התשובה של פייסבוק לגוגל+: השיקה צ'ט קבוצתי ושיחות וידיאו עם סקייפ
צוקרברג באירוע ההשקה: "יש לי שכן בן 80, וכשראיתי אותו הבוקר הוא אמר לי 'שמעתי ברדיו שאתם משיקים משהו. אני מקווה שזה וידיאו-צ'ט, אני רוצה לדבר בווידיאו עם הנכדים שלי'". אישר כי פייסבוק הגיעה ל-750 מיליון משתמשים
באירוע שנערך הערב (ד') במטה פייסבוק בפאלו-אלטו שבקליפורניה השיקה שלושה מוצרים חדשים - צ'ט קבוצתי, עיצוב חדש לממשק המסרים המיידיים ושיחות וידיאו עם סקייפ. כל שלושת המוצרים יהיו זמינים לשימוש כבר היום. בנוסף, אישר צוקרברג כי הרשת החברתית הגדולה בעולם הגיע ל-750 מיליון משתמשים: הרשת החברתית לא פרסמה בשנה האחרונה נתונים רשמיים על היקף משתמשיה, ולפי ההערכות היא סובלת מהאטה במדינות המפותחות ומבריחת צעירים.
השקת השירותים החדשים באה כמענה לרשת החברתית המתחרה של גוגל, שנחשפה בשבוע שעבר, ואשר בין היכולות הייחודיות שנחשפו בהשקתה נכללו גם כן צ'ט קבוצתי, שיחות וידיאו קבוצתיות, ויבוא ממשק הצ'ט המוצלח של ג'ימייל.
את האירוע הוביל המנכ"ל והמייסד מארק צוקרברג, כשהוא לבוש כהרגלו בטי-שירט וג'ינס מרושלים ומשתמש במחשב מקבוק לביצוע המצגת וההדגמות. "בנינו דברים במשך חצי שנה", הוא אמר. "והיום זו תחילת עונת ההשקות של 2011. בשבועות ובחודשים הקרובים נציג הרבה דברים מרגשים".
לאחר מכן סיפק צוקרברג טיזר להמשך הדרך: "יש לי שכן בן 80, וכשראיתי אותו הבוקר הוא אמר לי 'שמעתי ברדיו שאתם משיקים משהו. אני מקווה שזה וידיאו-צ'ט, אני רוצה לדבר בווידיאו עם הנכדים שלי'".
"רשתות חברתיות נמצאות בנקודת שינוי", אמר צוקרברג. "בחמש השנים האחרונות הן התמקדו ביצירת חיבור בין אנשים. אבל הפרק שבו תהו האם עשרות מיליוני אנשים ישתמשו ברשתות חברתיות נגמר. כיום העולם נמצא במצב שרשתות חברתיות הן בכל מקום, וזה עניין של זמן עד שיהיו בהן מיליארדי גולשים".
"אלו היו חמש השנים האחרונות. מה יקרה בחמש השנים הבאות? המוקד יהיה מה תוכל לעשות, אילו יישומים מדהימים אפשר ליצור כשיש את כל האנשים האלו מחוברים. אנחנו בשלב שבו חברות טכנולוגיה מתחילות לחשוב איך ליצור את המוצרים שלהם בדרך חברתית, כי זה יהיה הגורם השולט בחמש השנים הקרובות. ועל זה אנחנו נדבר היום, על מה אפשר לעשות כשיש את התשתית הזו".
"אחד הטרנדים המעניינים הוא שאנשים משתפים יותר ויותר דברים. כמות הדברים שאנשים משתפים גדלה בטור הנדסי. כל משתמש משתף היום פי שניים דברים מאשר לפני שנה, ובעוד שנה זה יהיה פי שניים וכן הלאה. הטרנד הזה הוא תופעה כלל רשתית, ולא משהו שייחודי לפייסבוק. דווח לאחרונה שיש לנו 750 מיליון משתמשים, וזה נכון. הסיבה שלא הכרזנו על זה היא כי אנחנו לא חושבים שזה הנתון החשוב. הנתון המשמעותי הוא כמות המידע שאנשים משתפים, והכמות הזו גדלה משמעותית".
והיתה גם עקיצה לגוגל
אחרי דקות ארוכות שכללו גרפיים והסברים מתמטיים מייגעים, הגיע צוקרברג ל"השקה המדהימה" שהובטחה, וחשף את שלושת הפיצ'רים החדשים. לפי הערכות פייסבוק, 50% מחברי הרשת החברתית עושים בקבוצת המשתמשים (המקבילה של פייסבוק ל-Circles של גוגל). הצ'ט הקבוצתי יאפשר לאותם גולשים לתקשר עם חבריהם בקלות. בקליק אחד ניתן להוסיף כמה אנשים שרוצים לשיחת צ'ט טקסטואלית. משתמשים שמחוברים יקבלו על כך התרעה מיידית, והאחרים יוכלו לצפות בסיכום השיחה.
העיצוב החדש לצ'ט יציג יאפשר למשתמשים לצפות בעמודה לכל אורך הדפדפן, שבה מוצגת רשימת החברים המחוברים והלא-מחוברים, תוך דגש על האפשרות ליצור קשר עם החברים הקרובים ביותר בקליק אחד.
המוצר האחרון והמרכזי שהושק היה וידיאו-צ'ט, המבוסס על טכנולוגיה של סקייפ, שנרכשה לאחרונה בעסקת ענק בידי מיקרוסופט. לדברי פייסבוק, אחרי התקנה מהירה של תוסף קטן, ניתן ליצור בקלות שיחות וידיאו אחד-על-אחד עם משתמשים המחוברים באותו רגע. "אז מסתבר שהשכן שלי יוכל לדבר עם הנכד שלו", אמר צוקרברג. מנכ"ל סקייפ, טוני בייטס, ציין שבעתיד ייתכן וישולבו בתשתית הזו גם שירותים בתשלום, דוגמת "סקייפ אאוט" המאפשר ביצוע שיחות למספרי טלפון רגילים.
מדובר בתגובה מהירה ל-Hangouts של גוגל+, אך לוקה בחסר: יישום שיחות הווידאו של הרשת החברתית המתחרה מאפשר שיחות קבוצתיות בנות עד 10 משתתפים. עם זאת, צוקרברג לא היסס לעקוץ את גוגל בדברים שנשא: "חברה שעושה כמה דברים ספציפיים תמיד תהיה טובה יותר מחברה שמנסה לעשות מיליוני דברים. וזה מה שאנחנו עושים: אנחנו נבנה תשתית חברתית מתקדמת, שתאפשר למפתחים ליצור הרבה יישומים מעניינים".