נשיא גרופון ל"כלכליסט": "כבר הרבה זמן אנחנו חושבים להגיע לישראל"
אמנם ישראל היא המדינה ה-36 שגרופון נכנסת אליה, אבל נשיא ענקית הקופונים המקוונים רוב סולומון בכל זאת מתרגש, הן בגלל הצוות המקומי ש"יש לו תשוקה לנוע באגרסיביות כמונו", והן בגלל הישראלים ש"אוהבים קופונים"
"ישראל היא המדינה ה-36 שאנחנו נכנסים אליה. אחרי שהסתכלנו על מה שקורה כאן, החלטנו שיהיה נכון מאוד לבצע רכישה בישראל", כך אומר ל"כלכליסט" רוב סולומון, נשיא גרופון העולמית, בראיון ראשון לכלי תקשורת ישראלי.
שלשום רכשה ענקית הקופונים גרופון, אחד השמות החמים ביותר בתעשיית האינטרנט העולמית, את אתר הקופונים גרופר מכפר סבא, בהיקף של 15-12 מיליון דולר. את הרכישה ביצעה החברה האמריקאית יומיים בלבד לאחר שביצעה סבב גיוס אדיר בן 950 מיליון דולר, לפי שווי חברה של קרוב ל-5 מיליארד דולר.
"הרכישה שביצענו כאן אינה שונה מהרכישות שעשינו במקומות אחרים", אומר סולומון. "אנחנו נוטים לבצע את הרכישות האלה בקנה מידה קטן ואז לקחת את החברה, להשקיע בה הון ולגייס לה עובדים. כך פעלנו באירופה, ביפן ובאמריקה הלטינית. עשינו גם בדיקת נאותות נרחבת לפני שרכשנו את גרופר, וגילינו שלצוות שם יש התשוקה והרצון לנוע בשוק במהירות ובאותה אגרסיביות כמונו. הם פשוט היו דומים לנו".
גרופון נחשבת כיום לחברת הקופונים המקוונים הגדולה בעולם. עד היום מכרה קופונים לכ-50 מיליון איש ברחבי העולם, והיא מעסיקה כ-4,000 עובדים. אחרי הגיוס הגדול עומד סך ההון שגייסה על 1.12 מיליארד דולר בתוך כשנתיים, מאז היווסדה בנובמבר 2008.
"גייסנו כדי להתרחב למדינות נוספות"
באותו היום שבו רכשתם את גרופר רכשתם גם אתרים דומים בהודו ובדרום אפריקה. יש לכך קשר ל-950 מיליון הדולרים שגייסתם לפני שלושה ימים?
"אין קשר ישיר, אבל אתה יכול לומר שיש קשר כלשהו, כיוון שאת הסיבוב גייסנו בין השאר כדי להתרחב למדינות נוספות ולהגדיל את העסקים שלנו בתחומים נוספים. אנחנו רוצים להגיע לאזורים חדשים ולקהל גולשים חדש. ישראל, ותל אביב בתוכה, היתה יעד שכבר מזמן חשבנו להגיע אליו".
לפי הערכות, כל אחד משלושת המייסדים של גרופר - דותן סתיו, דורי היללי וארז קרז'בסקי - קיבל סכום שנע בין 3 ל־4 מיליון דולר. יו"ר החברה עידו פולק, שלא השקיע בה מכספו ומונה לתפקיד רק ביולי האחרון, צפוי לקבל כמיליון דולר.
סולומון לא סבור כי המחיר ששילמה גרופון על גרופר הישראלית, שקמה רק לפני תשעה חודשים, היה מוגזם. "אינני יכולים להתייחס לתנאים הפיננסיים של העסקה, אבל המציאות היא שהחלטנו לקנות את גרופר כי יש לה את הצוות הטוב ביותר מכל מי שבדקנו, והיא יכולה לספק עסקאות כדאיות עם הישראלים".
מה אתה אומר על השמועות שהסתובבו על כך שהקשר ביניכם לבין גרופר הישראלית איננו חדש, ולמעשה תמיד הייתם קשורים?
"זה ממש לא נכון. פגשנו אותה רק לאחרונה במסגרת האנליזה שעשינו לשוק הישראלי, ורק אז הבנו שהיא החברה שמתאימה לנו".
האם יש לרוכשי הקופונים הישראלים מאפיינים ששונים משאר העולם?
"הישראלים אוהבים קופונים, והם אוהבים את התחומים שבהם אנחנו מציעים דילים: ארוחות במסעדות טובות, אירועים חיים כגון הופעות, תחרויות ספורט ומשחקים. כמו כן הם מתחברים בקלות לקונספט של רכישה בהנחה ברשת. בכלל, ישראל, ובמיוחד תל אביב, היא שוק שאנחנו מאוד מתחברים אליו: זהו שילוב של מטרופולין גדול וצפוף יחסית עם
חדירה גבוהה של מכשירים סלולריים - הרבה מהעסקאות שלנו מתבצעות בסלולר - וקהל שמחובר ברובו לאינטרנט".
קניתם כאן חברת קופונים. האם תקימו כאן גם פעילות מו"פ, כפי שעושות חברות אינטרנט אחרות כמו מיקרוסופט, גוגל ויאהו?
"בשלב זה אנחנו לא חושבים על זה. יש לנו מרכזי פיתוח בשיקגו ובקליפורניה, וקבוצות קטנות במדינות יעד שונות. באנו לכאן דווקא בגלל הקהל הדינמי והפעילות האינטנסיבית שאפשר לנהל בהיבט השיווקי".
"אין לנו כוונה להתחרות בגוגל"
סולומון, אמריקאי ממוצא יהודי שנחשב ליזם ותיק בעמק הסיליקון, מונה לתפקיד סמנכ"ל התפעול ונשיאה של גרופון רק במרץ האחרון. קודם לכן היה שותף בקרן ההון סיכון Crossover, שאליה הצטרף לאחר שמכר אתר האינטרנט שהקים, SideStep, לאתר הזמנת הטיסות הפופולרי Kayak תמורת 200 מיליון דולר. לפני כן ניהל את פעילות המסחר האלקטרוני של יאהו במשך שש שנים. סולומון הוא גם אוהד מושבע של הספורט הישראלי: הוא עוקב אחרי משחקי מכבי תל אביב בכדורסל, ומעיד על עצמו כמי ששיחק בקבוצת כדור המים של מכבי בעברו הרחוק.
בשבועות שקדמו לרכישת גרופר יכלו גולשים ישראלים להבחין בפרסומים רבים באתרי האינטרנט השונים, ובעיקר ברשת הפרסום של גוגל ישראל, על אתר קופונים חדש שרשום תחת השם Groupon.biz (בניגוד ל־Groupon.com). הגולשים שמגיעים לאתר נחשפים לקופונים ישראליים ובעברית, ומתבקשים לרשום את פרטיהם האישיים ואת כתובת המייל שלהם. סולומון מסביר כי מדובר במהלך רגיל שמבשר על כניסה של החברה לטריטוריה חדשה.
"זאת חלק מהכוונה שלנו לבנות מאגר של משתמשים",
הוא אומר. "אנחנו בונים רשימה של משתמשים בכניסה לשוק חדש או לעיר חדשה. רכישת משתמשים היא דבר שצריך לעשותו מראש ובהשקעה רבה". נוסף על כך רכשה גרופון מגוגל את מילות החיפוש של המתחרה הגדולה של גרופר בישראל, באליגם, וכיום כל חיפוש שלה בגוגל מעלה את הקישור לאתר המתורגם של גרופון.
סירבתם להצעת רכש של 6 מיליארד דולר מגוגל. האם אתם מתכוונים להתחרות בענקית האינטרנט, במיוחד לאור העובדה ששתי החברות רוצות להיות שחקניות גדולות בזירת השווקים המקומיים?
"לא, ממש אין לנו כוונה להתחרות בגוגל. בעוד שגוגל מוכרת פרסומות מבוססות על הקלקות, אנחנו לא מתפרנסים מפרסומות, אלא מטרנזקציות, מקופונים שנמכרים. לגוגל יש רשת פרסום ענפה (גוגל אדוורקס - א"ג), ואילו אנחנו בסך הכל מנוע של מסחר אלקטרוני. יותר מזה, במקרים רבים אנחנו עובדים יחד ומהווים גם לקוח שלה".