בדיקת "כלכליסט": המשחקים בגוגל פלוס - לא על האנגרי בירדז לבדו
לרגל השקת אזור המשחקים ברשת החברתית של גוגל, שיחקנו בכמה מהמשחקים שיש לחברה להציע - וחזרנו עם רשמים
גוגל עצמה חושבת שכן, ונראה שגם המשתמש הכי פחות טכנולוגי מבין שאחד מהדברים שהכי חשובים לגוגל כדי להתחרות בפייסבוק זה משחקים. אחרי הכל, יש לא מעט אנשים שעיסוקם העיקרי באינטרנט הוא בפארמוויל. משחקים, כך נראה הם הדרך העיקרית עבור חברות להשאיר אנשים בפלטפורמה שלהן, בין אם מדובר בטלפון חכם ובין אם ברשת חברתית של מאות מליוני איש.
שימוש קל ונוח, הפרדת רשויות
בניגוד לפייסבוק, בה קטגוריית המשחקים חבויה בתוך אינדקס אפליקציות אינסופי, בגוגל ייחדו למשחקים פינה משל עצמם. לצד כרטיסיית ה"בית" (המציג את ה-Stream הראשי), התמונות, הפרופיל והמעגלים (הדרך של גוגל+ להגדיר "קבוצות" משתמשים אישיות), ניתן למצוא כפתור חדש ופשוט בשם Games. לחיצה עליו מובילה לאזור שנבנה במיוחד, אליו אין דרך אחרת להגיע לבד מלחיצה בחלקו העליון של המסך.
זוהי לא הדרך היחידה בה אזור המשחקים שומר על הפרדה משאר החלקים בגוגל פלוס. עדכונים על הישגים שונים במשחקים לא מופיעים בפיד הראשי בעמוד הבית. התראות שונות אמנם מופיעות במקום הרגיל, אך מובילות הישר לאזור המשחקים עצמו. הפרדה זו מיועדת עבור המשתמשים הרבים שלא סובלים את ה"הצפה" של הפיד שלהם בשלל דברים שלא רלוונטיים - דבר שקרה בתקופת הגאות של פארמוויל, לפני שפייסבוק חסמה את הזרם.
16 משחקים, אינספור שעות של בזבוז זמן
ומה עם אזור המשחקים עצמו? צנוע למדי, לעת עתה, וכולל 16 יישומים. מסך הפתיחה מציג את רשימת המשחקים ואת החברים ששיחקו בהם לאחרונה. בנוסף קיים גם אזור של All Games, שלא מחולק לקטגוריות.
על הכותרים העיקריים סביר להניח שכבר שמעתם - אנגרי בירדז, Bejewled ו-Zynga Poker, כשזכר לפארמוויל עצמו אין. בנוסף קיימים גם שני משחקים של LabPixies הישראלית, שנקנתה על ידי גוגל בשנה שעברה בכ-25 מיליון דולר: "סודוקו" ו-Floot-It, כשהאחרון הוא מעין משחק מחשבה מאתגר ומקורי בו עליכם להציף את המסך בקוביות צבע. כולם ללא יוצא מהכלל משחקי פלאש סטנדרטיים. HTML5 לא תראו כאן.
שאר המשחקים לא הרשימו אותנו במיוחד. ניתן לסכם את רובם כחיקווי פארמוויל ומשחקי תפקידים ואסטרטגיה שונים, בהם עליכם לקצור יבולים, לבנות מבנים, לאסוף כסף והישגים ולהתקדם בסולם הדרגות - בתוך המשחק עצמו ובין חבריכם. בין היתר תוכלו גם לרכוש אביזרים וחפצים שונים על ידי החשבון שלכם בגוגל, עם שירות Google Checkout, שעובד בישראל.
אינטגרציה עם הרשת החברתית, אבל יש גם חסרונות
בחלק מהמשחקים, כמו אנגרי בירדז ו-Bejewled, קיימת אינטגרציה של ממש עם המעגלים והחברים שלכם בגוגל פלוס, מה שהופך אותם למעניינים יותר. כך למשל תוכלו לשבור שיאים בקרב חבריכם ולראות את מי עליכם לעקוף - תוך כדי משחק. במקרים אחרים, כמו באנגרי בירדז, יש שלבים מיוחדים שכדי לפתוח אותם תצטרכו שיהיו לכם הרבה חברים פעילים.
כאמור, ישנה הפרדה מרשימה בין מה שקורה באזור המשחקים לבין שאר הרשת החברתית של גוגל. הישגים שתצברו במשחקים ותפרסמו לשאר החברים יופיעו רק בפיד המשחקים שלהם.
מנגד, יש מקום לשיפור בנושא - אם תפרסמו הודעה בתוך המשחק (למשל, על שבירת שיא של חבר) לא תוכלו לערוך או להוסיף מסר אישי, אלא רק לשלוח. המצב זהה גם כאשר אתם מזמינים חברים לשחק במשחק מסוים. בנוסף, אי אפשר לבחור חברים ממעגל מסוים, וצריך לאתר אותם אחד אחד. ככל הנראה התקלות הקטנות האלו יתוקנו במהלך הזמן, אולם לעת עתה הן מציקות מעט ופוגעות בחוויה.
בכל הקשור לתחום הפרטיות, גוגל פלוס הצטיינה לחיוב - בעיקר בזכות כלים פשוטים שנועדו להגן עליה. עם זאת, בכל האפליקציות שהפעלנו נדרשנו לאשר גישה של המפתח ל"פרטי חשבון בסיסיים" שלנו (אלוהים יודע אילו) ובגישה למאגר החברים והמעגלים שלנו.
אף על פי שבניגוד לפייסבוק במסך בקשת הגישה קיימת האפשרות לשלוח מייל אישי למפתח עבור בירורים נוספים, יש להניח שרבים לא יעשו זאת. ככל הנראה, חלק נכבד מהגישה הזו משמשת כדי להציג דברים בלתי מזיקים כגון לוח תוצאות. עם זאת, העובדה שאין פירוט נרחב יותר על המידע בו האפליקציה משתמשת ועל האופן בו היא עושה זאת מראה שכמו בפייסבוק, אדם הרוצה לשמור על פרטיותו צריך לוותר על משחקים.
לא נראה שגוגל הולכת לשנות את הגישה הפתוחה שלה. בדומה למרקט או חנות האפליקציות לכרום, גוגל מאמינה שסינון הוא פאסה, ומי שבא ברוך הבא. בנוסף, בניגוד לפייסבוק לא קיימת האפשרות למנוע מאפליקציות גישה למידע האישי בדיעבד - לפחות לעת עתה.
סיכום
אזור המשחקים של גוגל פלוס עדיין בחיתוליו, אבל כבר כעת ישנם לא מעט פיצ'רים המעניקים לענקית החיפוש יתרון על פני פייסבוק. תחילה, הממשק הנקי ונטול הפרסומות (בינתיים) וההפרדה בין עדכוני המשחקים לשאר הפיד.
מעבר לכך, המשחקים הם משחקי פלאש שברובם ניתן לשחק במקום אחר - כמו בחנות האפליקציות של דפדפן כרום. ניתן להבחין בניצני מקוריות פה ושם (כמו האפשרות "להשוויץ" בפני חבר שעקפתם באנגרי בירדז), אבל בינתיים מדובר בחוויה שהיא בבסיסה די דומה לפייסבוק.
בעיה אחרת היא כמות המשחקים הקטנה, בעיה שלא בטוח שגוגל תוכל לפתור עקב חוזי הבלעדיות שיש לזינגה ולמספר חברות מובילות נוספות עם פייסבוק.
יש כאן הרבה פוטנציאל ורעיונות יפים. השאלה היא האם גוגל תדע להשתמש בהם, או שתהפוך את אזור המשחקים שלה למקום דמוי פייסבוק, מקום בו הכאוס והווירוסים משוטטים חופשי.