$
אינטרנט

פייסבוק נותנת לכם קרדיטס - ולפייפאל יש סיבה טובה לדאוג

הרשת החברתית דוחפת חזק את פלטפורמת התשלומים שלה, ותוכל להשתמש בה בעתיד גם בעולם האמיתי. עם חצי מיליארד משתמשים, המתחרים בהחלט צריכים לחשוש

עומר כביר 15:0028.01.11
פייסבוק נחשבת כבר זמן מה לאחד האיומים המשמעותיים ביותר על פעילות ענקית הטכנולוגיה גוגל. אבל מהלך משמעותי שעליו הכריזה הרשת החברתית השבוע יכול להפוך אותה לאיום על ישיר גם על חברות כמו פייפאל ואמזון, ובהמשך אף להציב אותה בעימות ישיר עם אפל.

 

השבוע הכריזה פייסבוק שהחל מחודש יולי, כל מפתחי המשחקים שפועלים בה יידרשו להשתמש רק בפלטפורמת התשלומים שלה, הנקראת Credits (קרדיטס), כאמצעי לרכישת שדרוגים או שירותים בתוך המשחק.

 

פלטפורמת קרדיטס, שהושקה ב־2009, מאפשרת לגולשים לרכוש נקודות (10 נקודות שוות דולר אחד) שבהן הם יכולים להשתמש לרכישת מוצרים וירטואליים שונים. היא כבר מוטמעת ב-350 אפליקציות ברשת החברתית, ובהן אלו של זינגה - מפתחת המשחקים המגה-פופולריים סיטיוויל ופארמוויל.

 

המטרה המוצהרת של פייסבוק היא לגרום לנתח ניכר מ-200 מיליון הגולשים שמשתמשים באפליקציות פייסבוק מדי חודש לעשות שימוש בקרדיטס. מהלך כזה עתיד לגרוף סכומים ניכרים לכיסה של הרשת החברתית, ששומרת 30% מהכנסות כל הקרדיטס שנמכרו, אבל מדובר רק בקצה הקרחון של מה שהחברה מתכננת.

 

  איור: יונתן וקסמן

 

השער היציג של הקרדיטס

 

ברגע שיצברו הקרדיטס נפח משתמשים מספק, אין כל סיבה לחשוב שהשימוש בהן יוגבל לתחומי הרשת החברתית. עם כוח קנייה של עשרות ומאות מיליוני משתמשים, פייסבוק יכולה לדחוף את הפלטפורמה גם לאתרים אחרים: החל ברכישת טובין וירטואליים ותוכן דיגיטלי, ועד ליצירת תחליף למסירת כרטיס אשראי באתרי מסחר מקוונים. בהמשך, אם תזכה הפלטפורמה להצלחה, ייתכן שפייסבוק תנסה להרחיבה גם לעולם הלא מקוון.

 

בנוסף למספר המשתמשים העצום, יש לקרדיטס של פייסבוק יתרון מובהק נוסף: מדובר, למעשה, במטבע גלובלי אחיד. מבחינת המשתמשים, כבר לא תהיה משמעות לשאלה אם מוצר כלשהו עולה 3 דולרים או 5 יורו, חשוב רק שמחירו עומד על 6 קרדיטס של פייסבוק. פתאום הרבה יותר קל להשוות בין מוצרים זהים ממדינות שונות.

 

פלטפורמת תשלומים גלובלית כזו יכולה להוות איום על שירות התשלומים פייפאל, וגם על פעילות אמזון וגוגל בתחום. שירותים אלו, ובמיוחד פייפאל, זוכים כיום לפופולריות רבה בקרב הגולשים, אבל ספק אם מספר המשתמשים בכל אחד מהם מתקרב לחצי מיליארד החברים בפייסבוק. הידע הרב שיש לרשת החברתית על גולשיה יכול גם לשמש אותה כדי "לדחוף" להם פרסומות מפולחות למוצרים שונים, שאותם אפשר לרכוש בקרדיטס, ובכך להגדיל את רווחיה ואת היקף השימוש בפלטפורמה.

 

ההחלטה של פייבוק לחייב שימוש רק בפלטפורמת התשלומים שלה במשחקים מזכיר במקצת את המודל של אפל, המאפשר רכישת אפליקציות רק דרך הפלטפורמה שלה. מהלך צפוי אחר של אפל, תשלום ישיר מהמכשיר הנייד בגרסאות הבאות של אייפד ואייפון, מזכיר במקצת את המהלך של פייסבוק. כמו הרשת החברתית, גם אפל יכולה להיעזר בטכנולוגיה זו כדי להשיק שירות תשלומים משלה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x