הרשת משנה את עונת הקניות
בהלת הקניות בארה"ב, שמאפיינת את תקופת חג ההודיה, מתבטאת יותר ויותר ברכישות מקוונות, שמחליפות את העמידה בתורים הארוכים של "יום שישי השחור"
את יום שישי הקרוב, שלמחרת חג ההודיה, האמריקאים מכנים "יום שישי השחור". בניגוד לימים שחורים אחרים, הכינוי הזה לא מרמז על מאורע טראגי שהתרחש בעבר: מדובר ביום שמציין את פתיחת עונת הקניות של חג המולד, וכולל באופן מסורתי דילים בחנויות, תורים ארוכים ולקוחות שמגיעים שעות לפני פתיחת החנויות כדי לתפוס מקום טוב בתור.
אבל לפני שנתיים היום הזה דווקא נגמר בשני אירועים טראגיים: המוני לקוחות ניסו להידחס לתוך חנות "וול מארט" בניו יורק. אחד מהעובדים נהרג, וארבעה נפצעו. בקליפורניה נהרגו שני בני אדם בקרב יריות בתוך חנות צעצועים. אלה אמנם אירועים קיצוניים, אבל הם מצטרפים לצפיפות, לתורים הארוכים ולאלימות קשה פחות. אלה הן כמה מהסיבות לכך שיותר ויותר אמריקאים מעדיפים לבצע את רכישות החג שלהם ברשת: לפי ה"ניו יורק טיימס", צרכנים רבים עוברים לקנות את המוצרים כבר בחג ההודיה עצמו - פעולה שהמסחר המקוון מאפשר.
בשנים קודמות, חג ההודיה עצמו לא נחשב כלל לחג קניות, משום שהחנויות היו סגורות, אך בשנים האחרונות מקדימות הקמעונאיות להציע דילים מקוונים גם בחג עצמו, באמצעות האינטרנט. וולמארט, למשל, תציע בחמישי הקרוב לרכוש 150 מוצרים בהנחות של עד 40% – פי 3 ממספר המוצרים שהציעה ב-2009. שורה של חנויות ענק אחרות, מ-J.C. Penny ועד בסט ביי, יציעו באתריהן את עסקאות "יום שישי השחור" שלהן כבר בחג ההודיה.
ההוצאות המקוונות בחג ההודיה מתחילות, לאט אבל בטוח, להתקרב לאלה של "יום שישי השחור" עצמו: ב-2009, הוציאו הקונים 318 מיליון דולר בחג ההודיה, לעומת 595 מיליון ביום שלמחרת – עליה של 11% לעומת 2008. אף שיש יום קניות מקוון מיוחד, "Cyber Monday", שבמהלכו רכשו הלקוחות מוצרים ב-887 מיליון דולר, הוא רשם עלייה משמעותית פחות בין 2008 ל-2009, בשיעור של 5%.
הספקים אומרים שמבחינת הלקוחות, הרכישה בחג ההודיה עצמו נוחה יותר: במקום לקום מוקדם ולעמוד בתור ביום שישי, הם מתחברים לרשת ועוברים על הקטלוג. לקוחות רבים מתלוננים שעקב הלחץ ב"יום שישי השחור", לעתים הם מגיעים לחנות אחרי שכל המוצרים הנמצאים במבצע אזלו, בעיה שאינה קיימת ברכישה מקוונת. לקוחות אחרים אמרו כי הקניה באינטרנט מאפשרת להם לתקצב את הוצאותיהם בצורה יעילה יותר.