בינג והריגול הנגדי: האם תוצאות חיפוש הועתקו מגוגל?
בגוגל טוענים כי מנוע החיפוש מבית מיקרוסופט מציג תוצאות הדומות לשלהם באופן מחשיד, והשתילו מילות חיפוש פיקטיביות כדי להוכיח זאת. בינג: "לא העתקנו, משתמשים במגוון מקורות"
הסיפור שמסעיר מאתמול את עמק הסיליקון מתחיל במילה tarsorrhaphy, המתארת ניתוח עפעפיים נדיר ולא נעים במיוחד. ליתר דיוק, הוא מתחיל באיות שגוי של הניתוח הזה – torsorophy.
חיפוש של האיות השגוי מחזיר בגוגל הצעה לאיות הנכון, לצד תוצאות חיפוש לפיו. לפי דיווח בבלוג הרשמי של החברה, בקיץ האחרון מהנדסים בגוגל הבחינו בכך שחיפוש של האיות השגוי בבינג מציג את אותה התוצאה כמו בגוגל – בלי לתקן את האיות.
"זה מאוד מוזר", כתב בפוסט עובד גוגל עמית סינגהל (Singhal). "איך הם יכולים להציג את התוצאה הראשונה שלנו ללא האיות הנכון? לו הם ידעו מהו האיות הנכון, הם יכלו לספק עוד כמה תוצאות רלוונטיות".
מי חיפש juegosdeben1ogrande ולא קיבל?
היתה זו רק הסנונית הראשונה: בחודשים לאחר מכן הבחינו בגוגל שתוצאות ממנוע החיפוש שלהם מופיעות בבינג בתדירות הולכת וגוברת, ובמגוון שאילתות: פופולריות, נדירות ואפילו באיות שגוי. חלק מהתוצאות בבינג, מאשימים בחברה, אף היו תוצאה של טעויות אלגוריתם מצד גוגל. באוקטובר 2010 הובחנה בגוגל עלייה משמעותית בתופעה זו, ובחברה החליטו לנקוט בתרגיל עוקץ.
עובדי גוגל יצרו 100 שאילתות מזוייפות (בלשונם המכובסת הם מכנים אותן "שאילתות סינתטיות") – כאלה שלא סביר שמשתמש כלשהו יקליד. לשאילתות הוצמדו עמודי אינטרנט אמיתיים, אך כאלו שלא קשורים אליהן כלל. אחת מהן היתה המילה הלא קיימת hiybbprqag. אם תחפשו אותה עכשיו, אגב, תקבלו מגוון תוצאות – בעקבות התפוצצות הפרשה. שאילתה נוספת שבה נעשה שימוש היתה juegosdeben1ogrande. את התוצאות אתם יכולים לראות בעצמכם.
בשלב הבא ביקשה גוגל מ-20 מעובדיה לפתוח את הלפטופים שלהם, להתקין עותק חדש של חלונות, ללחוץ על ה-e הכחולה של הדפדפן אקספלורר 8, להתקין את סרגל הכלים של בינג, ולהתחיל לחפש את השאילתות המזוייפות במנוע החיפוש של גוגל. תוך שבועיים מהתחלת הניסוי, טוענים בחברה, אותן שאילות החזירו את אותן תוצאות בדיוק גם בבינג.
לטענת גוגל, מיקרוסופט מנצלת את התכונה "אתרים מומלצים" באקספלורר 8, ואת היכולת של סרגל הכלים של בינג לשלוח "מידע לשיפור חוויית השימוש", כדי לאסוף מידע על הרגלי החיפוש של גולשים בגוגל, ועל התוצאות שהם נוהגים להקליק עליהן.
"אנחנו בגוגל מאמינים בחדשנות וגאים באיכות החיפוש שלנו", כתב סנגהל. "אנחנו רוצים להתחרות באלגוריתם חיפוש חדש באמת - אלגוריתם שמבוסס על ליבה חדשנית, ולא על מחזור תוצאות החיפוש של המתחרים... אנחנו רוצים שהנוהג הזה ייפסק".
במיקרוסופט מאשימים: "תרגיל הלקוח מרומני ריגול"
התגובה של מיקרוסופט במקרה זה מפתיעה ביותר. רשמית מסרה החברה פשוט: "אנחנו לא מעתיקים את התוצאות בגוגל". ואולם בתגובה שמסר מנהל בינג, סטפן וייטץ, לאתר Search Engine Land שחשף את הפרשה,הוא הודה: "אנו משתמשים במגוון מקורות וגישות כדי לשפר את דירוג האתרים שלנו. תכונות כמו אלו שבסרגל הכלים של בינג עוזרות לנו לשפר את המידע שלנו, וזה אחד מהמקורות הרבים שאנו ומנועי חיפוש אחרים משתמשים בהם. ה'ניסוי של גוגל' נראה כמו הונאה וניסיון לבלבל חלק מהמקורות האלו".
הודאה דומה נמסרה בבלוג הרשמי של בינג: "אנחנו משתמשים ביותר מאלף מקורות ותכונות באלגוריתם הדירוג שלנו. חלק קטן מהם מקורו במידע הקלקות שמגיע מלקוחות שלנו, שבוחרים לשתף מידע אנונימי על גלישתם ברשת. מה שראינו היום הוא תרגיל הלקוח מרומני ריגול, שנועד לציור שיבושים קיצוניים בזנב הארוך של הדירוג שלנו".
חילופי הדברים לא הסתיימו כאן, ובשעות שלאחר-מכן תיעד בלוג הטכנולוגיה TechCrunch חילופי מהלומות הדדיות בין בכירים בגוגל ובמיקרוסופט מעל גבי טוויטר. פרנק שואו, מנהל התקשורת במיקרוסופט, האשים את גוגל בניסיון להסיט את תשומת הלב מהחקירות נגדה בארה"ב ואירופה בחשד לשינוי תוצאות החיפוש, והוסיף כי גוגל נוקטת בעצמה באותם מהלכים שבהם היא מאשימה את בינג.
מאט קאטס, ראש צוות ספאם בגוגל, הגיב בציוץ עוקצני: "בינתיים נראה שהתגובה של בינג היא 'אנחנו לא מעתיקים את התוצאות של גוגל. כמובן שאנחנו מעתיקים'". הדיון בין השניים התפתח בשעות שלאחר-מכן, ומומלץ לקרוא את התיעוד המשעשע שלו בטק-קראנץ'. כנראה שהוא יימשך היום, להנאת הגולשים.