גוגל, גרופון, וכל הסיבות לסרב ל-6 מיליארד דולר
אתר הקופונים המצליח העז להגיד לא לגוגל, ובמבט מהצד זה אולי נראה כמו פספוס. אבל אז נזכרים שגם טוויטר, Yelp, פייסבוק וגוגל עצמה נהגו כך בעבר
בשבועות האחרונים התנהלו מגעים מתקדמים בין גוגל לחברת ההנחות הקבוצתיות האמריקאית גרופון (Groupon). על השולחן, לפי הדיווחים, היתה מונחת הצעת רכישה של לא פחות מ־6 מיליארד דולר. אקזיט בחסות גוגל הוא דבר שקשה לסרב לו, ולכן הדיווחים על דחייה מצד אתר הקופונים הפתיעו מאוד את התעשייה ואת התקשורת. אולם מבט מהיר על השנה האחרונה מראה שגרופון ממש לא לבד. שותפות לה חברות גדולות וטובות, שהראו שלפעמים שווה להיות חברה עצמאית.
לגרופון אתר מצליח מסוגו, שמאפשר לגולשים ביותר מ־150 מדינות ברחבי העולם להירשם לקופון יומי (גרופון) המספק הנחה לבית עסק - ממסעדה ועד לטיפול מניקור. החברה גורפת עמלה מבית העסק, דבר שמביא לה, לפי ההערכות, 2 מיליארד דולר בשנה. זו כבר סיבה טובה לסרב ל־6 מיליארד דולר. אם השמועות על הנפקה עתידית, המתוכננת בשנתיים הקרובות, נכונות - הרי שלגרופון יש תוכניות ברורות גם לטווח הארוך.
6 מיליארד דולר הוא סכום שגבוה בהרבה מזה שהציעה גוגל לאתר ביקורות הגולשים Yelp. בדצמבר 2009 קיבל האתר, לפי בלוג הטכנולוגיה טק-קראנץ', הצעה של 500 מיליון דולר - סכום שנדחה על הסף. וגם טוויטר קיבלה הצעה מגוגל השנה: כפי שנודע לאחרונה, אתר המיקרו־בלוגינג המוביל סירב להצעה שנעה בין 2.5 ל־4 מיליארד דולר.
רק החברות יודעות מה הן מתכננות
האם מדובר בטעות? האם Yelp, גרופון וטוויטר חיות בבועת אינטרנט שסופה להתפוצץ? רבים חושבים כך, אבל לפעמים הסבלנות משתלמת - כפי שיעיד מארק צוקרברג, שסירב ל־11 חברות שונות (ובהן גוגל ומיקרוסופט) מאז הקמת הרשת החברתית שלו, שכיום שוויה מוערך בכ-50 מיליארד דולר, ומכניסה יותר ממיליארד דולר בשנה.
גם פייסבוק נחשבת רווחית, וככל הנראה כבר נושאת את עיניה להנפקה בבורסה. אז נכון, גרופון אינה פייסבוק, אבל אף אחד לא אמר שהיא חייבת להישאר בתחום ההנחות הקבוצתיות לנצח. אחרי הכל, גם גוגל היתה בהתחלה רק מנוע חיפוש.
למעשה, גם גוגל היתה פעם בצד המסורב. מנכ"ל Exite אמנם סירב לקנות ב־1999 את מנוע החיפוש הצעיר תמורת מיליון דולר אולם מאוחר יותר סרגיי ברין ולארי פייג' היו בצד המסרב, כשוויתרו על 3 מיליון דולר מאותו מנכ"ל. אילולא המהלך הזה, האינטרנט עשוי היה להיות שונה לגמרי ממה שאנו מכירים כיום.
צריך לזכור שרק החברות עצמן יודעות את ההכנסות, הרווחים והתוכניות העתידיות שלהן. לכן הסירוב של גרופון אינו דווקא מהלך טיפשי: מדובר בחברה עם רעיון מצוין, ביצוע מוצלח, מאגר משתמשים ובתי עסק ופרישה רחבה. עם נתוני פתיחה כאלה, לא מן הנמנע שגרופון תמשיך לצמוח גם בעתיד.