בדיקת "כלכליסט": רוקדים עם חיישנים - איך זה לשחק בקינקט?
התוסף המדובר של מיקרוסופט שמאפשר לרוץ, לקפוץ ולהתכופף במשחקי Xbox הגיע באופן לא רשמי לישראל. למרות כמה פגמים קטנים, מדובר בקפיצת מדרגה במשחקי התנועה, וגם בכיף לא רע בכלל
עם הידיים, האגן וכל הגוף: הקינקט, התוסף החדשני מבית מיקרוסופט, מאפשר משחק חופשי ודינמי ללא כל תלות בעזרים חיצוניים. אביזר הגיימינג לקונסולת ה־Xbox 360, שהושק בארצות הברית לפני כשבועיים, הגיע גם לישראל באופן לא רשמי וגם לנו ב"כלכליסט", ניתנה ההזדמנות לבדוק את כישורי הקפיצה ונפנוף הזרועות שלנו. היות שקונסולת ה־Xbox אינה משווקת על ידי מיקרוסופט בישראל, לא צפוי שהמכשיר יגיע לכאן בקרוב ביבוא רשמי. בארה"ב ובבריטניה, אגב, הקינקט כבר אזל מהמדפים.
הקינקט (שכונה בעבר על ידי מיקרוסופט "פרויקט נטאל") נחשב לדור החדש של הקונסולות, ומתחרה ישירות ב־Wii של נינטנדו וה־Move של סוני. אלה, בניגוד לקינקט, מתבססים על בקרי שליטה רגישים לתנועה, בהם ניתן להשתמש כדי לנהוג, להילחם, לזוז ולרקוד כדי להפעיל את הדמות שבמשחק.
לצוף על נהר בסירה מתנפחת
אז איך זה עובד? המכשיר, שפותח בשיתוף חברת פריימסנס הישראלית, כולל מצלמת וידיאו, שני חיישנים מיוחדים ומערך מיקרופונים וניצב לצד או לפני מסך הטלוויזיה. הקינקט מסוגל לקלוט כמה שחקנים בו־זמנית וכולל מנגנון העוקב אחר תנועת השחקן במרחב, דבר המאפשר לשחקנים לנוע בחלל החדר ולא רק לעמוד במקום. החיישנים, הניצבים משני צדי המצלמה, מתרגמים את התנועות שמבצעים השחקנים לפעולות ויוצרים העתק דיגיטלי שלהן על גבי המסך.
את חוויית המשחק התחלנו עם Kinect Sports, חבילת משחקי ספורט קלילים, הכוללת משחקי באולינג, פינג פונג ואפילו אגרוף, כדורגל ואתלטיקה קלה. לאחר שכבר התנסינו במשחקים דומים בקונסולת ה־Wii, גילינו כי הפלטפורמה החדשה מספקת חוויה מדויקת וטבעית הרבה יותר. בעוד משחק הטניס ב־Wii גרם לנו לקפץ ברחבי החדר, התנועה במשחק הפינג פונג בקינקט תורגמה ישירות למשחק, דבר שתרם לתחושה "אמיתית" יותר. עם זאת, בסופו של דבר משחקי הספורט בקינקט התגלו כדומים לבני דמותם על פלטפורמות אחרות, וצורת המשחק נטולת האביזרים לא התגלתה כמספקת יתרון משמעותי.
הקסם של הקינקט מתחיל להיכנס לפעולה במשחק כמו Kinect Adventures, המכיל סדרה של משחקי אקשן קצרים, שמנצלים יפה את המצלמות וחיישני המרחב של הקונסולה. ב־River Rush, אחד מהמשחקונים האלה, צפנו במורד נהר בסירה מתנפחת שאותה ניווטנו באמצעות קפיצות וזינוקים מצד לצד. במשחקון אחר נזרקנו במסלול מכשולים שאילץ אותנו לקפוץ, להתכופף ולהפעיל את כל הגוף ולא רק את הידיים. כאן התברר גם ההבדל הגדול בין הקינקט לבין ה־Wii או ה־Move של סוני: בעוד בקונסולות האחרות המעקב מתבצע סביב חפץ אחד, שלט התנועה, כאן האפשרויות נרחבות יותר.
היכולת לשחק עם הגוף כולו תרמה ליצירת כמה אפקטים משחקיים מלהיבים, כמו קפיצה במקום מלווה בנפנוף הידיים שהתבטאה בקפיצה של הסירה, ובשליחת ידיים של הדמויות לעבר מטבעות שצריך לאסוף במשחק. התכונה הזו בלטה עוד יותר ב־Dance Central, משחק ריקוד פרי פיתוחם של מפתחי Rock Band ומשחקי קצב אחרים. אם משחקי ריקוד בעבר רק מדדו צעדים על שטיח מיוחד, כאן מצאנו את עצמנו בעולם אחר: נענועי אגן, סיבובים במקום וצעד תימני - כולם נקלטו על ידי המצלמה וגרמו גם לאנשים שאינם חובבי משחקי וידיאו, בלשון המעטה, להתלהב בתוך דקות.
ראוי לציין כי כל משחקי הקינקט נהנים גם משאר היכולות של קונסולת ה־Xbox. כך אפשר לנצל את Xbox לייב, השירות המקוון של מיקרוסופט המאפשר לשחקנים, תמורת תשלום חודשי, להתאגרף, לרקוד או לשחק כדורגל נגד יריבים בכל רחבי העולם. עכשיו ניתן אפילו לנהל שיחות וידיאו מלאות דרך המצלמה והמיקרופון של הקינקט.
בישראל הקינקט עולה פי שניים.
מבין שלוש הקונסולות הגדולות, כשהאחרות הן Wii ופלייסטיישן, מיקרוסופט הגיעה אחרונה לשוק עם בקר תנועה משלה. הרבה אחרי נינטנדו, ובאיחור קל אחרי סוני. כתוצאה מכך היה עליה לצאת עם המוצר לשוק לפני שכל מפתחי המשחקים הכינו משחקים מותאמים, מה שמתבטא במיעוט יחסי של משחקים לקינקט עם השקתו. גם הקונסולה עדיין לא מושלמת: זמני התגובה של המשחקים אינם מיידיים, ולוקח קצת זמן להתרגל לצורת השליטה החדשה, במיוחד בתפריטים ובמסכי ההגדרות, שם ממשקי המשתמש עדיין דורשים עידון ולימוד. אבל אפשר לסלוח למיקרוסופט על הפגמים הקטנים והיצע המשחקים המוגבל, מכיוון שהיא מציעה כאן קפיצת מדרגה בכל הנוגע למשחקי תנועה.
בארה"ב הקינקט נמכר ב־150 דולר לבעלי Xbox 360, ובחבילה עם הקונסולה עצמה ב־300 דולר. בישראל אפשר למצוא את הקונסולה בכמה חנויות במחירים של כ־1,200 שקל לחיישן הקינקט בלבד, ו־2,700–2,300 שקל לחבילה עם ה־Xbox, בהתאם לגודל הזיכרון בקונסולה.