$
אינטרנט

האזהרה של זינגה: "הידרדרות ביחסים עם פייסבוק תפגע בבעלי המניות"

חברת המשחקים שהגישה בסוף השבוע מסמכים לקראת הנפקה ראשונית של מיליארד דולר תלויה ברשת החברתית: "זו חרב דו-צדדית, הם רוכבים על הגל של פייסבוק ומשתמשיה", אומר מייסד חברת הייעוץ הפיננסי Training the Street

עומר כביר 13:5903.07.11

אחרי שביזבזה את זמנם של עשרות מיליוני עובדים בכל העולם, עם משחקים דוגמת פארמוויל וסיטיוויל, ענקית משחקי הפייסבוק זינגה מגיעה לבורסה. החברה, שכבר הפכה לחברת המשחקים בעלת הערך הגבוה ביותר בארה"ב, הגישה בסוף השבוע מסמכים לקראת הנפקה ראשונית (IPO) של מיליארד דולר. באתר SharesPost, שמאפשר לסחור במניות של חברות פרטיות, מגיע השווי של זינגה ל-15.4 מיליארד דולר והחתמים שמובילים את ההנפקה הם מורגן סטנלי, גולדמן זאקס ומריל לינץ'.

 

החברה, שהוקמה ב-2007 על ידי מארק פינקוס (שעדיין מכהן כמנכ"ל), היא מפתחת האפליקציות הפופולרית בפייסבוק: ארבעת המשחקים הפופולריים ביותר ברשת החברתית הם פרי פיתוחה (בהם הלהיט החדש Empires & Allies), ומספר המשתמשים שלה גדול פי שמונה מהמתחרה הקרובה ביותר, RootMusic.

 

פינקוס הוא בעל המניות הגדול ביותר עם נתח של 16% מניות Class B ו-100% מניות Class C. בין המשקיעים הפרטיים ניתן למנות את וויליאם "בינג" גורדון, וכן את מנכ"ל דרימוורקס אנימיישן ג'פרי קצנברג ואת מייסד ומנכ"ל לינקדאין ריד הופמן, המחזיקים בפחות מאחוז ממניות החברה כל אחד.

 

 

הכל תלוי בפייסבוק

 

לפי מסמכי ההנפקה שהגישה, לחברה 60 מיליון משתמשים פעילים ביום ו-232 מיליון משתמשים פעילים בחודש. למרות המספרים המרשימים, בשנה האחרונה בסיס המשתמשים שלה כמעט ולא גדל, דבר העלול לעורר את חשש המשקיעים. עם זאת, מדובר בחברה רווחית: ב-2010 עמדו הכנסותיה על 597 מיליון דולר והרווח הנקי על 90.6 מיליון דולר. ברבעון הראשון של 2011 רשמה החברה הכנסות בסך 235 מיליון דולר ורווח נקי של 11.8 מיליון דולר.

 

ואולם, לזינגה בעיה אחת גדולה: כמעט כל פעילותה תלויה ומתבססת על פייסבוק, חברה פרטית שיכולה באבחה אחת להעיף מהרשת החברתית את כל המשחקים שפיתחה זינגה ולחסל מיידית את פעילותה.

 

"זו חרב דו-צדדית", אמר לסוכנות הידיעות בלומברג סקוט רוסטאן, מייסד חברת הייעוץ הפיננסי Training the Street. "הם רוכבים על הגל של פייסבוק ומשתמשיה, אבל הסכנה היא שפייסבוק יכולה להגיד, 'למה שלא נגרוף יותר הכנסות בעצמנו?'".

 

זינגה עצמה מודה בבעיה זו במסמכי ההנפקה: "כל הידרדרות ביחסים עם פייסבוק תפגע בפעילות העסקית שלנו ובבעלי המניות". בין הסיכונים שבהם נוקבת החברה נכללים הגבלת הגישה לפייסבוק, שינוי תנאי השימוש, מתן יחס מועדף ליריבותיה של זינגה והאפשרות שפייסבוק תיצור משחקים בעצמה. שתי החברות הסתכסכו בעבר בשל ויכוח על העמלה שגובה פייסבוק עבור כל רכישה במשחקים של זינגה וגוגל, המתחרה המרה של פייסבוק, השקיעה באחד מסבבי הגיוס האחרונים של זינגה.

 

 

ספקות לגבי השווי

 

גם הערך הגבוה שהוצמד לחברה צריך לעורר את חשש המשקיעים: שווי זינגה עשוי להגיע ל-20 מיליארד דולר לאחר ההנפקה, אולם המודל העסקי של החברה מבוסס על משחקים חינמיים וההכנסות מגיעות ממכירת מוצרים וירטואליים. בשנה שעברה עמד שוק המוצרים הווירטואליים על 9.28 מיליארד דולר בלבד, ולפי הערכות חברת המחקר ThinkEquity, ב-2014 הוא יעמוד על 20.3 מיליארד דולר.

 

מצב זה, אמר לבלומברג קן סמית מחברת Munder Capital Management, עלול להרתיע משקיעים: "הציפיות גבוהות, אבל אני חושב שיהיו הרבה שאלות לגבי השרידות של המודל עסקי. התלות בפייסבוק מוסיפה אלמנט של סיכון, שיכול לבלום את השווי שמשקיעים רבים יהיו מוכנים להצמיד לחברה".

 

ריק הייזמן, שותף מנהל בקרן ההון סיכון FirstMark Capital המתמחה בהשקעה בחברות משחקים סבור מנגד שהסיכון לא גבוה. "פייסבוק מתכוונת לבנות פלטפורמה ענקית למגוון אפליקציות, והצליחה להוכיח שיש מקום לעסקים גדולים ויציבים. אני לא חושב שזינגה ניצבת בפני סיכון גדול", הוא אמר.

 

ה-IPO של זינגה צפוי להיות הגדול ביותר בארה"ב מאז ההנפקה הראשונית של גוגל ב-2004, והמהלך מצטרף להנפקה שביצעה הרשת החברתית העסקית לינקדאין במאי, להנפקה של פנדורה ביוני ולהנפקה הצפויה של גרופון.

 

ההנפקות הרבות והתכופות, לפי שווי עצום, מעלות את השאלה: האם אנחנו בעיצומה של עוד בועת הייטק, דוגמת זו שהתפוצצה לפני יותר מעשור? השווי העצום שמוצמד לרבות מהחברות וקצב ההנפקות הגבוה בוודאי צריכים לעורר דאגה. לפי נתוני בלומברג, במהלך 2011 הגישו 53 חברות אינטרנט בקשה ל-IPO - המספר הגבוה ביותר מאז שנת 2000, ימי השיא של בועת ההייטק, עת 164 חברות אינטרנט הגישו בקשות הנפקה.

 

"זינגה מנצלת את ההיסטריה שקיימת כיום סביב רשתות חברתיות", טען מייקל יושיקאמי מחברת YCMNet Advisors. "שווי מוערך של בין 15 ל-20 מיליארד דולר הוא נדיב ביותר, והם יצטרכו לספק ביצועים מדהימים כדי להצדיק אותו".

 

החברה על שם הכלבה של מארק פינקוס
פינקוס והבולדוג זינגה פינקוס והבולדוג זינגה

 

מארק פינקוס, יליד שיקגו בן 45, עשה את המסלול ההפוך למרבית היזמים בתעשיית ההייטק. את דרכו בעולם העסקים החל דווקא כאנליסט ומנהל בתעשיית ההון סיכון והפיננסים. בין 1989 ל-1995 החזיק בתפקידים בכירים בקרנות הון סיכון שונות, והוביל השקעות בחברות תוכנה וניו-מדיה. במקביל הוא גם השלים לימודי תואר שני בבית הספר לעסקים של הרווארד.

 

ב-1995 עבר פינקוס לצד של היזמים והקים את הסטארט-אפ הראשון שלו: Freeloader, שפיתח טכנולוגיית Push מבוססת רשת ונרכש שבעה חודשים אחרי הקמתו תמורת 38 מיליון דולר. ב-1997 הקים פינקוס סטארט-אפ שני, Support.com, שהונפק ב-2000.

 

ב-2003, שנה לפני שמארק צוקרברג יצר את פייסבוק, השיק פינקוס את Tribe.net, אחת מהרשתות החברתיות הראשונות. הרשת לא זכתה להצלחה, וב-2007 רכשה סיסקו את הנכסים הטכנולוגיים שלה. לאחר הרכישה הקים פינקוס את זינגה, שהפכה במהרה להצלחה מסחררת. פינקוס גידל אז כלבת בולדוג שנקראת זינגה. החברה נקראת על שמה, ועד היום הלוגו שלה הוא צללית של בולדוג.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x