$
חדשות טכנולוגיה

איך תשפיע עסקת גוגל-מוטורולה על שאר יצרניות האנדרואיד?

זאת לא המסיבה שלהן: רכישת מוטורולה מוביליטי תסייע לשאר היצרניות בתחום הפטנטים, אבל בדרך תהפוך אותן למתחרות של גוגל. ומיקרוסופט? היא נפגעת כרגע מהעסקה, אבל עשויה לגלות בהמשך שהיא דווקא יצאה נשכרת

עומר כביר 17:2816.08.11
עסקת גוגל-מוטורולה מוביליטי עדיין טרייה, אבל אין ספק שהיא תזעזע את שוק המכשירים הניידים, ואולי אף תשנה אותו לבלי היכר. ביום שאחרי, חלק ניכר מהזרקורים מופנה אל שאר יצרניות מכשירי האנדרואיד, אלו שעד שלשום היו בעלות ברית קרובות של גוגל בקרב מול אפל, אבל עכשיו עלולות לגלות שהן היריבות המרות ביותר שלה.

 

קשה לדעת איך תשפיע העסקה על חברות אלו, אבל בינתיים הן שומרות על חזות אופטימית, ויש שיגידו אפילו אופטימית בצורה קיצונית. "אנחנו מקבלים בברכה את העסקה, שמראה את המחויבות העמוקה של גוגל להגן על אנדרואיד והשותפות שלה", אמר ג'יי.קיי שין, נשיא סמסונג מובייל, מיצרניות האנדרואיד המובילות.

 

מנכ"ל HTC, פיטר צ'ו, סיפק תגובה זהה כמעט לחלוטין בניסוחה. מנכ"ל סוני אריקסון, ברט נודברג, וראש חטיבת הניידים של LG, ג'ונג־סוק פארק, סיפקו שניהם תגובה זהה: "אני מברך על מחויבות גוגל להגנה על אנדרואיד ושותפותיה".

 

מנכ"ל HTC, פיטר צ'ו. היצרניות האחרות בירכו, אבל נראה שהן מודאגות מנכ"ל HTC, פיטר צ'ו. היצרניות האחרות בירכו, אבל נראה שהן מודאגות צילום: בלומברג

 

מתיישרים לפי הקו הרשמי

 

אין ספק שליצרניות האנדרואיד יש סיבה טובה לשמוח. רכישת מוטורולה מוביליטי סיפקה לגוגל נדוניה של כ-17 אלף פטנטים רשומים ועוד 7,000 בתהליכי רישום. רבים מהפטנטים האלה הם בתחומי הסלולר, אשר בוודאי יסייעו לה להגן על מערכת ההפעלה שלה במלחמת הפטנטים ההרסנית שמשתוללת בימים אלו בעמק הסיליקון.

 

ואולם, הניסוחים הזהים להפליא, העובדה שמנכ"ל גוגל לארי פייג' ציטט אותם בעמוד הגוגל+ שלו, וכן הקו הרשמי של גוגל שלפיו הרכישה תאפשר לחברה להגן על שותפותיה מתביעות פטנטים - כל אלה מעלים אפשרות לתרחיש אחר לגמרי. לפי תרחיש זה, יצרניות המכשירים מדקלמות מסרים אופטימיים שסופקו על ידי גוגל, אך בפועל עוקבות אחרי העסקה המסעירה בחשש לא קטן.

 

רכישת מוטורולה מוביליטי, אומרים אנליסטים ופרשנים, יכולה להעכיר את היחסים בין גוגל ליצרניות מכשירי האנדרואיד. "הן בטח לא נרגשות יתר על המידה מכך שהן כבר לא שותפות של גוגל, אלא מתחרות שלה", אמר ל"ניו יורק טיימס" מייקל גרטנברג, מנהל מחקר בגרטנר. "לא משנה איזה ספין תעשה גוגל, הן מתחרות".

 

פייג' אמנם התחייב שאנדרואיד תישאר פלטפורמה פתוחה ושגוגל תפעיל את מוטורולה מוביליטי כחטיבה עסקית נפרדת. אולם, אומרים אנליסטים, ניסיון העבר מלמד שגוגל תתקשה מאוד לאפשר ליצרניות להשתמש באנדרואיד. כך למשל, ייתכן שחטיבת המובייל החדשה של גוגל תזכה ליתרונות שיצרניות אחרות לא נהנות מהם, דוגמת גישה מוקדמת יותר לגרסאות אנדרואיד חדשות, שיאפשרו לה להוציא מכשירים המריצים גרסאות אלו לפני מתחרותיה.

 

"קשה להיות שוויץ ולספק תוכנה לחברות האלו, ובו בזמן להתחרות איתן ראש בראש", אמר ג'ון מק'קרטי, אנליסט בפורסטר, לאתר Wired.com. "גוגל לוקחת על עצמה סיכון גדול, והיא תצטרך לעבוד מאוד קשה כדי לשכנע את היצרניות האחרות שהיא לא מפלה".

 

לאחר חתימת העסקה נודע גם כי גוגל התחייבה לשלם למוטורולה 2.5 מיליארד דולר אם העסקה תיכשל. לארי פייג' אמנם אמר כי גוגל לא צופה בעיות בקבלת אישור רגולטורי להשלמת העסקה, אולם העובדה שהחברה כבר נמצאת תחת חקירה בארה"ב ובאירופה יכולה לעכב את ביצוע העסקה או לגרום להטלת מגבלות שונות עליה.

 

מיזוג או פיזור?
ווינדוס פון. האם מיקרוסופט דווקא תרוויח מהעסקה? ווינדוס פון. האם מיקרוסופט דווקא תרוויח מהעסקה? צילום מסך: Microsoft.com

 

אם יגלו היצרניות שפתאום הן מופלות לרעה בכל הנוגע לאנדרואיד, הן עלולות להשליך את יהבן על גורם אחר. המרוויחה העיקרית ממהלך שכזה תהיה כנראה מיקרוסופט, שמערכת ההפעלה שלה לסמארטפונים, ווינדוס פון, יכולה להפוך פתאום לאופציה מועדפת עבור יצרניות רבות.

 

נוקיה, עדיין יצרנית הסלולר הגדולה בעולם, חתמה על ברית אסטרטגית עם מיקרוסופט שבמסגרתה ווינדוס פון תרוץ על הסמארטפונים העתידיים שלה. HTC, LG וסמסונג כבר משווקות מכשירים המריצים אותה. אם גוגל תפנה לחברות אלו עורף, ייתכן מאוד שנראה ירידה חדה במספר מכשירי האנדרואיד שהן מייצרות, וזינוק במכשירי הווינדוס פון ובהשקעה בשיווקם. אפשרות נוספת היא WebOS של HP, אשר לפי הערכות תיפתח בקרוב לשימוש חברות אחרות.

 

זה התרחיש הטוב, שכן הוא יכול להביא לביסוס שלוש או ארבע מערכות הפעלה מרכזיות בעולם הסמארטפונים: אנדרואיד, ווינדוס פון, WebOS ו-iOS של אפל. בתרחיש הפחות אופטימי, כל חברה מחליטה לסמוך רק על עצמה ומשקיעה במערכת הפעלה פרי פיתוחה. לסמסונג כבר יש מערכת הפעלה כזו בשם Bada, ול-HTC יש צוות מפתחים אשר דואג ליצור לכל מכשיר אנדרואיד חוויית שימוש ייחודית לחברה (הממשק המכונה HTC Sense). בתרחיש זה, שוק הסמארטפונים יתפצל לאינספור מערכות הפעלה מתחרות ולא תואמות.

 

מיקרוסופט אולי תגלה בעתיד שהיא הרוויחה מעסקת גוגל-מוטורולה מוביליטי. אבל נכון לרגע זה, אין ספק שהיא דווקא הפסידה ממנה. לפי דיווח של בלוג הטכנולוגיה המוביל GIGAom, טרם רכישתה על ידי גוגל ניהלה מוטורולה מוביליטי מגעים עם כמה גורמים, ובהם מיקרוסופט.

 

לפי הדיווח, מיקרוסופט קיוותה להשתמש במאגר הפטנטים הנרחב של החברה כדי להצר עוד יותר את צעדיהן של יצרניות אנדרואיד. לפי דיווחים בחודשים האחרונים, לפחות חברה אחת, HTC, כבר משלמת למיקרוסופט "מס אנדרואיד" - דמי שימוש בפטנטים על כל מכשיר אנדרואיד שהיא מייצרת, וסמסונג כבר נמצאת על הכוונת. ואולם, בסופו של דבר בחרה מוטורולה מוביליטי בגוגל, מכיוון שמיקרוסופט לא הביעה עניין להמשיך ולהפעיל את מערך ייצור החומרה שלה.

 

אין ספק שאובדן מוטורולה מוביליטי לטובת גוגל הוא מכה קשה למאמצים של מיקרוסופט. ייתכן שבעזרת הפטנטים של מוטורולה תוכל גוגל להביא אף לביטול "מס אנדרואיד" שגובה מיקרוסופט. ואולם, אם המהלך אכן יביא בסופו של דבר להגירה של יצרניות מאנדרואיד לווינדוס פון, מיקרוסופט תגלה שכל מה שהיא היתה צריכה כדי לתת מכה אנושה לגוגל היה לאפשר למתחרה הגדולה לבזבז 12.5 מיליארד דולר.
בטל שלח
    לכל התגובות
    x