חשיפת "כלכליסט": אתרי ההורדות הישראליים שגונבים מכם לייקים בפייסבוק
אתרים העוסקים בהורדת קבצים נעזרים בכפתורים שקופים, שגורמים לגולשים לעשות לייק לדפים ברשת החברתית ללא ידיעתם. כך צבר אחד הדפים יותר מ-160 אלף לייקים מגולשים שבכלל לא רצו להיות שם
מספר אתרים ישראליים העוסקים בהורדת קבצים, בהם הורדות.נט ו-idown, משתמשים בטקטיקות של "גניבת לייקים": מבדיקת "כלכליסט" עולה כי כאשר גולשים לוחצים על אזורים במסך באתרים האלה, בהם הכפתור להורדת שירים וסרטים, הם מבצעים ללא ידיעתם לייק לדף פייסבוק מסוים - גם בלי שהם נכנסו לרשת החברתית.
הטכניקה שבה משתמשים האתרים כוללת "הלבשת" שכבה שקופה על תוכן האתר, שמאפשרת ליצור כפתור "לייק" שהגולש אינו יכול לראות. בנוסף, משתמשים שביצעו Unlike לדף מוצאים לעיתים קרובות שהם חזרו לרשימה ללא ידיעתם - מה שהעלה את החששות שהאתרים נעזרים גם בסוסים טרויאנים המושתלים במחשב או באפליקציות פייסבוק זדוניות.
אתרי ההורדות גורמים לגולשים לעשות לייק לרשימה מתחלפת של דפי פייסבוק. אחד הדפים, mailim.com, אמנם צבר כבר 30 אלף לייקים, אבל מוקדש לאתר שעדיין נמצא בהקמה. דף הפייסבוק הגדול ביותר הוא omusic, שצבר עד כה למעלה מ-160 אלף לייקים. מבחינת התגובות בדף עולה כי רוב הגולשים לא הצטרפו אליו מרצונם: בין השאר, כתבו המצטרפים לדף הודעות כמו "חלאס לעשות לי לייקים אוטומטית לקבוצה הזו יא קרציות!!". אחר כתב: "תישרפו עם הלייק האוטומטי שלכם".
בתגובה לגולשים הזועמים, מנהלי הדף אמרו בתגובה "אנחנו אלוהי הפייסבוק" ו"לעולם לא תצליח להתנתק מאיתנו". מאוחר יותר הודעות אלו נמחקו. את תגובת מנהלי האתרים או דפי הפייסבוק השונים שהוזכרו לא ניתן היה להשיג.
קידום דפים זה עסק משתלם
במקביל להתפשטות התופעה באתרי ההורדות, לאחרונה התפרסמו מספר מקרים של גניבת לייקים בתוך דפי פייסבוק או אפליקציות. כך למשל, אפליקציות מסוימות מבטיחות צפייה בסרטון ויראלי "אם רק תלחצו על הריבוע בציור", או תענו על סקר. כל לחיצה מפנה, כמובן, לכפתור לייק מסווה.
מקרה נוסף שעורר סערה ברשת בתקופה האחרונה הוא של דף הפייסבוק krayot.com, שיצר אפליקציה ברשת החברתית המאפשרת למשתמשים "להדליק נר לזכר השואה", כשכל "הדלקת נר" מתפקדת ככפתור לייק לאתר. אתמול התברר שמנהלי krayot.com השתמשו באותה טקטיקה באפליקציית "פרוס דגל לכבוד יום העצמאות".
רוב הגולשים אינם מבחינים כאשר הם מבצעים לייק, ומעטים בודקים בקפדנות את כל רשימת הלייקים הארוכה שלהם. משתמשי פייסבוק לא מעטים אמנם כבר למדו שיש להיזהר מאפליקציות ותמונות אינטראטקיביות בתוך הרשת החברתית, קשה יותר להתגונן מ"גניבת לייקים" בתוך אתרי אינטרנט אחרים.
חברות שיווק ופרסום במדיה חברתית יכולות להיעזר בדפים שנהנים מלייקים רבים על מנת ליצור רשימות מכותבים גדולות. במקרים רבים, מנהלי הדפים בפייסבוק אפילו לא יוצרים כל תוכן בדף: במקום זאת הם מוכרים את הדף - שצבר עשרות אלפי לייקים - ולאחר מכן ניתן לשנות את שמו ותוכנו, כדי ליצור "קהילה לגיטימית" יש מאין. כך מפרסמים יכולים לקנות דף שיש לו כבר כמות לא קטנה של עוקבים, ולהתחיל בקמפיין שיווק אגרסיבי למוצר כזה או אחר.
דפי פייסבוק הם גם כלי משמעותי עבור מקדמי אתרים. כל גולש, כאשר הוא נכנס לפייסבוק, רואה לראשונה את ה-Wall - רשימה של מאמרים, קישורים, תמונות, עדכוני סטטוס וסרטונים. פייסבוק מתאימים את הפריטים הללו לכל גולש באופן אוטומטי, על בסיס מספר משתנים, שאחד מהם הוא גם כמות הלייקים שיש לכל דף. ככל שהוא פופולרי יותר, כך גדל הסיכוי שגולשים רבים ייחשפו לתוכן בו.