ג'ייקוב גדליה ל"כלכליסט" על אייסקוט: "העסקה הכי גדולה שהייתה לי"
החברה הישראלית, שנמכרה אתמול, עברה לפני שנתיים מ-VoIP להתאמת אפליקציות למכשירי סלולר. אחד המייסדים: "ראינו איך הרשתות החברתיות מזנקות, ושינינו מיקוד"
מכירת החברה הישראלית אייסקוט לקוואלקום, בסכום המוערך בענף 80-60 מיליון דולר, היא אינה האקזיט הראשון של האחים דוד וג'ייקוב גדליה: בעבר הם כבר הספיקו למכור את חברת Mobilee שפעלה בתחום ה־VoIP, ואת חברת OLiVR שפעלה בתחום עיבוד התמונה. אבל אקזיט בהיקף כזה האחים גדליה עוד לא הוציאו לפועל.
"זו העסקה הכי גדולה שהיתה לי", אמר ל"כלכליסט" ג'ייקוב גדליה בשיחה מארצות הברית, "אין ספק שכיום קשה יותר להגיע לעסקאות כאלה. מעתה נוכל לממש את החזון שלנו ואת הרעיונות שיש לנו במסגרת חברה אמריקאית שיש לה נוכחות בעולם".
אייסקוט, שהוקמה כחברה בתחום ה VoIP, נאלצה לבצע שינוי אסטרטגי במהלך שנת 2008: היא שינתה את התמקדותה לפיתוח טכנולגיה המאפשרת לספקיות סלולר לחבר טלפונים מדור 2.5 ו-3 לאפליקציות סלולריות שונות, כאילו היו טלפון מתקדם מדור 3.5.
נאלצתם לשנות את המודל העסקי שלכם. זה השתלם?
"פיתחנו מוצר חדשני בתחום ה־VoIP, אבל רק חברה אחת היתה מעוניינת לעבוד איתנו: סקייפ. הלכנו איתם דרך ארוכה והבאנו את היישום הראשון של סקייפ לסלולר לעשר מדינות באירופה. החדשנות היתה גדולה, אבל הצמיחה לא באה בעקבותיה, מאחר שסקייפ היתה שאננה מדי ולא הצמיחה את השוק באותה מהירות שלה ציפינו".
"צריך לזכור שאז גם עוד לא היה כיסוי נרחב של אינטרנט מהיר ב־WiFi כמו היום. הלקח שלי מהחוויה היה שקשה להצליח בשוק שבו יש שחקן אחד דומיננטי. ואז ראינו כיצד הרשתות החברתיות מזנקות, והחלטנו לשנות את המיקוד שלנו".
הרכישה הראשונה של קוואלקום בישראל
לדברי גדליה, הרכישה מעידה על כך שבמציאות הנוכחית, שירותים, תוכנה ואפליקציות מניעים את תחום החומרה: "כל חברת חומרה שמכבדת את עצמה צמחה בעיקר בגלל שירותי התוכנה שלה. כך צמחה בלאקברי בזכות שירותי המייל, ואפל בזכות האפליקציות שלה לאייפון ולאייפוד".
"אם עד לפני עשר שנים מלכת השוק היתה נוקיה, שהצטיינה בחומרה, הטרנד כיום מצביע על השירותים הסלולריים. ההתקנות שלנו על הרשתות של AT&T, ורייזון וטי־מובייל לא רק תרמו למכירת טלפונים, אלא גם להקטנת השימוש ברוחב הפס שלהן, נושא שיקר לליבן של המפעילות".
רכישת אייסקוט היא הראשונה שביצעה קוואלקום בישראל. החברה האמריקאית מפעילה מרכז פיתוח נוסף בארץ, הממוקם בחיפה ופעיל מאז שנת 1993. המרכז מעסיק כיום 170 עובדים, לפי אתר המחקר IVC. נוסף על כך, משקיעה קוואלקום במספר חברות סטארט-אפ ישראליות כהשקעת הון סיכון, כמו מודו של דב מורן ופנורמיק פאוור.