$
אינטרנט

Qwiki: העתיד הוויזואלי של החיפוש ברשת

סטארט-אפ אמריקאי רוצה לשנות את הדרך שבה אנחנו נחשפים למידע באינטרנט, ומציג, במקום שורות של טקסט, מצגת דינמית הנוצרת בו-במקום בהתאם לנושא החיפוש. מייסד החברה מסביר ל"כלכליסט" כיצד זה עובד

עומר כביר 14:4201.02.11

באחת הסצנות בסרט האנימציה "Wall-E", מבקש הקפטן של ספינת החלל מידע על כדור הארץ. בתגובה, מציג לו מחשב הספינה מצגת הכוללת סרטונים, מידע טקסטואלי ותמונות על גורלו של כוכב הלכת.

 

"Wall-E" אולי מתרחש בשנת 2805, אבל Qwiki עושה כבר היום את מה שהאנימטורים בפיקסאר הציגו כעתיד רחוק. המיזם הופך כל נושא המוזן אליו לסרטון אינפורמטיבי עשיר בתמונות ובקטעי וידיאו, המתבסס על מגוון מקורות מידע מקוונים, והוא נוצר בו-במקום.

 

כך, לדוגמה, הערך של ישראל מורכב מקליפ בן כמה דקות הכולל תמונות שונות של המדינה, וכולל גם סרטונים וגרפים דמוגרפיים. כל אלה מלווים בקריינות ממוחשבת המספקת מידע רב (ולרוב רלוונטי) על המדינה ועל ההיסטוריה שלה.

 

מצגת לדוגמה באתר קוויקי Qwiki מצגת לדוגמה באתר קוויקי Qwiki

 

"המטרה של קוויקי היא לשנות את הדרך שבה אנשים צורכים מידע", אומר מנכ"ל ומייסד קוויקי, דאג אימברוס, בראיון ל"כלכליסט". "הקוויקים (או Qwikis, באנגלית, כפי שמכנים בחברה את הסרטונים שנוצרים באתר) הנם חוויה ופלטפורמה שתאפשר למוציאים לאור להפוך את התכנים שלהם למצגות מולטימדיה איכותיות".

 

סרטונים שנוצרים בזמן אמת

 

הרעיון לקוויקי נולד במוחו של אימברוס בעקבות טיול לבואנוס איירס שאליו יצא לפני שנתיים. "כבר עמדתי לעזוב לשדה התעופה, כשהחלטתי לגשת לרגע למחשב, למה שחשבתי שיהיה חיפוש פשוט של מידע מרכזי על העיר", הוא מספר. "ואולם, נתקלתי רק בלינקים מתסכלים ובעמודי טקסט מבלבלים. לקח לי כל כך הרבה זמן לקרוא את המידע שכמעט פספסתי את הטיסה".

 

החוויה המתסכלת גרמה לאימברוס להבין שצריך למצוא דרך לרכז את כל עודף המידע הקיים ברשת ולצמצם אותו לעובדות הבסיס החשובות, אשר יוצגו בדרך פשוטה לצריכה. "זו הסיבה שלשמה יצרתי את קוויקי, פלטפורמה שהופכת אינפורמציה בכל נושא למצגות מדיה עשירות", הוא מוסיף.

 

אימברוס החל בעבודה על הפרויקט מיד עם חזרתו מבואנוס איירס, ופיתח אב-טיפוס של המערכת שאותו הציג למשקיעים פוטנציאליים במנהטן. ההתחלה לא היתה מעודדת. "כולם אמרו לי שאני משוגע", הוא נזכר. "למרבה המזל פגשתי את בובי יאזדני, מייסד ומנכ"ל חברת התוכנה Saba, שהפך למשקיע בחברה והציע לי לעבור לעמק הסיליקון כדי להפוך את קוויקי למציאות".

 

יאזדני גם הציג לאימברוס את מי שהפך לשותפו לייסוד קוויקי, לואיס מונייר. כישוריהם של שני המייסדים משלימים זה את זה. מונייר, בעל דוקטורט במחשבים ומתמטיקה, הוא אחד ממייסדי אלטה־ויסטה, שנחשב למנוע החיפוש הכללי הראשון ברשת, ועבד בעבר בגוגל. אימברוס מגיע מעולם המולטימדיה, ועבד בעבר עבור חטיבת הטלוויזיה של אולפני האחים וורנר. "ביני לבין לואיס נוצר קליק מיידי, ויחד גייסנו צוות טכני חזק שאחראי לפיתוח של קוויקי", הוא מוסיף.

 

לואיס מונייר, מייסד שותף בקוויקי. "נוצר קליק מיידי בינינו", מספר אימברוס לואיס מונייר, מייסד שותף בקוויקי. "נוצר קליק מיידי בינינו", מספר אימברוס

 

המוצר שפיתחה החברה נחשף לראשונה בחודש ספטמבר האחרון, בתחרות הסטארט-אפים TechCrunch Disrupt של בלוג הטכנולוגיה המוביל טק-קראנץ', שם קטף את הפרס הראשון בסך 50 אלף דולר. בשבוע שעבר זכה קוויקי במקום השני בקטגוריות ההישג הטכנולוגי הטוב ביותר של 2010, במסגרת תחרות הקראנצ'יז של אותו בלוג. במקביל, החברה השלימה סבב גיוסים בסך 8 מיליון דולר, שאותו הובילו מייסד פייסבוק אדוארדו סווארין ומייסד יוטיוב ג'אווד קארים. בסך הכל גייסה החברה 9.5 מיליון דולר עד כה.

 

האתר של קוויקי כבר פעיל, ורק בשבוע שעבר סיים בדיקה סגורה לבעלי הזמנות בכלל ונפתח בגרסת אלפא לכלל הגולשים. אז איך זה עובד? "הפלטפורמה של קוויקי אוספת מידע גולמי מהרשת, ומשתמשת באלגוריתמים שפיתחנו כדי לגבש את החומר הרב למצגת מולטימדיה קצרה", מספר אימברוס. "הקוויקים נוצרים בו־במקום, כל סרטון נוצר ממש לפני הצפייה וכולל את המידע העדכני ביותר".

 

למרות הרושם שניתן לקבל מדבריו של אימברוס, המידע לא נאסף רנדומלית מהרשת, אלא מגיע מכמה מאגרי מידע שנבחרו מראש: ויקיפדיה מספקת את הבסיס הטקסטואלי לקוויקים, וכן את הנתונים המספריים לגרפים; התמונות מגיעות מאתרים הכוללים תמונות לשימוש חופשי כמו פוטופדיה או אתרי ויקימדיה; והסרטונים המשולבים לקוחים מיוטיוב.

 

עם זאת, בקרוב יצורפו לקוויקי מאגרי מידע ממוקדים יותר. "אנחנו מנהלים שיחות עם מספר רב של אתרים וספקי מידע לגבי שיתוף פעולה וחלוקת מידע. צירפנו הרבה שותפים חדשים ומרגשים ונפרסם את שמותיהם בקרוב", אמר אימברוס.

 

המידע המופיע בסרטונים נבחר כולו באופן אוטומטי, ואף שלרוב התוצאה אינפורמטיבית ומעניינת, לעתים מופיעות תמונות לא קשורות או קטעי טקסט בעלי חשיבות שולית בלבד לנושא הקוויקי (הקוויקי על הגרנד קניון, למשל, מקדיש חלק ניכר לדרכי הגישה ולסידורי החניה במקום). "קוויקי נמצא כרגע בשלב אלפא ועדיין יש לנו באגים", מודה אימברוס. "עם זאת, לאורך זמן כל הבעיות מסוג זה יטופלו".

 

גרסת האייפד כבר בדרך

 

עם פתיחת גרסת האלפא לציבור הרחב, כעת מתמקדים בחברה בשלב הבא של המערכת: הוספת יכולות להפצת הקוויקים בפלטפורמות רבות ככל האפשר. "בעתיד ניתן יהיה לייצא קוויקים, כך שספקי תוכן כמו גוגל יוכלו לשלב אותם באתריהם", אומר אימברוס. "בנוסף, בקרוב מאוד תושק אפליקציית קוויקי לאייפד, אשר תכלול יכולות חדשות שירחיבו וישפרו את חוויית המשתמש. אפליקציות למכשירים אחרים נמצאות גם הן בתכנון".

 

אפליקציית קוויקי בדרך לאייפד. פלטפורמות נוספות בדרך אפליקציית קוויקי בדרך לאייפד. פלטפורמות נוספות בדרך צילום: אי פי אי

במקביל פועלת החברה להוספת יכולות שונות לקוויקים. "אנחנו תמיד עובדים לשפר את חוויית המשתמש, ולאורך זמן הקוויקים יהפכו לחוויה אישית יותר", אומר אימברוס. חוויה זו עשויה לכלול, למשל, סרטונים המותאמים לטעמו של גולש אנין טעם, שיבקש לצפות בקוויקי על ניו יורק ויזכה לסיקור של סצנת המסעדות בעיר, בשעה שאיש עסקים יקבל דיווח על מאפייניה כמרכז כלכלי חשוב. בנוסף, כבר בגרסת האלפא הפתוחה יוכלו משתמשים להוסיף תמונות, סרטונים וטקסטים משלהם לקוויקים קיימים.

 

אבל עבור מייסדי קוויקי, הפוטנציאל האמיתי של האתר הוא בהפיכת הטכנולוגיה שפיתחו לפלטפורמה שבה יעשו שימוש יצרני תוכן ומפתחים. "החזון שלנו הוא להפוך את קוויקי לכלי אוניברסלי ורב שימושי", אומר אימברוס. "פתיחת הפלטפורמה למפתחים חיצוניים היא חלק מרכזי בעתיד של קוויקי. הפלטפורמה תאפשר למו"לים או לגולשים אינדיבידואלים להפוך את התוכן שלהם לחוויית מידע. אנחנו נרגשים מציפייה לראות את הפתרונות החדשניים שיצרני תוכן יגלו בעזרת קוויקי. האפשרויות הן בלתי מוגבלות. כשהקוויקים יהיו זמינים בהרבה פלטפורמות, אנחנו מאמינים שאנשים ימצאו שימושים חדשים לקוויקי מדי יום. זהו יותר מכלי חיפוש - זו דרך חדשה לצריכת מידע".

 

על כסף, אגב, עדיין לא מדברים בחברה. "אנחנו ממוקדים כרגע בחדשנות המוצר", מסביר אימברוס. "אז אפילו שיש כמה דרכים שבהן יכולים מפרסמים לנצל את הטכנולוגיה שלנו, יצירת הכנסות לא נמצאת כרגע בראש סדר העדיפויות שלנו".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x