מיקרוסופט שולפת קלף חברתי: על החיבור בין בינג לפייסבוק
בינג, מנוע החיפוש של מיקרוסופט, היה עד כה מתחרה ראוי לגוגל, אבל לא מעבר לכך. עם השימוש בלייקים של גולשי פייסבוק הוא כבר הופך לסכנה אמיתית
כישלונותיה של גוגל בתחום החברתי נהפכו כמעט לדבר שבשגרה: אחרי Orkut שלא זכתה לחצות את גבולות הודו וברזיל, Latitude, שנמחצה על ידי פורסקוור, ו־Wave, שרוב הגולשים לא הבינו מה לעשות איתה, הגיעה גם גוגל באזז שנמוגה לפני כמה חודשים. כולם ידעו שגוגל רוצה להיכנס לתחום כדי להעשיר את מנוע החיפוש שלה, אבל עד כה איש לא הצליח לפצח כיצד הדבר יתבצע. ואז הגיעו בשבוע שעבר מיקרוסופט ופייסבוק, והציגו קלף מנצח לנפנף בו מול גוגל.
השילוב של ה"לייקים" של החברים מפייסבוק עם עמודים וכתבות ברשת במנוע החיפוש בינג הוא שלב משמעותי בתוכניתה של פייסבוק להיהפך לשחקן חשוב בתחום החיפוש. אולם בניגוד להערכות, בפייסבוק לא בהכרח מנסים להתחרות ישירות בגוגל, אלא משתפים פעולה עם החברה שהשקיעה בהם לפני שלוש שנים 240 מיליון דולר - מיקרוסופט, ועם בינג, מנוע החיפוש העולה שלה.
לגוגל, מצדה, אין כרגע מענה בתחום החברתי למה שבינג מציעה. לא לחינם אמר השבוע מנהל תחום החיפוש החדש בחברה, הישראלי לשעבר אודי מנבר, כי גוגל עובדת על הפיכת החיפוש ל"אישי יותר". העניין הוא שעם כל הכבוד, מנוע החיפוש של גוגל רחוק כיום מלהציע חיבור ברמה שמציעה פייסבוק, דבר שיכול לבוא לידי ביטוי במציאת כתבות מעניינות, בתי עסק מומלצים ועוד, כולם על פי טעמו האישי של המחפש. רבים מהדיונים ברשתות החברתיות מוקדשים לאיתור שירותים שונים, או למעקב אחר מאמרים מאירי עיניים. עכשיו יוכלו משתמשי בינג לקבל אליהם גישה מיידית אם חבריהם עשו לייק, ואפילו לקרוא את הערותיהם בנושא.
לא לחינם עובדת כעת גוגל, לפי ההערכות, על רשת חברתית נוספת בשם Google Me. המטרה היא, כמו תמיד, לשים יד על מה שהחברים שלנו חושבים, אוהבים וכותבים, כדי לשלבם בתוצאות החיפוש ולהביא אותם ישירות אלינו. בתוצאות החיפוש ישולבו פרסומות, שמהן עושה גוגל את הונה העיקרי, דבר המאפשר לה לממן פרויקטים כמו מערכות הפעלה ניסיוניות, מכוניות שנוסעות מעצמן ועוד פרויקטים המתבססים על ההון המושג מפרסום.
ללא החיפוש, גוגל לא שווה הרבה. לא מזמן אמר מנכ"ל החברה אריק שמידט כי החברה היא אמנם One Trick Pony, אבל "זהו חתיכת טריק”. אם מיקרוסופט, עם בינג, תמשיך למצוא דרכים לכרסם בנתח השוק של גוגל, לא רק מנוע החיפוש שלה יהיה בסכנה, אלא החברה כולה. וזה דבר שגוגל לא יכולה להרשות לעצמה בשום אופן.