דו"ח האוצר: כמעט כל אתרי הממשל אינם מתאימים לבעלי מוגבלויות
לפי דו"ח "ממשל זמין" דווקא אתרי משרד הרווחה והביטוח הלאומי, העובדים עם אוכלוסיות הסובלות ממוגבלויות, מספקים רמת נגישות נמוכה במיוחד. עוד במסמך: הרשות למלחמה בסמים לא נעזרת בפייסבוק, ומיהו מלך הרייטינג של אתרי הממשל?
ממשל זמין לכולם? לא כל-כך מהר. לפי דו"ח ממשל זמין ל-2011 שפירסם היום (א') משרד האוצר, כמעט כל אתרי המשרדים והרשויות הממשלתיות אינם מספקים נגישות נאותה לגולשים בעלי מוגבלויות. לפי הבדיקה רק שני אתרים מתוך 43 זכו לציון הגבוה מ-60 נקודות, ו-34 אתרים זכו לציון נמוך במיוחד - פחות מ-40 נקודות.
בין האתרים שהוזכרו לרעה בדו"ח ניתן לציין את אתר משרד הרווחה. המשרד אמנם אחראי על אוכלוסיות הסובלות ממוגבלויות, אבל דווקא הוא דורג במקום האחרון בכל הנוגע לנגישות עם ציון של 15.58 בלבד.
המוסד לביטוח לאומי, שאמון על מתן שירות לאזרחים רבים הסובלים ממוגבלויות, זוכה לציון מביך של 36.34. אתר משרד החינוך, האתר הממשלתי הפופולרי ביותר, נכשל בנגישות עם 32.08. ואתר משרד הביטחון, האמון על טיפול בנכי צה"ל, מקבל ציון נגישות של 23.82 בלבד. בציונים סבירים מחזיקים רק אתר משרד התחבורה (76.92) ובנק ישראל (61.19).
הציונים השנה נמוכים משמעותית מציוני הנגישות שפורסמו בדו"ח הקודם. במשרד האוצר מסבירים את ההבדל הדרמטי בהקשחת התקנים שבהם צריכים לעמוד האתרים: כעת נדרש ששיעור גבוה יותר מדפי האתר יהיו נגישים לבעלי מוגבלויות. בנוסף, אתרים רבים התרחבו והוסיפו עמודים חדשים, אך לא הקפידו להתאימם לבעלי מוגבלויות.
הרשות לא נלחמת בסמים בפייסבוק
מחברי המסמך בחנו גם את תחום הקשר עם האזרח, וגם שם המצב לא מעודד. רק 21 משרדים ורשויות ממשלתיות (מתוך 43) מנהלים פעילות ברשתות חברתיות דוגמת פייסבוק, טוויטר או יוטיוב. רק שני גופים, משרד התמ"ת ולשכת הנשיא, עומדים בקשר קבוע עם הציבור באמצעות בלוגים.
אף על פי שמרבית האתרים אימצו ערוצי פנייה מקוונים מסורתיים דוגמת אימייל או טופס מקוון באתרם, חלק ניכר מהמשרדים לא עושים שימוש בערוצים המעודדים תקשורת ישירה, מיידית וגלויה. כך, למשל, רק 13 גופים הקימו מערכת פורומים לצורך שמירה על קשר עם הציבור.
בולטים לטובה בתחום זה משרד התמ"ת המספק את כל ערוצי הקשר שנכללו בבדיקה - טופס מקוון, אימייל, מענה טלפוני (ממוחשב או אנושי), ערוצי תקשורת חיצוניים (רשתות חברתיות), בלוגים, רשימות דיוור ו-RSS. המשרד להגנת הסביבה מספק אף הוא את כל ערוצי הקשר, פרט לבלוגים.
בולטים לרעה: מינהל המחקר החקלאי ורשות המים, שהדרך היחידה ליצור איתם קשר היא באמצעות אימייל (מינהל המחקר החקלאי) או טופס מקוון (רשות המים). בנוסף, מפתיע לגלות שהרשות למלחמה בסמים אינה פעילה ברשתות חברתיות, שבה ניתן ליצור קשר ולהשפיע על גולשים צעירים רבים.
זינוק בכניסות לאתר משרד החוץ
שר החינוך, גדעון סער. 3.4 מיליון כניסות לאתר המשרד צילום: תומריקו
בשנים האחרונות הופכת הגלישה מסמטארפונים וטאבלטים לפופולרית יותר ויותר, אבל נראה שמשרדי הממשלה לא ממהרים להצטרף לטרנד. רק 12 אתרים תומכים בגלישה סלולרית בצורה מלאה, ו-13 אתרים אינם תומכים בכך כלל. מצב התאימות לדפדפנים שונים מעודד יותר: 24 אתרים תומכים באופן מלא בדפדפני אקספלורר, פיירפוקס וכרום, השולטים בשוק הדפדפנים. 17 אתרים תומכים גם בדפדפן ספארי של אפל (דפדפן אופרה לא נכלל בבדיקה).
ומה עם זמינות לדוברי שפות שונות? 11 אתרים זמינים בעברית בלבד, ורק 15 אתרים זמינים בעברית ובשפה נוספת - לרוב אנגלית. השנה הוקשחו המדדים לבדיקת זמינות השפות באתרים, ונקבע שלא די בהעלאת עמוד בשפה כלשהי, אלא שחלק ניכר מהתוכן הרלוונטי באתר צריך להיות זמין בשפה אחרת על מנת שזו תיכלל במניין השפות שבהן זמין האתר. מסיבה זו, מספר האתרים הזמינים רק בשפה אחת זינק משמעותית.
בתואר "מלך הרייטינג של אתרי הממשל" ממשיך להחזיק משרד החינוך עם ממוצע כניסות חודשי של 3.4 מיליון, לעומת 1.9 מיליון בדו"ח הקודם. רבות מהכניסות מגיעות מתלמידי תיכון, כיוון שתוצאות מבחני הבגרות מתפרסמות באתר המשרד. משרד החוץ רושם קפיצה מרשימה מ-356 אלף ל-1.1 מיליון, וכובש את המקום השני מידי משרד האוצר, שירד לכמיליון כניסות (לעומת 1.3 מיליון בדו"ח הקודם). בתחתית הרשימה ניתן למצוא דווקא את לשכת הפרסום הממשלתית, עם כאלף כניסות בלבד.