הסיכוי הסלולרי של בינג? "עולם החיפוש הנייד עדיין פתוח"
בלייז אגוארה, ארכיטקט מנוע החיפוש של מיקרוסופט לניידים, מסביר ל"כלכליסט" איך החיפוש הסלולרי יכול לעזור לעסקים, ודוחה את הטענות של גוגל להעתקה: "מדובר בספין"
אבל במיקרוסופט לא מתכוונים לוותר ומשקיעים מאמצים רבים חדירה לחיפוש בסמארטפונים. שם, הם סבורים, המשחק רק יוצא לדרך. "מדובר במלחמה שרק החלה ושעדיין רחוקה מלהגיע להכרעה", אומר בראיון ל"כלכליסט" בלייז אגוארה, שמשמש כארכיטקט בינג מובייל - פעילות החיפוש של מיקרוסופט בעולם המכשירים הניידים -וכארכיטקט שירות המפות של בינג.
אגוארה, שביקר בישראל בשבוע שעבר על מנת להשתתף בכנס ThinkNext, הצטרף לחברה ב-2006 אחרי שזו רכשה את הסטארט-אפ שהקים, SeaDragon. הסטארט-אפ פיתח טכנולוגיית הדמיה שמאפשרת דפדוף מהיר בין תמונות באיכות גבוהה, והיא משולבת במוצרי מיקרוסופט דוגמת Silverlight ו-Photosynth.
ב-2007, במסגרת הרצאה בכנס TED היוקרתי, הציג אגוארה את הטכנולוגיה שפיתח. ההרצאה עדיין מדורגת בראש ההרצאות האהודות ביותר באתר TED. לפני שלוש שנים מונה אגוארה לארכיטקט של מוצר Virtual Earth, שהפך לבסוף ל-Bing Maps, ובהמשך הקים את חטיבת בינג מובייל, זרוע שמונה כיום 700 איש.
"חיפוש במכשירים ניידים הוא אינו חיפוש במחשבים אישיים שהותאם למסך קטן יותר. זו בעיה שונה מאוד", מסביר אגוארה. "אם אני אקליד 'פיצה' בבינג במחשב האישי אני אקבל מתכונים לפיצה, מאמר ויקיפדיה על פיצה, רכיבי פיצה. אם אני עומד ברחוב בניו-יורק ואומר 'פיצה' לטלפון שלי, המשמעות של החיפוש הזה היא שבלייז מחפש פיצה, ביום שבת בשעה 19:38, בצומת הרחובות 2 ולה-גווארדיה".
"המיקום, הזמן, הזהות שלי - כל הדברים האלה רלוונטיים. ואם התוצאות טובות, אז קודם כל מנוע החיפוש יידע שאני לא מסוג האנשים שאוהבים פיצה האט, אלא מחפש פיצריית בוטיק. ואם יש מקום שנמצא ממש מעבר לפינה אבל עכשיו הוא סגור, הוא לא יופיע בתוצאות. ההקשר הזה הוא מה שיעשה את ההבדל".
ההבדל הזה, אומר אגוארה, מתבטא במודלים כלכליים שונים: "במחשב הרבה חיפושים הם לטווח ארוך יותר. למשל, תכנון חופשה או קניית רכב. אלה לא דברים שאני אשלוף בשבילם את הטלפון, אלא אחכה לרגע שבו אני מול מסך גדול ויכול לבצע את החיפוש ביחד עם המשפחה שלי. זו משימה שיכולה להימשך שבועות או חודשים. בסביבה הזו, פרסום הוא המנגנון המתבקש לייצור הכנסות, כי המחפש רק צורך מידע".
"אבל חיפושים ניידים מתנהלים בטווח קצר הרבה יותר. ב-75% מהמקרים, החיפוש מושלם בתוך פחות משעה. למיקום ולזמן שבו אתה מבצע את החיפוש יש חשיבות קריטית. המשתמש רוצה לבצע משהו: להזמין מקום במסעדה, לקנות כרטיס, לרכוש פריט. זה לא רק פרסום, אלא יותר תיווך בעסקאות".
"יש כאן פוטנציאל לחיבור טוב הרבה יותר לזנב הארוך. בעל המסעדה במורד הרחוב לא יבצע ניתוח מורכב כדי לדעת אם משתלם לו לפרסם באתר כזה או אחר, הוא אפילו לא יודע אם יש צידוק לשלם חמישה סנט לכל חשיפה. אבל מה עם תשלום של כמה דולרים או שקלים על כל לקוח שמגיע למסעדה, ושאחרת לא היה מגיע אליה? כן, זה שווה את זה. המודל הוא של תשלום לפי עסקה במקום תשלום לפי צפייה או הקלקה".
"נתחיל להציע יישומי חיפוש ממוקדים"
אגוארה מאמין שהסיכוי של בינג להביס את גוגל גבוה יותר בעולם הנייד מאשר בעולם המחשבים האישיים. "העולם הנייד הוא עדיין סביבה מאוד פתוחה וגמישה", הוא מסביר. "במחשב האישי, אף על פי שאיכות התוצאות של בינג דומה לגוגל, עדיין קשה לזכות בנתח שוק כי הסביבה מאוד בשלה. בטלפונים הסביבה לא בשלה כלל, וגם הגבולות של 'מה זה חיפוש' מוגדרים רק במעורפל".
לגוגל יש יתרון עצום: הם ברירת המחדל באייפון ובאנדרואיד, שתי הפלטפורמות הניידות המובילות. לבינג יש רק את ווינדוס פון 7.
"לחיפושים לפי הגדרות ברירת מחדל יש מקום מרכזי. במחשבים אישיים מיקרוסופט חתמה על עסקאות עם חברות כמו דל כדי שמנוע החיפוש שלה יהיה ברירת המחדל בדפדפן. ובאופן דומה, הגדרות ברירת המחדל במכשירים ניידים קובעות הרבה. ווינדוס פון נמצאת רק בראשית דרכה, אבל העסקה שלנו עם נוקיה צפויה להפוך את המכשירים שמריצים אותה לנפוצים מאוד, ובתוך שנתיים היא תהיה שחקן רציני".
"אבל מעבר לכך, התפיסה של חיפוש כחלונית הטקסט שמקלידים בה בדפדפן כבר לא מדויקת. מדובר בנתח קטן של החיפוש במכשירים ניידים, ביחס לחיפושים ממוקדים שנעשים מתוך אפליקציות כמו yelp או UrbanSpoon, וגם מפות כמובן. להערכתנו, חיפושים צרים כאלה הם 75% מהחיפושים שמתבצעים במכשירים ניידים".
מה יש לבינג להציע בתחום הזה?
"בינג יתחיל להציע יישומים מהסוג זה. אני לא יכול להכריז עכשיו על משהו ספציפי, אבל אין ספק שזה יהיה אחד התחומים הגדולים שלנו".
וזה מספיק כדי לנצח את גוגל בעולם הנייד?
"לא. אני לא בטוח שכל הדיון של 'גוגל נגד בינג' הוא הדרך הנכונה לתאר את עולם החיפוש בניידים. זה שדה משחק שעוד לא הוגדר, וגם לא מדובר במשחק סכום-אפס. כשאתה מחפש במחשב אישי, באתר מסוים, זה משחק סכום-אפס, אבל זה לא המצב בסביבה שבה יש אפליקציות חיפוש שונות. אינטגרציה עמוקה של כלי חיפוש בטלפון, לא רק בדפדפן אלא גם במסך הבית, במצלמה, במיקרופון, עתידה להיות הגורם המניע".
"העתקנו מגוגל? הם זיהמו את המידע"
לאחרונה היו האשמות מצד גוגל שלפיהן בינג גונב את תוצאות החיפוש שלהם.
"זו טענה מוזרה, ברגע שמתחילים לחפור ולברר מה הם באמת עשו ולמה. התזמון של ההאשמות האלו חשוד מאוד. הוא קרה בזמן שתוצאות החיפוש של בינג התקרבו באיכותן לגוגל, וכעת קשה למצוא הבדלי איכות בין שני המנועים.
"מה שגוגל עשו מכונה 'התקפת מלכודת דבש', מהלך שדומה לפעולה שמבצעות חברות הונאת קליקים על-מנת לדרג את התוצאות שלהן במקום גבוה בתוצאות החיפוש. הם לקחו הרבה עובדים והורו להם להקליק שוב ושוב על תוצאה ספציפית, בזמן שסרגל הכלים של בינג מותקן ומוגדר לאסוף הקלקות משתמשים".
"זה לגיטימי לשאול האם זה בסדר לאסוף הקלקות משתמשים כדי לשפר תוצאות חיפוש. גוגל עשתה את זה הרבה זמן לפני מיקרוסופט. הם החלוצים בתחום, והם הוכיחו שאי-אפשר לפתח מנוע חיפוש חזק בלי לעשות את זה. לא בטוח שכל הגולשים מודעים לכך שזה מה שקורה".
"במקרה המדובר, גוגל שילבו מידע מסולף שעליו הקליקו העובדים, בדמות אתרי אינטנרנט שהוקמו על-ידם. כשסרגל הכלים מוגדר לבצע זאת, בינג אוסף הקלקות בכל מקום שעליו לוחץ הגולש. בגדול מדובר בספין של גוגל. מתוך מאות האתרים שהם יצרו, רק מעטים הגיעו לראש תוצאות החיפוש של בינג. זה לא שהעתקנו מגוגל, זה שגוגל זיהמו את מידע ההקלקות".
"עשויים למזג את בינג מאפס עם Ovi Maps"
בכובעו השני משמש אגוארה גם כארכיטקט בינג מאפס. וגם כאן יש לו בשורה הקשורה להתמודדות מול גוגל: לדבריו, אפליקציית המפות לווינדוס פון עתידה להציע "בקרוב" ניווט בזמן אמת. נחמד, אבל גוגל כבר עושה זאת במכשירי אנדרואיד בארה"ב במשך יותר משנה.
תפנו גם לפלטפורמות אחרות?
"אני לא יודע. יש לנו עכשיו שותפות קרובה עם נוקיה, ויש להם את מוצר הניווט הטוב בעולם, Ovi Maps, שזמין בהרבה שווקים. ייתכן מאוד שבעתיד שני המוצרים, שלנו ושלהם, יתמזגו לאחד. אנחנו נמשיך להכניס חידושים, ומיזוג מסוג זה ימנע השקעות כפולות".
לבינג מאפס יש מקבילה לשירות גוגל סטריט ויו, שסופג לא מעט ביקורת על חדירה לפרטיות. למה יש פחות תלונות מהסוג הזה נגדכם?
"גוגל שולחת את כלי הרכב של סטריט ויו לכל מקום. הם מצלמים בכל מקום, בכל דרך, בכל פרבר, בכל בית. אותנו זה לא מעניין. מה שמעניין אותנו הוא להביא תמונות של עסקים, ולא לראות את החצר הקדמית של הבית שלך. לכן אנחנו שולחים את כלי הרכב שלנו בעיקר למקומות בהם יש עסקים שרוצים לחשוף את עצמם לקהל הרחב ביותר שאפשר".