סנאפטו לא עוצרת בפייסבוק: "רוצים להגיע למיליארד משתמשים"
מבחינת הסטארט-אפ מרמת גן, שיתוף הפעולה עם הרשת החברתית הוא רק ההתחלה. "אני רוצה שיהיו בעולם שלוש פלטפורמות: אנדרואיד, אייפון וסנאפטו", אומר ל"כלכליסט" המנכ"ל רן מקבי, שהתכונן לעליית האינטרנט הסלולרי עוד כשאפליקציה היתה מילה גסה
לפייסבוק, הרשת החברתית הגדולה בעולם, יש יותר מחצי מיליארד משתמשים – 200 מיליון מתוכם גולשים אליה גם דרך הטלפון הסלולרי. אבל בחודשים האחרונים, זו התחושה לפחות, חלה האטה בקצב הגידול של הרשת החברתית. אם בעבר מדי כמה שבועות בישרה הרשת על ציון דרך חדש במספר המשתמשים, הרי שבחודשים האחרונים האומדן לא עודכן.
איך יכולה הרשת החברתית, שגולשי אינטרנט רבים בעולם המערבי כבר משתמשים בה, לשמור על תנופת הצמיחה? לנסות ולמצוא גולשים באזורים שאליהם עוד לא הגיעה בשורת פייסבוק. ואיך לעשות את זה טוב? בשביל זה יש את הסטארט-אפ הישראלי סנאפטו (Snaptu), שפייסבוק הכריזה כי תשתף עמו פעולה.
במסגרת ההסכם בין החברות, תגיע לשוק אפליקציית פייסבוק לטלפונים פשוטים שאינם סמארטפונים (Feature Phones). היישום יתבסס על הפלטפורמה הייחודית של סנאפטו, ויוצע למשתמשים ב-14 מדינות.
ברשימה הזאת ניתן למנות בהן מדינות מתפתחות כמו הודו, סרי-לנקה ותוניסיה, לצד מדינות מתקדמות כמו קנדה או סינגפור. האפליקציה תוצע בשיתוף ספקיות סלולר מובילות באותן מדינות, שיעניקו למשתמשים בה 90 ימי גלישה סלולרית חינם. ישראל, לפחות כרגע, לא ברשימה.
להתאים את האפליקציות למכשיר
מבחינת הסטארט-אפ הצעיר מרמת גן, שיתוף פעולה עם גורם כל כך דומיננטי ברשת מהווה דחיפה משמעותית קדימה. דחיפה כזו שמאפשרת למנכ"ל, רן מקבי, להציב בשיחה עם "כלכליסט" רף הצלחה גבוה במיוחד: "אנחנו רוצים להגיע למיליארד משתמשים בפלטפורמה של סנאפטו", הוא מצהיר.
המוצר של סנאפטו אינו אפליקציה סלולרית רגילה, אלא פלטפורמה המאפשרת ליצור אפליקציות שיכולות לפעול על מספר רב של מכשירים ומערכות הפעלה, בלי צורך להתאים אותן מחדש לכל מכשיר.
איך זה אפשרי? האפליקציות לא מותקנות בנפרד, בדומה לשירותים מוכרים לאייפון או לאנדרואיד, אלא זמינות דרך היישום של סנאפטו, שמורד למכשיר או מותקן עליו מראש. הוא מתפקד כמעין דפדפן, המתחבר לשרתי סנאפטו ומריץ ממנו את האפליקציות השונות. מרגע שהותאמה הפלטפורמה של החברה הישראלית למכשיר מסוים, כל האפליקציות שרצות עליה זמינות עבורו מיד.
לרוב מפתחת סנאפטו רק אפליקציות הזמינות מתוך הפלפטפורמה שלה, אך לכבוד מארק צוקרברג נקטה החברה בשיטה מעט שונה. "בעקבות העסקה עם פייסבוק, תושק אפליקציה נפרדת תחת השם של הרשת החברתית", מסביר מקבי. "גם כאן מדובר בפלטפורמה המכילה את אותן אפליקציות סנאפטו, אבל עם ממשק שונה ומיקום מרכזי מאוד לאפליקציית הגישה לפייסבוק. זה יהיה דומה ליישום של פייסבוק לאייפון, אבל יהיה אפשר להגיע לכל עולם האפליקציות של סנאפטו".
"לפני שהאייפון יצא היה קשה להסביר מה אנחנו עושים"
סנאפטו הוקמה ב-2007 על-ידי מקבי בשיתוף חבריו ליאור טל, ברק נווה ומיכה ברדיצ'ווסקי. הארבעה הינם חברים קרובים כבר קרוב ל-20 שנה, עוד מתקופת השירות בחיל האוויר ובממר"ם. לאורך השנים הם החזיקו בתפקידים מרכזיים בסטארט-אפים שונים, דוגמת צ'ק-פוינט, אודיגו ו-SAP.
ההחלטה על הקמת סנאפטו התקבלה כשנה לפני מהפכת האפליקציות הסלולריות, שאפל חוללה כשהשיקה את האפסטור. "הבנו שיש יותר מדי סוגים שונים של טלפונים סלולריים – קטנים, גדולים, דור שני, שלישי, עם מקלדת, בלי מקלדת – ויותר מדי סוגי מערכות הפעלה ודפדפנים", נזכר מקבי. "נורא קשה לפתח שירות מוצלח למובייל. בזמנו היתה השערה שלפיה אפשר ליצור מוצר שתומך רק במספר קטן של טלפונים - או מוצר שלא נראה טוב".
"אנחנו רצינו ליצור משהו שגם נראה טוב, גם עובד מהר וגם פועל בכל הטלפונים. זיהינו שעיקר הבעיה נמצא בצד של הטלפון, אז בנינו מערכת בהתאם: בשיטה של סנאפטו, כל האפליקציות שלכאורה נמצאות בטלפון שלך, רצות בפועל מחוות שרתים שלנו".
טל, שמכהן כסמנכ"ל הפיתוח העסקי, מוסיף: "בתקופה שהקמנו את החברה אפליקציה היתה מילה מלוכלכת, את פייסבוק הכירו פחות מאשר היום, ורק למעטים היה אינטרנט סלולרי. היכולת לחזות מראש לאן העולם הולך שיחקה מאוד לטובתנו, כי היינו מוכנים כשהאיטרנט הסלולרי הפך למילה החמה וכשכולם רצו פייסבוק בטלפון. עכשיו יש לנו יכולת לספק את זה, אחרי הרבה מאוד עבודה. התזמון היה מרכיב מרכזי".
אז האפסטור והאייפון באו בזמן טוב מבחינתכם.
מקבי: "כן. לפני שהאייפון יצא היה מאוד קשה להסביר מה אנחנו עושים, מה זאת חוויית משתמש יותר טובה. אנשים חשבו שנוקיה זה הכי טוב שיש. האייפון הסיר לנו הרבה חסמים, והרבה מאוד חברות ביקשו שנתאים את האפליקציה שלנו למכשירים שלהן. הגישה שלנו היתה שקודם כל נעשה את המשתמשים מאושרים, ובסוף כולם יתיישרו. היום אנחנו באמת עובדים עם יצרניות טלפונים, וספקיות סלולר, ושותפים כמו פייסבוק, כדי לגרום לכל שוק האינטנרט הסלולרי לגדול מכמה מאות מיליוני משתמשים כיום לכמה מיליארדים".
אתם מפתחים גם לסמארטפונים?
מקבי: "חצי מהאנשים בארץ שקיבלו נוקיה מאורנג' לא באמת יודעים מה זה סמארטפון, לא באמת מבינים את ההבדל. בגדול, אם יש לך פייסבוק ואימייל על הטלפון, אז אנשים קוראים לזה סמאטרפון. אם לא נוח להשתמש בטלפון - אז זה לא משנה איזו מערכת הפעלה יש לו. אנחנו נמצאים בכל מקום שבו חוויית המשתמש לא מספיק טובה, שקשה לפתח אליו, שהסביבה היא לא פופולרית, שהמפתחים לא אוהבים. אם אתה מסכם כמה מקומות כאלה יש, אתה מגיע ל-80 או 90 אחוז מהשוק".
היעד שלכם הוא מכשירים לא סקסיים. לא האייפון, לא האנדרואיד. המקומות שאין בהם הרבה מפתחים, אבל עדיין מהווים נתח שוק מאוד גדול.
"אם אתה מוכר אופניים לסינים, אז אולי הם משלמים קצת פחות - אבל יש הרבה יותר מכירות".
"יש יתרון לאפליקציות שחיות ביחד"
הפלטפורמה של סנאפטו הושקה לראשונה לפני שנה וחצי. "היא היתה הרבה יותר פרימטיבית מהיום. לא היתה חנות, רק שמונה אפליקציות פשוטות שיועדו בעיקר לשוק האנגלי", מספר מקבי. "לפני שנה וחודשיים המוצר הגיעה לבשלות והתחיל לצמוח, וזו התקופה שבה קרן ההון סיכון סקויה נכנסו כמשקיעים".
כיום זמינה הפלטפורמה ביותר מ-2,500 טלפונים סלולריים של יצרניות דוגמת נוקיה, RIM, סוני-אריקסון ו-LG. לדברי מקבי, החברה מתמקדת בשווקים המתפתתחים, שם הפוטנציאל גדול במיוחד.
"במדינה כמו ברזיל יש 170 מיליון איש, ורק שני מיליון בערך משתמשים באינטרנט סלולרי, אז היכולת שלנו לשלוט שם בשוק היא אדירה. עם זאת, במרכז ארה"ב לרוב המשתמשים יש סלולרים פשוטים והם לא הרבה יותר מתקדמים טכנולוגית מהמשתמש בהודו. כך שאנחנו לא נמנעים מלפנות לשוק המערבי, אבל קצב הגידול בשווקים המתפתחים הוא הרבה יותר משמעותי".
הטרנד של הסמארטפונים לא מאיים על הסלולרים הפשוטים, וגם על המודל העסקי שלכם?
"ההקבלה בין סלולר פשוט לסמארטפון היא פחות מעניינת - השאלה היא אם תהיה מערכת הפעלה אחת אחידה שכל העולם מפתח בעבורה. תראה מה קורה באנדרואיד, למשל. יש כבר שבע גרסאות למערכת ההפעלה, יש טלפונים קטנים או גדולים, מעבד מהיר או איטי, עם מקלדת או בלי מקלדת. עם הזמן הולך ונהיה קשה לפתח לאנדרואיד. היום מתחילים לצאת טלפונים יותר ויותר זולים של מערכת ההפעלה, והרבה מהם לא מריצים כמעט אף אפליקציה מהאנדרואיד מרקט, כי הן לא נבנות בשביל הטלפונים האלה. אז יכול להיות שיש מערכת הפעלה מתוחכמת, אבל הבעיות הן אותן בעיות שהיו לפני שלוש שנים".
יש כוונה להשיק את סנאפטו במערכות הפעלה לסמארטפונים, כמו אנדרואיד או וינדוז פון 7?
"אנחנו מסתכלים על הפלטפורמות האלו ובוחנים איך הן צומחות בשווקים בהם אנחנו עובדים. על חלק אנחנו כבר עובדים, ובאחרות מחכים לטיימינג הנכון".
ואייפון?
"אנחנו חושבים על זה. זה כנראה לא יהיה עם אותו מוצר שאתה רואה היום, אבל לפלטפורמה יש יתרונות של מהירות וחוויית משתמש. אנחנו מתלבטים, וזה בעדיפות מאוד נמוכה".
החברות שאתם עובדים איתן לא מעדיפות אפליקציה פרטית משלהן, במקום לשבת בתוך סנאפטו?
"בחלק מהטלפונים הפשוטים, אנחנו מופיעים כאייקון במסך הבית, דבר שאפליקציות אחרות לא יכולות לקבל. במקרים כאלה לא זה אפילו עדיף מבחינת החברות, כי הנראות שלהן טובה יותר.
"יש גם יתרון גדול לאפליקציות ש'חיות' ביחד. זה כמו קניון: אתה הולך לראות סרט ובדרך קונה גלידה. חנות גלידה שרוצה להיות ליד הקולנוע משלמת יותר מאשר מחוץ לקניון. בזכות שיתוף הפעולה עם פייסבוק, הנדל"ן הזה, של לשבת ליד, הוא מאוד יקר".
"מסתפקים ב-90% מהשוק"
מקבי ושותפיו מאמינים ששיתוף הפעולה עם פייסבוק יכול להזניק את סנאפטו למחוזות שסטארט-אפים ישראלים אחרים לא מעזים לחלום עליהם. "לנו ולפייסבוק יש כמה מטרות משותפות גדולות", הוא אומר.
"אנחנו רוצים שכל צרכן סלולר בעולם ישתמש בפלטפורמה שלנו. בשביל זה צריך שירות מנצח, שזה מה שפייסבוק מביאה, וגם פלטפורמה חזקה שתומכת בשוק הרחב, שאנחנו מביאים. מובן שצריך גם קידום מכירות ואת המחיר הנכון, וזה מה שהמפעילות הסלולריות מביאות".
"אנחנו חושבים שכל זה יסייע לנו להביא את מיליארד המשתמשים שעוד לא גילו את האינטרנט הסלולרי. שיתוף הפעולה הזה מאפשר לנו לעמוד בחזית, להיות אלו שמסוגלים לתת להם כל שירות. זו הפצה ברמה שלא נראתה בשום מקום אחר בעולם. אין אפליקציית מובייל שיש לה מיליארד משתמשים, ולשם אנחנו הולכים".
אבל גם לפייסבוק אין מיליארד משתמשים, רק חצי מזה.
"נכון, אבל בעזרת שיתוף הפעולה, אנחנו שואפים לכך שגם הם וגם אנחנו נגיע למספר הזה. יש חברות שאומרות שהן מסתפקות ב-5% מהשוק? אז אנחנו מסתפקים ב-90%. זה אולי שוק פחות סקסי, אבל זה מאוד חזק".
מקבי אינו יכול למסור את פרטי העסקה מול פייסבוק, אבל תיאר את המודלים הכלליים של שיתופי הפעולה שמיישמת החברה: "בדרך כלל אנחנו מבצעים עסקאות של חלוקת הכנסות, בהתאם למודל העסקי של האפליקציה, אם יש לה הכנסות ממשתמשים או מפרסומות. בחלק מהעסקאות גם עובר כסף בלי קשר".
אתם תומכים במודלים כמו אפליקציות בתשלום, רכישה מתוך אפליקציה, או מנוי חודשי?
"כרגע זה בתהליך בנייה. השאיפה שלנו היא לעשות משהו דומה לאפסטור של אפל. אנחנו לא מתכוונים להמציא את הגלגל, אלא רק להעתיק את מה שמצליח".
אתם רוצים להיות האפסטור של שאר העולם?
"אני רוצה שיהיו בעולם שלוש פלטפורמות: אנדרואיד, אייפון וסנאפטו".
מאז ההצלחה של פריימסנס עם הקינקט מדברים על זה שאולי נראה יותר סטארט-אפים ישראליים שיהפכו לחברה אמיתית במקום לעשות אקזיט מהיר. זו גם התוכנית שלכם?
"החברה והשירות שלה הולכים לגדול בצורה משמעותית, ואנחנו נגייס לא מעט עובדים. אני מאמין שצריך לבנות חברה גדולה ורווחית שעושה הרבה כסף. אם נמכור את החברה בדרך או לא? זה תלוי. אם נקבל הצעה מאוד אטרקטיבית ולא נצליח לעמוד בפיתוי, אז נשמח. אבל אנחנו לא בונים חברה של לארוז ולמכור. הפוטנציאל העסקי פה כל כך גדול, שזה לא נכון לא לכוון גבוה".