היום שבו האייפד ינגוס באייפון
אנשי סיסטם אולי מסתכלים על האייפד בבוז, אבל הקהילה העסקית עשויה לזנוח את הסמארטפונים לטובת אפליקציות נוחות לטאבלטים
בישראל יש כיום לא פחות מ-50 אלף מכשירי אייפד (iPAD). כ-3,000 אייפדים נמכרים מדי חודש וכמי שחי את התחום, אני מעריך כי שוק הטאבלטים בכלל
הוכחות לכך אני מוצא בכל מקום. למשל, הכניסה של בזק למשחק, עם ההכרזה על מבצע לחלוקת אייפדים לכל המצטרפים לחבילות NGN, תקפיץ את המכירות באופן ישיר וגם באופן עקיף, כתוצאה מן הפרסום המאסיבי בטלויזיה והגברת המודעות. אם נשפוט לפי ניסיון העבר של בזק, מהרגע שחילקה נטבוקים ללקוחותיה, היא הפכה לספק הגדול ביותר בתחום. גם כניסת הדור החדש של האייפדים לארץ, בעוד כשבועיים-שלושה, תיתן דחיפה נוספת למכירות. מי שימהרו להניח בצד את הדור הראשון לטובת השני יהיו הפריקים האמיתיים של עולם הטכנולוגיה. עוד לקוחות פוטנציאליים יהיו כל אותם אלה שחששו לקנות מכשיר מדור ראשון, והעדיפו לחכות לגרסה בשלה יותר.
המתחרים עדיין מאחור
התפוצה של האייפדים אמנם לא תגיע למימדים של האייפון - בכל זאת מדובר במוצר פרימיום עם פניה מובהקת לקהל יעד אמיד - אולם תוביל להתפתחות נוספת בשני תחומים. הראשון הוא עולם התקשורת, ובעיקר העיתונות והטלוויזיה, שימשיך לפתח אפליקציות לאייפד. התחום השני הוא העולם העסקי: בנקים, חברות ביטוח, טלקום ואחרים, שיפתחו יישומים עסקיים על מנת לפגוש את הלקוחות שלהם באייפד ולהדק עימם את הקשרים העסקיים.
האייפד משאיר את המתחרים שלו הרחק מאחור. הוא נשען על ההצלחה של האייפון ומערך השיווק המתוקתק של אפל, אבל לא רק. האייפד הוא המוצר הבשל והשלם ביותר בשוק הטאבלטים העולמי. האקרים ואנשי סיסטם שאוהבים לשחק עם הגדרות של מערכות הפעלה אמנם יעדיפו את המתחרים, אבל מי שצריך טאבלט למטרות עבודה - ירכוש אייפד. מעבר לכך - בארץ נמכר רק סוג נוסף אחד של טאבלט שאינו אייפד – הסמסונג טאב (אנדרואיד). המכשיר זמין ברשת סלקום בלבד, הוא קטן (רק 7 אינץ') ונהנה מהרבה פחות יישומים זמינים. PlayBook של חברת Rim הקנדית, יצרנית בלקברי, יגיע לנקודות המכירה בארה"ב ובקנדה רק ב-19 באפריל. גם ה-Eee Pad של Asus, הכולל גרסאות של Windows 7 או אנדראיד 3.0, רחוק מההצלחה שרושם האייפד. אותו הדבר לגבי מוצרים סיניים שונים הרווחים בשוק.
מודם אישי שמחבר לעולם
אם יורשה לי לשגות בדמיונות, אז אני משער כי עד מהרה, הטאבלט ילווה את המשתמשים במהלך היום כולו, מעין מודם אישי שמחבר אותם לעולם, עם חשיפה אליו לפרקי זמן קצרים, המתפרסים על פני היום כולו. אם היום הטאבלטים נוגסים בשוק הנטבוקים, הרי שבטווח הארוך הם ינגסו דווקא בשוק הסמארטפונים. הטלפון הנייד יחזור להיות מכשיר קטן ופשוט, אולי חלק משעון או תכשיט אחר, וישמש בעיקר לשיחות טלפון וסמסים. ואילו הטאבלט, בגדלים משתנים, ישמש כמרכז בידור נייד, כולל אפליקציות עסקיות ואינטרנט. בינתיים, לכל המכשירים עוד יש מקום.
* הכותב הוא מנהל מרכז התמחות מטריקס מוביליטי בחברת מטריקס