון N ,W או R.
התוצאה היא שבמקום להשתמש ביותר מ־30 כפתורים, מספיקים רק ארבעה. כדי לכתוב מילה, צריך להקליד עם כפתורי ה"צורות" של האותיות שאתם רוצים להקליד. מערכת זיהוי אוטומטית תבין מה שאתם רוצים ותכניס את המילה הנכונה.
החברה אמנם צעירה, אבל הטכנולוגיה שהיא מציגה נמצאת בפיתוח זה 12 שנה על ידי מייסד החברה גסדין, מומחה לניתוח שפות שפיתח את מעבד התמלילים הראשון בעברית. סנאפקיז נמצאת כעת בדיונים עם יצרניות מכשירי סלולר ומפתחי אפליקציות כדי להביא את המקלדת שלהם למגוון מוצרים. גסדין מקווה שהאפליקציה הראשונה עם מקלדת מתוצרת החברה תגיע לשוק כבר בתוך כמה חודשים.
LiveU: שידור חי בחיבור סלולר
בניגוד לרוב השידורים החיים היום, המשתמשים בפתרונות שידור לווייניים מסורבלים ויקרים, מאפשרת חברת LiveU שידור באמצעות חיבורים סלולריים מדור שלישי וחיבורי WiFi. המתקן של החברה מאפשר העברה של שידור ברמת Full HD מכל מקום בעולם בזמן אמת, עם לאג קטן במיוחד של שנייה - פחות מהעיכוב הקיים בשידורי לוויין. לחברה יש היום מאות לקוחות מסביב לעולם ובהם פוקס, NBC ו־CNN, ובארץ ערוץ 2, מאקו ו־ynet.
החיסרון הגדול ביותר של המכשיר הנוכחי של החברה הוא משקלו, המגיע ל־5 ק"ג. הדגם החדש, LU40, שנחשף לראשונה בתערוכה באמסטרדם, מוותר על חלק מהחיבוריות וכוח העיבוד כדי להוריד את המשקל ל־700 גרם בלבד. הדגם החדש גם זול בחצי מקודמו.
לפי רונן ארטמן, סמנכ"ל השיווק של החברה, המכשיר החדש יאפשר ל־LiveU להיכנס לשוק חדש לחלוטין. בעוד שעד כה החברה מכרה את מכשיריה בעיקר לתחנות טלוויזיה וחברות ענק כגון פוקס, ה־LU40 "מיועד לנתח שוק אחר - תחנות רדיו, צלמי חתונות, אירועים קטנים, אוניברסיטאות ועוד". בנוסף, החברה שוקלת להציע בעתיד את המכשיר גם דרך תוכנית השכרה, מה שיאפשר לאתרים קטנים יותר לצלם ולשדר תכנים מהשטח בזמן אמת.
בנוסף למכשיר השידור הקטן, החברה מנסה גם להרחיב את שירותה עם תמיכה בתלת־ממד. בתערוכה הציגה החברה אפשרות לשידור תלת־ממד בזמן אמת בשיתוף פעולה עם חברת פנסוניק, מתוך תקווה להביא את הטכנולוגיה הזו גם לאולימפיאדה הקרובה בלונדון.
קלטורה: וידיאו ב־100 אלף אתרים
החברה הצעירה קלטורה, שהקימה פלטפורמת קוד פתוח לווידיאו מקוון, מקווה להפוך בתוך כמה שנים לספקית הווידיאו המקוון הגדולה בעולם. רון יקותיאל, מנכ"ל ומייסד קולטורה, לא רואה את יוטיוב, ענקית הווידיאו מבית גוגל, כמתחרה - למרות ערוצי התוכן המסחריים. "יוטיוב מציעה פתרון מאוד פשוט, ואנשים מחפשים משהו מורכב יותר".
התצוגה ב-IBC היא עוד נקודת ציון בשנה שהיתה פריצת דרך משמעותית עבור החברה. רק ב־2008 הציגה קלטורה את שיתוף הפעולה עם ויקיפדיה, הלקוח הגדול הראשון שלה. עכשיו, שלוש שנים לאחר מכן, היא כבר נמצאת ב־100 אלף אתרים ועובדת עם רוב חברות התוכן הגדולות בעולם, ובהן יוניברסל, סוני, פוקס, ABC, דיסני, האחים וורנר ו־HBO.
קלטורה מציעה סט פתרונות מבוסס קוד פתוח עבור וידיאו מקוון - משלב האירוח, דרך ניהול מאגר הסרטונים ועד כלי עריכה, ניתוח והצפנה. מפני שהיא עובדת עם קוד פתוח, קל להתאים אותה למערכות של פלטפורמות שונות. בין השאר, המערכת תומכת בכל מכשירי הסלולר ובטלוויזיות חכמות.
יקותיאל אופטימי לגבי עתיד החברה: "אנחנו נהיה ספק הווידיאו המוביל בעולם. יש עשרות ומאות מיליוני אתרים ברחבי האינטרנט וכולם צריכים וידיאו בדרך זו או אחרת". כך, בין החברות שהחברה עובדת איתן ניתן למצוא כאלו המפתחות מערכות בידור למטוסים, ארגוני ענק כמו בנק אוף אמריקה, בסט ביי ונסטלה, וגם מאות אוניברסיטאות מובילות כגון הרווארד ו־MIT. בישראל, לעומת זאת, לחברה אין כמעט נציגות. לפי יקותיאל, השוק בארץ "קטן מדי".
הוא גם תומך ביוזמה הישראלית להקמת ביתן בתערוכה. "זה מיזם מבורך, טוב ובריא. זה קורה בהרבה אירועים מסביב לעולם, וגם עוזר לנו באופן ישיר ומקדם את כל התעשייה הישראלית, ואותנו תוך כדי כך".