בלעדי ל"כלכליסט": קונדואיט הישראלית עוברת מגוגל למיקרוסופט
החברה מרחובות נותנת סטירת לחי לענקית האינטרנט: סיכמה עם מיקרוסופט על שילוב חלונית החיפוש של Bing בסרגלי הכלים שהיא מפתחת, במקום החלונית של גוגל. קונדואיט עשויה להכניס בשנים הקרובות מאות מיליוני דולרים בעקבות המהלך
חברת הסטארט-אפ הישראלית קונדואיט לא תחדש את ההסכם שלה עם גוגל, ובמקום זה תחתום על הסכם דומה עם חברת מיקרוסופט העולמית, שעשוי להניב עבורה הכנסות של מאות מיליוני דולרים בארבע השנים הקרובות - כך נודע ל"כלכליסט".
במסגרת ההסכם האסטרטגי מיקרוסופט לא תרכוש את קונדואיט, אך השירות של החברה הישראלית ישלב בתוכו את מנוע החיפוש Bing.
קונדואיט (Conduit) מרחובות מפתחת סרגלי כלים לאתרי תוכן, ומאפשרת לבעלי אתרים לפתח אפליקציות שיווקיות הניתנות להורדה באמצעות הסרגלים. מקורן של מרבית ההכנסות של קונדואיט, שיסתכמו השנה בקרוב ל-100 מיליון דולר, הוא בחברת גוגל, שאיתה היתה חתומה קונדואיט על הסכם בלעדי בארבע השנים האחרונות. חלונית החיפוש של גוגל הושתלה בסרגלי הכלים השונים - דבר שהניב לשתי החברות הכנסות מפרסום, שאותן הן חלקו.
"כלכליסט" חשף בחודש שעבר כי קונדואיט ניהלה משא ומתן לרכישה עם מיקרוסופט תמורת כ-300 מיליון דולר, אך היום התברר כי שיתוף הפעולה בין השתיים יסתכם בהסכם אסטרטגי. עוד נודע כי בעבר גם יאהו התעניינה ברכישת מניות בחברה, אלא שההסכם נדחה. גם גוגל עצמה ניהלה משא ומתן עם קונדואיט, אלא שהצעתה של מיקרוסופט היתה אטרקטיבית יותר עבור החברה הישראלית.
הבחירה של קונדואיט במיקרוסופט עשויה להפחית בטווח הקצר את הכנסותיה של החברה הישראלית, אך גוגל צפויה להיפגע מכך בטווח הארוך: קונדואיט סיפקה עבור ענקית החיפוש 1.6 מיליארד חיפושים בחודש, כך שהפסקת שיתוף הפעולה צפוי לעלות, מבחינת גוגל, בוויתור על הכנסות של מאות מיליוני דולרים בשנה. בקונדואיט לא צופים, במצטבר, צניחה בהכנסות בעקבות הוויתור על ההסכם עם ענקית האינטרנט.
ספקית למיליוני בעלי אתרים
קונדואיט הפכה לספקית סרגלי כלים מקוונים עבור בעלי אתרים רבים: ברשימה זו ניתן למצוא את חברת המשחקים הפופולרית זינגה (יצרנית המשחק "פארמוויל"), ליגת הבייסבול האמריקאית, חברת התעופה לופטהנזה, הבלוג טק-קראנץ' ואפילו הזמרת האמריקאית ריהאנה. בסך הכל משתמשים בסרגלי קונדואיט כ-250 אלף אתרים שונים - 70 אלף יותר מאשר בסוף 2008, עם קצב הצטרפות של כ-900 אתרים ביום.
ייחודה של החברה הישראלית הוא בכך שהיא הוסיפה פונקציות חדשות לסרגל הכלים: הוא משווק כאמצעי תקשורת חדש בין העסק לבין הגולש, שבאמצעותו יכול האתר לעדכן בחדשות, ולאפשר לגולש להאזין למוזיקה, לקרוא ולשלוח הודעות טוויטר, לשוחח בצ'אט, לבצע קניות ברשת, לשחק במשחקים. הסרגלים גם מאפשרים לבעלי האתרים להציג פרסומות, וגם לשחרר להורדה אפליקציות מסחריות. את מקור ההכנסה הזה פיתחה קונדואיט בשנה האחרונה, והוא שואב את השראתו ממודל חנות האפליקציות של אפל
קונדואיט משלמת לאתרי התוכן שבהם היא פועלת לפי מספר המשתמשים בסרגל הכלים, וכן מספקת להם כלים לניתוח תנועת הגולשים. ההצלחה המרשימה של החברה בשנה האחרונה נמדדת לא רק בכמות האתרים העושים בה שימוש, אלא בעיקר במספר המשתמשים המורידים למחשב האישי שלהם את הסרגלים: מדי יום עושים זאת 1.5 מיליון גולשים, ועד היום הורידו את הסרגלים 200 מיליון משתמשים פרטיים, גידול משמעותי ביחס ל-2008, אז הסתכם מספר המשתמשים ב-38 מיליון. בהתאם, הכפילה קונדואיט בתוך שנה את מספר עובדיה וכיום היא עומד על כ-150 איש.
בין 2008 ל-2009 זינק מספר החיפושים דרך סרגליה מ-300 מיליון בחודש ל-1.1 מיליארד, ול- 1.6 מיליארד כיום - לא רחוק מנפח החיפושים שמייצרת ענקית האינטרנט האמריקאית קומסקור.החברה לא פרסמה כמה הכנסות הניב לה הגידול במספר האתרים והמשתמשים.
לפני כשלושה שבועות הוגשה נגד קונדואיט תביעה בסך 2.1 מיליון דולר מצד מפתח ישראלי בשם גיא לוי: לטענתו, קונדואיט הפסיקה להזרים לו תמלוגים תמורת סרגלי כלים שפיתח עבורה.