פייסבוק ארגוני? עוד רחוק היום
רשת חברתית שתשרת את עובדי החברה יכולה לסייע להם בתקשורת, בשיתוף מידע ובקיצור תהליכים. אבל איך יגיב הבוס למה שפרסמתם על ה"קיר"?
"פייסבוק ארגוני" הוא כיום מושג ערטילאי. זו שאיפה ולא מוצר, אך מישהו בעולם כבר בוודאי עובד על זה. כידוע, ככל שארגון גדול יותר, כך גובר בו הצורך בהפצה ובהצפת מידע בצורה חכמה ויעילה. פייסבוק ומקימיה עלו על שביל זהב חדש בתחום, ולכן זועק הצורך ליישם את הקונספט גם בעולם הארגוני.
חישבו
רשתות חברתיות שוות עשרות רבות של מיליארדי דולרים, ותמיד יהיה מי שירצה להרוויח מהן. הצורך בפייסבוק ארגוני קיים, ולכן זה רק עניין של זמן עד שתצוץ מערכת מידע חדשה לארגונים, שתהווה מעין "פורטל חברתי פנים ארגוני". אך הדרך, ככל הנראה, עוד ארוכה ורצופת מוקשים.
הודעה על ה"קיר" של הבוס
המרת הקונספט של פייסבוק לפלטפורמה ארגונית היא משימה לא פשוטה כלל. לא די להעתיק את קוד המקור של הקיר – נדרשת פה מחשבה מעמיקה הכוללת שינוי של המטרה - מכלי חברתי לבזבוז זמן, לכלי עסקי להגדלת הפרודקטיביות בארגון, ולהוכיח שזה עובד.
כיום, ארגונים רבים רואים בפייסבוק פתח לבטלה של העובדים. סקרים מראים כי עובדים שהאפשרות פתוחה בפניהם גולשים בפייסבוק חלק ניכר מהזמן, ולכן ארגונים רבים חוסמים את הגישה לרשתות חברתיות, ואף לאי-מייל הפרטי. לא פשוט לשכנע מנהלים שמשהו דמוי רשת חברתית לא יפגע בהספק העובדים, ואפילו יתרום לארגון. רובם יטענו כי מערכות הדואר האלקטרוני ומערכת ניהול מידע כדוגמת SharePoint הן כלים מספקים לשיתוף מידע, בהם הושקע כבר לא מעט כסף, ואין צורך בפלטפורמה נוספת.
גם התרבות הארגונית תציב מכשולים רבים לפלטפורמה כזאת. הפעולה הבסיסית ביותר ברשת חברתית, פרסום על הקיר, היא דבר שעובדים רבים יימנעו ממנו. חישבו על מספר המקרים עליהם שמעתם, בהם אדם פוטר כי פרסם בפייסבוק משהו שלילי על מנהלו. בארגון, יעדיף העובד שלא לפרסם דבר – עקב הפחד מההשלכות.
מצד שני, מה יקרה אם המנהל עצמו יפרסם משהו על הקיר? התגובות שיקבל יהיו מן הסתם מפרגנות. כפתור ה"לייק", יומר במקרה זה לכפתור ה"לק". שני התסריטים הבסיסיים הללו מצמצמים את השימוש במערכת בארגונים שאינם בנויים לשיח ולביקורת פנימית חופשית.
ונניח שמישהו פיצחת את הנוסחה - האם באמת יש בזה כסף? ההכנסות של פייסבוק באות משני מקורות עיקריים: פרסומות ורווחי האפליקציות, בראשן המשחקים. בארגון, כמובן שלא יהיו פרסומות, ובוודאי לא אפליקציות שיגבו כסף מהעובדים. מכאן שההכנסות יצטרכו להגיע ממכירת הפלטפורמה, בין אם היא מותקנת על שרת נוסף בארגון או מסופקת בצורת שירותי ענן. שמעתם פעם על רשת חברתית שעולה למשתמשיה כסף? קשה למכור מוצר שנתפס חינמי במהותו. מכאן שיש צורך גם במודל כלכלי חדש לחלוטין, להכנסות ממערכות מידע. לפתע, "פייסבוק ארגוני" לא נשמע כזה מובן מאליו, נכון?
אמיר בן ארי הוא מיישם ומפתח פתרונות חיפוש ארגוניים ב-eWave