בדיקת "כלכליסט": גרפלין - האתר שמסדר את כל מה שהעלינו לאינטרנט
ג'ימייל, פייסבוק, טוויטר, דרופבוקס: המידע האישי שלנו, החל מאנשי קשר וכלה במסמכים, מפוזר כיום בין עשרות שירותים מקוונים. גרפלין מצליח לעשות קצת סדר, אבל למה הוא לא בא בתור תוסף לדפדפן?
אין ספק ש"מחשוב ענן" זאת אחת ממילות הבאזז הפופולריות ביותר של התקופה האחרונה. מי שלא שומע אותה ומדמיין את הלפטופ שלו מתחבא בתוך ענן גשם גדול, חושב כנראה על מומחי תשתיות מתוחכמים שמעבירים כמויות אדירות של מידע משעמם אל תוך "ענן" ערטילאי. קל לפספס את העובדה שרובנו חיים, כבר עכשיו, בתוך סביבה של מחשוב ענן.
ברגע שהפסקנו להוריד את הדואר שלנו אל האאוטלוק אקספרס והתחברנו להוטמייל או לג'ימייל, העברנו את התמונות לפייסבוק ולפליקר, והתחלנו ליצור מסמכים קס ולגבות אותם בדרופבוקס - עברנו לחיות בענן. כשאנחנו משתמשים בשניים, שלושה, או עשרה שירותים כאלה, שכל אחד מהם מפותח על ידי חברה אחרת, אז נורא קשה לנהל את כל המידע שלנו באופן מרוכז. העלינו את התמונות לפיקאסה, או רק לפייסבוק? שלחנו את ההודעה בג'ימייל, בלינקדאין או בטוויטר? מי בכלל זוכר?
כדי לעשות סדר בכל הרשתות החברתיות ואמצעי האחסון המקוונים. קם גרפלין (Greplin). מדובר בסטארט-אפ שהיה מועמד לפרסי ה-Crunchies של אתר הטכנולוגיה טק-קראנץ' השנה, ומציע מנוע חיפוש מרוכז לכל המידע האישי שלנו.
רגישים לפרטיות המשתמש
לאחר הרישום הראשוני לאתר, אנחנו צריכים להגדיר את כל החשבונות שבהם היינו רוצים שגרפלין יחפש. כיום התוכנה החינמית תומכת בשירותי גוגל לדואר, יומן ואחסון מסמכים (גוגל דוקס); בפייסבוק, טוויטר ולינקדאין כרשתות חברתיות, ובאחסון הקבצים של דרופבוקס.
תמורת תשלום אפשר להפוך למנויי פרימיום, ולעבוד גם עם שירותי Google Apps, וגם עם תוכנות כמו Evernote לניהול הערות וסיכומים ו-Yammer, ה"טוויטר לעסקים". בעתיד צפויים להיכנס גם שירותים נוספים, ברובם עסקיים, כמו תוכנות ניהול הלקוחות Salesforce ו-Highrise.
כשגרפלין מתחברת למקורות מידע, ניכר שמפתחיה התאמצו לצאת הכי טוב שאפשר מבחינת האבטחה והפרטיות. בכל שירות התומך בכך (כמעט כולם בימינו) גרפלין לא יבקש את שם המשתמש והסיסמה, אלא ישתמש במנגנוני האבטחה של פייסבוק או ג'ימייל, למשל, כדי להעניק הרשאות גישה מוגבלות.
בעידן שבו אפליקציות פייסבוק דורשות מאיתנו להרשות להן לפרסם הודעות בשמנו, מעודד לראות שגרפלין מתעקשים על מקסימום הגנה על הפרטיות, ומספקים גם הסבר על הדרך לחסום את ההרשאות אם אנחנו מפסיקים להשתמש בשירות.
חיפוש נוח ומרוכז
לאחר שהגדרנו את החשבונות שלנו, אתר גרפלין נזקק לזמן מה כדי לשאוב את המידע ולעבד אותו אל תוך האינדקס האישי של כל לקוח. למשתמש חינמי מוקצה נפח של 200 מגה-בייט, שעל פי הערכת החברה יספיק לכ-50 אלף הודעות או לעשרת אלפים מסמכים. בתשלום חודשי אפשר להגדיל את נפל האינדקס המקסימלי ל-500 מגה-בייט ואף ל-2 ג'יגה-בייט.
אחרי ההתנעה הראשונית, העבודה עם גרפלין פשוטה מאוד: שדה חיפוש בודד שמחזיר תוצאות מכל מקורות המידע בו זמנית. גרפלין מחזיר תוצאות חיפוש בזמן ההקלדה, בדומה ל-Google Instant, אם כי האיטיות היחסית שלו לעומת גוגל הופכת את היכולת הזו למיותרת מעט.
התוצאות מקובצות על פי סוגים: הודעות, מסמכים, ועדכוני סטטוס מרשתות חברתיות (Streams), כשאפשר לסנן את התוצאות גם לפי מקורות תוכן. לחיצה על תוצאת החיפוש תפנה אותנו חזרה לאתר שממנו היא הגיע - ההודעה תיפתח בתוך ג'ימייל, העדכון בטוויטר, וכן הלאה.
בולט בהיעדרו: תוסף גרפלין לדפדפן
מנקודת מבטו של המשתמש הממוצע, גרפלין סובלת משני חסרונות מרכזיים. הראשון הוא מבחר השירותים הנתמכים, שהוא אמנם די רחב, אבל מוגבל. אם אנחנו משתמשים בדואר של וואלה או בשירות התמונות של פליקר, אין לנו שום דרך לקשר אותם לאינדקס של גרפלין, אלא אם הם יבחרו ליישם את החיבור בעתיד - מה שלא סביר כשמדובר על שירותים ישראליים.
החיסרון השני הוא הסרבול שבעצם השימוש בגרפלין לצד אתרים אחרים. נוצר מצב שבו יש לנו שני מנועי חיפוש נפרדים: גוגל (או בינג) לחיפוש באינטרנט ה"ציבורי", וגרפלין לחיפוש באינטרנט ה"פרטי", הענן האישי שלנו. למי שרגיל לחפש ישירות מהשדה המתאים בדפדפן, זה יהיה מסורבל מאוד ללכת בכל פעם לאתר של גרפלין ולהריץ חיפוש.
הדרך לפתור את הבעיה היא להגדיר את גרפלין כאחד ממנועי החיפוש בדפדפן, אבל היה נוח יותר אילו היה תוסף לדפדפן שמשלב את תוצאות החיפוש של גרפלין ישירות באלה של גוגל, ונותן לנו את כל המידע - פרטי, אישי או ציבורי - ברשימת תוצאות מאוחדת אחת.
השורה התחתונה
הטוב:
נוח לשימוש
שומר על האבטחה
הרע:
לא תומך באתרי תוכן ישראליים
החיפוש בו מופרד מחיפושים באינטרנט
המסקנה: מי שחייו נסובים סביב הענן, מג'ימייל ועד דרופבוקס, ימצא שגרפלין הוא שירות נוח ושימושי להפליא.
מחיר: חינם למשתמש בסיסי, 5 דולר לחודש (50 דולר לשנה) למשתמשי פרימיום (אינדקס בגודל 500 מגה-בייט), ו-15 דולר לחודש (150 דולר לשנה) למשתמשי פרימיום פלוס (אינדקס בגודל 2 ג'יגה-בייט).