$
חדר מחשבים

המנמ"ר המודרני: מכבאי לאסטרטג

מנהל מערכות המידע של המאה ה-21 כבר אינו רואה דברים מגובה הקרקע כמו בעבר. הוא אסטרטג ממוקד המשקיף על הסביבה העסקית מלמעלה

ערן אלראי 10:4909.03.11

בתעשיית ההיי-טק מספרים על אדם שטעה בניווט בעת הטסת כדור פורח. הוא הנמיך טוס וצעק לאדם הראשון שראה מגובה 20 מטר: "סלח לי, תוכל לומר לי היכן אני?" ענה האדם על הקרקע: "כן, אתה בכדור פורח, מרחף כ-20 מטר מעל השדה הזה." "אתה בוודאי איש IT", ענה לו הטייס. "נכון", השיב האיש.

"איך ידעת?" "זה פשוט מאד", ענה הטייס, "כל מה שאמרת לי נכון מבחינה טכנית, אבל אין לעובדות אלו כל שימוש לאף אחד." "ואתה בוודאי איש הנהלה", השיב האיש בשדה. "איך ידעת?", תהה הטייס המנהל. "קלי קלות", ענה איש ה-IT. "אינך יודע איפה אתה או לאן אתה הולך ואתה מצפה ממני שאוכל לעזור לך. נותרת בדיוק באותו מקום בו היית לפני שנפגשנו, אבל עכשיו זו כבר אשמתי"...

 

סיפור זה, אבסורדי ככל שיהיה, ממחיש כיצד נתפסו בעבר אנשי IT. במרבית הארגונים ראו בהם "כבאים" של שריפות ארגוניות קטנות, אשר היו אחראים לכל תקלה בכל מכשיר חשמלי - גם אם היה מדובר בקומקום חשמלי. מנהל מערכות המידע , למרות היותו כפוף למנכ"ל, לא הצליח להעלות לסדר היום את חשיבות ה-IT בארגון כפתרון לצרכים העסקיים. אי לכך, מחלקות ה-IT היו עסוקות בלסגור את הפער הטכנולוגי שצברו מערכות המידע הארגוניות מהשוק, ותכנון של מערכות המידע, מתוך ראייה ארוכת טווח, כלל לא היה אופציה.

 

אולם המהפכה הטכנולוגית שעבר העולם בעשור האחרון, הביאה לאבולוציה מהירה במעמדם של אנשי ה-IT. ההכרה כי מערכות ה-IT הינן המנוע של כל ארגון מודרני, הזרימה תקציבי עתק ועוצמה רבה אל מחלקות ה-IT. כיום מחלקות ה-IT הינן חלק בלתי נפרד מהפעילות העסקית של הארגון. מעמדו של המנמ"ר – CIO – אינו נופל מכל מנהל בדרג C-Level. הדברים הגיעו לידי כך שבחלק מהמקרים הוא נחשב למספר 1 בארגון ולעיתים למספר 2 לצד מנהל הכספים ומנהלי הפעילות העסקית. למעשה, מנהלי ה-IT הם מחוללי השינוי בארגון מכיוון שהם חשופים לחידושים וטכנולוגיות בעולם. כיום, המנמ"ר הוא האיש שלוחש על אוזנו של המנכ"ל אלו צעדים ייעלו את פעילותו של הארגון, ישפרו את הקשר עם לקוחותיו, יחסכו בעלויות, ובאופן כללי יאיצו את התהליכים העסקיים בו.

 

התקלות האחרונות בהן נתקלנו בתקופה האחרונה בקרב חברות התקשורת הגדולות ובאחד הבנקים המובילים, המחישו כיצד - באופן פרדוקסלי - מערכות עיבוד הנתונים והמחשוב ההנדסי שאמורות להזניק את עסקי הארגון קדימה, עשויות דווקא להסב לו נזק כבד. אלו היו תזכורת כואבות עד כמה גדולה חשיבותם של אנשי מערכות מידע מקצועיים בארגונים המשרתים מיליוני לקוחות. למרבה הצער, תרחישי האימים הללו אינן מוגבלים רק לחברות "טכנולוגיות" באופיין. האפשרות שמערכות המידע יקרסו, ולו לשעתיים-שלוש, הינה סיוט שמשתק מנהלים רבים – בארגון ומחוצה לו.

 

כמובילי דעה בארגון, מחויבים מנהלי מערכות המידע לתפוס עמדת מנהיגות כדי לעורר את שכבות ההנהלה משאננות יתרה. כמו כן, כדי לאפשר לארגון להיות המוביל בתחומו, הם מחויבים לנהל דו-שיח יומיומי עם החטיבות העסקיות, במטרה להבין את הצרכים העסקיים ולתפור להם מענה טכנולוגי מתאים. מנמ"ר מקצועי, שיקפיד לקבל פידבקים מכל אגפי הארגון, ידע לסכל מראש קטסטרופות טכנולוגיות ולמקסם את התועלת העסקית ממערכות מידע מתקדמות.

 

שת"פ בריא בין העסקים ל-IT יניב החזר נאות על ההשקעה (ROI), אשר יכול להתבטא באוטומציה של תהליכים, השבחת ידע וניסיון ארגוני, שיפור נגישות הארגון ללקוחותיו ושותפיו, הגדלת יכולת התמרון שלו בסביבה התחרותית, הקטנת ההשקעות הנדרשות (TCO), ולאורך זמן גם ביסוס המובילות העסקית.

 

בסופו של דבר, מנמ"ר המאה ה-21, כבר אינו רואה דברים מגובה הקרקע כמו בעבר. הוא כבר אינו טכנאי של חוטים ומחברים, אלא אסטרטג ממוקד המשקיף על הסביבה העסקית מלמעלה.

 

הכותב הוא מנכ"ל חברת Software AG ישראל

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x