סגן נשיא נוקיה ל"כלכליסט": "רצינו לזעזע את העובדים"
ניקלס סאבאנדר מסביר את הרעיון מאחורי המכתב על מצבה העגום של החברה שנשלח לעובדים, חושף שנוקיה קיבלה אישור מיוחד לשנות את מערכת ההפעלה של מיקרוסופט, אבל מדגיש שהמעבר לווינדוס פון יתרחש רק ב-2012
שבוע מוזר עבר על בכירי נוקיה בכנס הסלולר בברצלונה. החברה כבר קבעה תקדים בשנה שעברה, בעת שבחרה להציג מחוץ לתערוכה ולא השיקה אף מכשיר חדש. השנה היא זרקה את פצצת שיתוף הפעולה שלה עם מיקרוסופט שלושה ימים לפני הכנס, ומאז מקיימים אנשיה פגישות רבות עם גורמים בתעשייה, אנליסטים ועיתונאים, במטרה להמשיך ולהעביר את המסר שלפיו החברה נמצאת בתהליך שבסופו, היא מאמינה, תצא מחוזקת.
מלבד מנכ"ל החברה סטיבן אלופ, מי שניצב בראש מערך ההסברה המאולתר הוא ניקלס סאבאנדר, סגן נשיא בחברה האחראי על השווקים העולמיים שלה, ונחשב לאחד מחמשת האנשים הבכירים ביותר בנוקיה.
הפרטים המדויקים באשר ללוחות הזמנים והמכשירים שתשיק נוקיה עם מערכת ההפעלה החדשה עדיין לוטים בערפל, ובשיחה עם "כלכליסט" סאבאנדר דווקא מעדיף להקטין ציפיות. "הודענו שאנחנו מאמינים שהמכשירים הראשונים ייצאו ב-2012. ברור לנו שיש לחץ מצד גורמים רבים לראות מכשירים כבר השנה, וכמובן נשמח אם זה יתממש, אבל באופן כללי עדיף להפתיע לטובה ולא לרעה".
"החברה זקוקה לשינוי"
הסערה המחודשת סביב נוקיה החלה בשבוע שעבר, כאשר מסמך ששלח המנכ"ל אלופ לעובדים דלף לתקשורת. במסמך תיאר אלופ את מצבה העגום של נוקיה מול הצלחותיהם של אפל וגוגל בתחום הסמארטפונים. המכתב של אלופ הכין את הקרקע להכרזה על שיתוף הפעולה עם מיקרוסופט, אך גם שימש להטלת האשמה, באופן לא ישיר, על קודמו בתפקיד, אולי-פקה קאלאסבו.
"ודאי שהמכתב לא תוכנן להיות מודלף, אבל היה ברור שהוא עלול למצוא את דרכו אל מחוץ לחברה", אומר סאבאנדר. "המטרה היתה להבהיר לעובדים שהנתיב שבו היינו עד לפני שבוע לא היה מוביל למקום טוב. הוא כלל שפה קשה, במטרה לגרום זעזוע בחברה ולהסביר לעובדים שיש צורך בשינוי משמעותי כדי להתאושש.
"האם הוא שירת את מטרתו? רק הזמן יגיד. הוא ללא ספק מצייר את נוקיה כחברה בעלת שקיפות גבוהה, וזה דבר טוב. בימים שלאחר פרסום המכתב התקיים דיון בעניין מצבה של נוקיה והאם המצב אכן גרוע כפי שהוא משתקף מהמכתב, אבל הדיון הזה חשוב פחות - הדבר החשוב ביותר הוא שהחברה זקוקה לשינוי".
סאבאנדר מסביר כי העובדה שנוקיה מהמרת על ווינדוס פון כעל מערכת ההפעלה העיקרית שלה הביאה את מיקרוסופט לאשר לה ביצוע שינויים במערכת, בעוד שעל חברות כסמסונג ו-LG נאסר לבצע שינויים כאלה, אך גם שימוש בזכות זו חייב להיות במידה.
"אם נשנה את מערכת ההפעלה יותר מדי, אנחנו מסתכנים בהאטת תהליך ההשקות שלנו, כיוון שבכל פעם שבה מיקרוסופט תוציא גרסה חדשה נצטרך להשקיע יותר זמן בהתאמה שלה לשינויים שלנו, ואז השותפות תאבד חלק גדול מהיתרון שלה".
איך משכנעים לקוח לרכוש בשנה הקרובה טלפון עם מערכת הפעלה שנוקיה עצמה הכריזה כי היא בדרך לחיסול?
"הצרכן שואל את עצמו: 'האם המוצר הזה תומך בשפה שלי? האם אני יכול לשלם באמצעות חשבון הסלולר שלי? האם זו עסקה טובה?', אני מאמין שגם עד שנעבור לגמרי לווינדוס פון, התשובה ברוב המקרים תהיה חיובית. נוקיה תמשיך להשתמש בסימביאן גם בשנים הקרובות כפלטפורמה שלה למכשירים הפשוטים והזולים יותר. בדרך כלל השינוי שהצרכן עובר מתרחש הרבה אחרי השינוי שהתעשייה עוברת".
חיזור אמריקאי
במשך השנים נכשלה נוקיה בניסיונה לחדור באופן מהותי לשוק האמריקאי, ובחברה מקווים כי השימוש בעוצמה השיווקית של מיקרוסופט שם, בנוסף להצטרפותם של כמה בכירים אמריקאים לנוקיה, ישנה את המצב. בינתיים הופיעו פרסומים שלפיהם ספקיות הסלולר האמריקאיות, שהחלו בוחנות בתקופה האחרונה השקה של כמה טלפונים של נוקיה, צפויות לבטל את ההשקות בזמן הקרוב ולהמתין עד שהחברה תסיים את המעבר למערכת ההפעלה החדשה.
סאבאנדר טוען שנוקיה נמצאת במגעים עם ורייזון לפיתוח טלפון שישלב יכולות LTE, רשת הדור הרביעי שהשיקה ורייזון לאחרונה. "מול ספקי סלולר אמריקאים מתקיים תהליך ארוך בין תחילת הדיון להשקה בפועל, כך שעכשיו הוא הזמן הנכון להתחיל בדיון כזה", מסביר סאבאנדר. "בכל מקרה מצפה לנו עבודה לא קלה - המוצרים שהבאנו עד עכשיו לשוק האמריקאי לא היו טובים".
האם תשלבו מוצרים אחרים של מיקרוסופט בחומרה של נוקיה?
"ההסכם הנוכחי עם מיקרוסופט עוסק בתחום הטלפונים הניידים, ובעיקר הסמארטפונים, ובתחום זה אנחנו לא רק מקבלים משהו, אלא גם תורמים למערכת ההפעלה שירותים משלנו. בתחומים אחרים יש לנו פחות מה לתרום למיקרוסופט, וגם פחות דרכים לבדל את עצמנו מהמתחרים. בתחום הטאבלטים, למשל, אנחנו יכולים בהחלט להוציא מכשיר עם מערכת ההפעלה של מיקרוסופט, אבל אז נהיה ספק אחד בין הרבה ספקי טאבלטים כאלה. אנחנו עדיין שוקלים איך לבצע את הכניסה שלנו לעולם הטאבלטים".
ביבואנית יורוקום מסרבים להתרגש מהאייפון: "אנחנו עדיין מובילים בישראל"
לאחר שנהנתה ב-2009 מהשקת הרשת החדשה של פלאפון, שאפשרה גם לה למכור טלפונים ללקוחות החברה, צפתה יורוקום-נוקיה, נציגת נוקיה בישראל, כיצד ב-2010 מכירות האייפון, התחזקותן של סמסונג וסוני-אריקסון ואפילו ניסיון מחודש להתאוששות מצד מוטורולה השפיעו לרעה על נתח השוק שלה. לטענת מנכ"ל יורוקום-נוקיה אילן גרינבוים, החברה עדיין מחזיקה בנתח השוק הגדול ביותר מבין ספקיות הטלפונים בישראל, והוא מכריז כי דווקא בשוק המכשירים הזולים הצליחה נוקיה להגדיל נוכחות.
"האייפון הוא מכשיר טוב, אבל אני עדיין מאמין שהוא לא מתאים לכל אחד ולכל סגמנט יש להציע מכשיר מתאים לא הופתעתי מההכרזה על שיתוף הפעולה של נוקיה עם מיקרוסופט", אומר גרינבוים. "אני חושב שזה מהלך נכון וחזק, בין שתי חברות שמשלימות האחת את השנייה".
"נוקיה היא עדיין יצרנית הטלפונים הגדולה בעולם. למרות שב-2010 לא הוצאנו סמארטפונים חדשים ונתח השוק שלנו בתחום הסמארטפונים ירד בישראל, מכרנו את כמות היחידות הגדולה ביותר ושמרנו על מעמדנו כמובילי השוק, עם מעט יותר מ-40% מכלל נתח השוק. בתחילת 2011 השקנו שני סמאטרפונים ובקרוב נשיק 4 סמארטפונים חדשים. הרבעון הראשון של 2011 יהיה אחד מהחזקים ביותר שלנו אי פעם".
כבר כמה שנים שגרינבוים מבטיח ששירותי הניווט של Navteq יגיעו לישראל, וגם הפעם הוא משחרר הבטחה דומה. מגעים שניהלה החברה בעבר עם ספקיות מיפוי ישראליות לא צלחו, וכעת, מספר גרינבוים, החברה מבצעת את המיפוי בעצמה.
הכותב היה אורח יורוקום-נוקיה