$
אינטרנט

בדיקת "כלכליסט": שירות ההודעות של פייסבוק - אימייל למי שלא אוהב אימייל

בג'ימייל יכולים להירגע: שירות התקשורת החדש של הרשת החברתית לא מאיים על האימייל המסורתי, לפחות כרגע. הוא לא רע, להיפך - אבל הוא פונה לקהל שמעדיף פשטות על פני שלל היכולות של הדואר האלקטרוני. "כלכליסט" בדק את השירות המסקרן והמדובר

עומר כביר 13:3112.12.10

שירות התקשורת החדש של פייסבוק, שמתיימר לאחד את כל אמצעי התקשורת מבוססי הטקסט (אימייל, הודעות מיידיות ו-SMS) הושק רשמית לפני כשלושה שבועות. מה קרה מאז? על פניו, לא הרבה. נכון להיום השירות פתוח רק למקבלי הזמנות. "כלכליסט" קיבל את אחת ההזמנות המעטות שיצאו לשירות המדובר, ולקח אותו לבדיקה מקיפה.

 

הליך ההצטרפות לשירות קצר במיוחד: חלונית בעמוד המשתמש בפייסבוק מזמינה את הגולש להצטרף לשירות ההודעות החדש, ואחרי כמה הקלקות והזנת פרטים כמו מספר הטלפון הסלולרי לקבלת SMS (חלק זה של השירות לא זמין בישראל), אפשר לצאת לדרך. כל שיש לעשות הוא להקליק על קישור ה-Messages שמופיע מתחת לתמונת הפרופיל בצד ימין למעלה. אייקון ההודעות ידווח על קבלת מסרים חדשים, והקלקה עליו פותחת חלונית המציגה את ההודעות האחרונות שהתקבלו – בדומה לתפקודו במערכת הקודמת.

 

כל משתמש בשירות מקבל כתובת דואר אלקטרוני הזהה לכינוי בפייסבוק, עם הסיומת הנחשקת facebook.com@. למרות זאת, לא מדובר בשירות אימייל רגיל, ומי שמצפה לכל התכונות המוכרות צפוי להתאכזב. אין חלוקה לתיקיות או תגיות, אין תיבת דואר נכנס או פריטים שנשלחו או נמחקו. אין אפילו שיחות מסודרות לפי נושא בשיטת ג'ימייל.

 

ניכר שפייסבוק השקיעו מאמצים רבים על מנת לפשט ככל האפשר את חוויית השימוש בשירות, ובדרך ויתרו על כמה פונקציות שיכולות להיחשב כפרות אימייל קדושות. אבל מכיוון שהשירות מנסה להיות אמצעי לתקשורת אישית מהירה ופשוטה, ולא בהכרח שירות דוא"ל, נראה שמדובר בבחירות מוצלחות.

 

שיחה בשירות החדש. פחות אפשרויות, יותר פשוט שיחה בשירות החדש. פחות אפשרויות, יותר פשוט צילום מסך: facebook

 

היסטוריית השיחה במרכז השירות

 

החלון הראשי של השירות מציג רשימה של המשתמשים שאיתם ניהלנו שיחות, כאשר הקלקה על כל אחד מאנשי הקשר מציגה את היסטוריית השיחות שניהלנו איתו, בין אם אלה התבצעו באימייל, בצ'ט או ב-SMS. רשימת האנשים שאיתם דיבר הגולש מוצגת לפי הסדר הכרונולוגי של ההודעה האחרונה שנשלחה או התקבלה, כאשר החלוקה הינה בין Messages ל-Other.

 

ב-Messages, כך נראה, מוצגות שיחות עם משתמשים אחרים בפייסבוק (בין אם חברים ובין אם לא), ובתנאי שאלו התבצעו ברשת החברתית עצמה או באמצעות אימייל המשויך אליה. ב-Other מוצגות שיחות שהתקבלו דרך אימייל שאינו משויך לפייסבוק, וכן הודעות אישיות שנשלחו מקבוצות או מעמודים.

 

ניתן לצפות בשיחות שלא נקראו בלבד, או בשיחות שנשלחו לארכיון, באמצעות קישורים המתחבאים בתחתית עמוד ה-Messages. כל שיחה המוצגת בעמוד זה כוללת את שם המשתמש המשתתף בה, וכן את המסר האחרון שהתקבל. שני אייקונים זעירים בצד ימין מאפשר להעביר את ההודעה לארכיון או לסמן אותה ככזאת שלא נקראה.

 

הקלקה על כל הודעה מציגה את היסטוריית השיחה המלאה עם המשתמש ששלח אותה, כאשר בצד ימין המסך מופיעות תמונות שבהן הוא מתוייג. העברת המסרים וקבלתם הם חלק אינטגרלי מהיסטוריית השיחה, ובתחתית כל חלון כזה נמצאת תיבת טקסט בת שורה אחת. השורה הזאת מכילה, למעשה, כמעט את כל ממשק ניהול התקשורת בשירות ההודעות. בלי פונטים, צבעים או כיוון טקסט. בלי נושא, CC או BCC, ואפילו בלי מקש Send. 

 

הממשק כולל גם שני אייקונים, לצירוף קובץ או צילום תמונה ממצלמה המחוברת למחשב, ותיבת סימון המאפשר לשלוח הודעה באמצעות SMS (כאמור, אפשרות שעדיין לא זמינה בארץ).בראש עמוד השיחה, תחת כפתור Actions, ניתן לבצע פעולות נוספות כמו העברה הלאה של הודעות נבחרות בשיחה, ארכוב או מחיקת השיחה, דיווח כספאם וחסימת משתמש. רק בחלון זה, כך נראה, ניתן למחוק שיחה לצמיתות.

 

הודעה חדשה ניתן ליצור באמצעות כפתור New Message בראש החלון המרכזי של השירות. החלון שנפתח ספרטני כמו שאר השירות, וכולל רק שדה To, חלונית טקסט לכתיבת ההודעה, אייקונים לצירוף קובץ או צילום תמונה, ומקשי Send ו-Cancel. ניתן לצרף יותר ממכותב אחד, מה שיוביל לכך שבעמוד Messages תיווצר היסטוריית שיחה להודעות שנשלחו לכל המשתמשים שכותבו. ניתן לצרף להיסטוריית שיחה זו משתתפים חדשים, פעולה שאי אפשר לבצע בהיסטוריית שיחה אישית.

 

שיחה מרובת משתתפים שיחה מרובת משתתפים צילום מסך: facebook

 

סינרגיה מושלמת? צריך עוד לחכות

 

השירות עובד בצורה חלקה: אחרי התגברות על ההלם הראשוני שנוצר בגלל היעדרות התפריטים והלחצנים המוכרים מעולם האימייל, ניתן ללמוד את המערכת ולהשתמש בה בקלות. בניגוד לפרויקט גוגל Wave, שניסה להפוך את האימייל למהיר ועדכני יותר, חוויית השימוש כאן נגישה ומזמינה הרבה יותר, ויש פחות סיכוי שתרתיע את הגולש הממוצע. גם העובדה שהשירות נמצא באתר בו גם כך מבלים הגולשים חלק ניכר מזמנם תתרום לסיכויי הצלחתו.

 

עם זאת, השירות אינו חף מבעיות. אחת המרכזיות שבהן היא העדפה ברורה לשמירת השיחה בתוך פייסבוק. אלא אם נכתבה כתובת אימייל במפורש, פעולה האפשרית רק ביצירת הודעה חדשה, הודעה שנשלחה תגיע ישירות למרכז התקשורת החדש - בלי לשאול את המשתמש.

 

בנוסף, מערימה הרשת החברתית קשיים על תקשורת עם בעלי כתובות אימייל אחרות. הודעות שקיבלנו לתיבה עם הסיומת facebook.com@ מתיבה שאינה משויכת לרשת החברתית הגיעו ללא הקבצים המצורפים. בהודעה ששלחנו אנחנו, קובץ הוורד הגיע ריק. בעיות אלו לא התעוררו בהתכתבות עם בעל כתובת מייל המשוייכת לפייסבוק.

 

בהכרזה על השקת השירות הבטיחו מארק צוקרברג ואנשיו סינרגיה מושלמת בין כל סוגי תקשורת הטקסט. זאת אולי היתה הצהרה אופטימית מדי, במיוחד כשבוחנים את שילוב הצ'ט של פייסבוק. הודעות שנשלחו בצ'ט אמנם יופיעו בהיסטוריית השיחה, אבל אם בחרתי להשיב משם - התשובה לא תופיע בחלון הצ'ט של השותף לשיחה. אפשר לצפות שפייסבוק יעשו עבודה טובה יותר בזיהוי המקום שבו מתנהלת השיחה, או שיידעו להציג מסרים בכל המקומות הרלוונטיים.

 

אבל צריך לשים דברים בפרופורציות: מדובר בבעיות מינוריות יחסית. דור הפייסבוק, שמעדיף את התקשורת שלו קצרה ומהירה, יאמץ את השירות בשמחה, ויגלה שהוא משלים היטב את השימוש שהוא עושה גם כך ברשת החברתית, תוך הוספת ממד אישי ופרטי יותר. גולשים אלו, שמעולם לא היו מעריצים גדולים של אימייל, צפויים כנראה להפחית את השימוש בשירותים דוגמת ג'ימייל או הוטמייל עוד יותר.

 

ומה עם ההורים או החברים שלכם מהמשרד, שאוהבים לשלוח אימיילים מפורטים וצבעוניים? או משתמשים עסקיים, שמנהלים לא פעם עם אותו אדם כמה שיחות מקבילות בנושאים שונים? הם, כנראה, יגלו במהרה שהשירות לא מתאים לצרכים שלהם, ויעדיפו שירות אימייל מסורתי יותר.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x